Pilot při sebevraždě narazil do hory. V letadle zahynulo 150 lidí
Nešťastné výročí
V neděli uplynulo přesně pět let od zřícení letounu Airbus A320 německých aerolinek Germanwings, který způsobil v sebevražedném úmyslu pilot letadla. Při tomto tragickém incidentu 24. března 2015 zahynulo celkem 150 lidí.
Letadlo na pravidelné lince ze španělské Barcelony do německého Düsseldorfu se zřítilo krátce před 11 hodinou dopoledne v jižní části francouzských Alp, zhruba 150 kilometrů severovýchodně od Marseille. Na palubě bylo 144 cestujících a šest členů posádky, prudký náraz do horského pásma Massif des Trois-Évêchés nikdo nepřežil. Letoun, který teprve ráno téhož dne přiletěl do Barcelony, přitom nesignalizoval žádné potíže a do země narazil v plné rychlosti.
Let číslo 9525 přitom první půlhodinu po startu v Barceloně v 10:01 SEČ (s necelou půlhodinou zpoždění proti letovému řádu) nevykazoval žádné nestandardní znaky. Piloti nad Středozemním mořem vystoupali do letové hladiny 38.000 stop (11,5 kilometru) a zamířili na severovýchod. Když se ale airbus nedaleko Marseille opět ocitl nad pevninou, začal náhle klesat. Během deseti minut se spustil až k zemi a v 10:41 SEČ narazil do skalnatého masivu.
Airbus A320-200, vyrobený v roce 1990, absolvoval první let v listopadu 1990 a v únoru 1991 ho převzala Lufthansa. V době nehody měl nalétáno 58.300 hodin a poslední velkou pravidelnou kontrolou prošel v létě 2013. Den před nehodou byl na letišti v Düsseldorfu několik hodin odstaven kvůli problému na dvířkách příďového podvozku. Jeho posádku na osudném letu tvořili dva piloti a čtyři letušky. Ze 144 cestujících byla většina Němců (72) a Španělů (51); na palubě nebyl žádný Čech.
K odhalení příčiny pádu pomohly vyšetřovatelům černé skříňky, zejména záznamník zvuků z pilotní kabiny, nalezený jako první. Z něj vyplynulo, že šestatřicetiletý kapitán Patrick Sondheimer odešel asi deset minut před pádem (tedy v době, kdy airbus začal prudce klesat) na toaletu. Jak ukázal záznam, druhý pilot Andreas Lubitz (27) zamkl dveře do kabiny a kapitán se nemohl vrátit. Marné byly i pokusy vyrazit dveře, zesílené po zkušenostech z útoků 11. září 2001.
Z druhé černé skříňky, nalezené v těžko přístupném terénu havárie po týdnu, se zjistilo, že druhý pilot, zamčený v kabině, použil autopilota k navedení letounu na klesání do asi 30 metrů a pak měnil nastavení na vyšší rychlost - do horského masivu narazil letoun rychlostí asi 700 kilometrů za hodinu. Pilot nevyslal nouzový signál a podle záznamu zvuků těsně před nárazem dýchal. Německá a francouzská prokuratura nehodu uzavřely s tím, že Lubitz nejspíš způsobil pád letounu záměrně.
Vyšetřování ukázalo, že Andreas Lubitz měl už v minulosti psychické problémy a sebevražedné myšlenky. Lufthansa přiznala, že její leteckou školu v roce 2009 informoval o problémech s depresemi, když na několik měsíců přerušil výcvik. Před tragickým letem Lubitz hledal na internetu informace o sebevraždách a zabezpečení dveří kokpitu, což policisté zjistili v jeho tabletu. Na den nehody měl neschopenku od lékaře, kterou našla policie u něj doma roztrhanou.
Případy, kdy pilot spáchal s letadlem plným cestujících sebevraždu, jsou přitom výjimečné. Kromě útoků z 11. září je známý případ Boeingu 767 společnosti EgyptAir, který se zřítil v říjnu 1999 krátce po startu z New Yorku. Podle řady důkazů mohl za zřícení druhý pilot, který letoun přes kapitánův odpor nasměroval do moře; egyptská vláda ale tuto verzi zpochybnila a trvá na poruše. Možnost sebevraždy pilota se objevuje také v případě dodnes pohřešovaného Boeingu 777 společnosti Malaysia Airlines, který v březnu 2014 zmizel nad Indickým oceánem.