BMW XM: Extravagantní design a brutální výkon. Vůz, který budí vášně
AUTO
V BMW oslavili 50 let od založení divize M vskutku kontroverzně: ačkoli většina pravověrných fanoušků čekala nový supersport (navazující na M1), v Mnichově vzniklo skoro třítunové SUV s extravagantním designem a brutálním výkonem.
Automobilka BMW umí polarizovat, o tom žádná, stačí vzpomenout například na některé designové výtvory minulosti, za všechny třeba BMW řady 5 (E60) se zvláštní zádí. Současná novinka v podobě XM je ale ještě mnohem dál – už dlouho jsme nejezdili automobilem, který by tolik přitahoval pozornost a vzbuzoval vášně. Většině lidí se líbil a připadal jim futuristický. Všichni se shodli, že je nepřehlédnutelný.
To je skutečně pravda, XM si rozhodně nepořídí introvert, který se chce ztratit v šedi. Je úplně jedno, kterou ze zdánlivě nekonečné palety barev si zvolíte, ale centrem pozornosti budete všude. Exteriér s ohromnými 23palcovými koly je jistě efektní, ale co vnitřní prostor? Ten je jako obvykle kombinací skvělých, kvalitních materiálů různých druhů a tvarů, doplněných o moderní konektivitu. Ta spočívá v klenutém displeji systému iDrive 8, který se prakticky neliší od ostatních modelů značky. Na volantu jsou praktická tlačítka M1 a M2, známá i z konvenčních modelů M. Nechybějí všemožné komfortní a bezpečnostní systémy, a to ve známé formě – tedy jen minimálně rušivé. To vše je fajn, stejně jako prostorná sedadla s dobrým vedením vpředu. Vůz s délkou 5111 mm stojí na rozvoru 3105 mm, což znamená, že vzadu je dost místa pro šťastlivce, kteří si užijí skutečně příjemnou lounge s měkkým čalouněním, audiovizuálními vychytávkami a speciálními polštářky. K tomu všemu je pod pátými dveřmi k dispozici 527 až 1820 litrů využitelného prostoru. Mastodont o hmotnosti kolem 2,8 tuny (!) utáhne přívěs o hmotnosti 2700 kg.
Těžkotonážní SUV má unikátní systém pohonu – ten totiž spočívá v plug-in hybridním systému. Základem je vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru s dvojicí turbodmychadel, který se jmenuje S68 a má sám o sobě výkon 489 koní a 650 Nm točivého momentu. Celkový výkon soustavy je 653 koní a 800 Nm točivého momentu, což i při brutální hmotnosti znamená schopnost pokořit stovku za 3,6 s. Doplníme, že něco váží také lithium-iontové baterie s využitelnou kapacitou 25,7 kWh. Aby se energie využila, je nutné vůz nabíjet, ovšem to lze jen výkonem 7,4 kW, takže ve finále dává smysl dobíjení přes noc. Pak vůz ujede kolem 80 km čistě na elektřinu.
Jízda je zážitkem zejména v pocitu, že se nevejdete na silnici. Když si zvyknete na tvary karoserie a přejedete první nerovnost, rozbolí vás hlava z rázů, které musí tuhý podvozek zvládnout. Klidně si vezměte 21palcová kola, ta 23palcová jsou vhodná jen na auta, která reálně nikdo nepoužívá pro běžné účely. Komfort je slabou stránkou vozidla, neustálé rázy jsou docela nepříjemné. Dynamika je podle očekávání přesvědčivá, motory táhnou vpředu v širokém pásmu otáček, při přenosech hmotnosti je hodně znát vysoká hmotnost, v řízení není příliš citu (což vzhledem k parametrům vozu asi nikdo nečeká). Ve finále jsme jezdili spíš klidněji, zrychlování v přímce v ostrém režimu nepřinášelo žádnou radost a v zatáčkách je znát zmíněná velká hmotnost vozu. Během týdne činila kombinovaná spotřeba (s občasným dobíjením plug-in hybridního ústrojí) kolem 10,5 litru na 100 km. Celkem se nám líbí zvuková kulisa a projev pohonu (včetně převodovky a brzd), naopak podvozek je příliš tvrdý – nejen na české, ale vlastně na všechny cesty. Do terénu bychom si se šlupičkou pneumatik vůbec netroufli.
I tak lze říct, že XM je impozantní kus automobilu. A trhy ho přijímají velmi dobře – i v ČR byly už vyprodány dvě kvóty s celkovým objemem 80 kusů. Je to rozmařilost? Zcela jistě – cena začíná na 4,4 milionu Kč, s příplatky je to kolem 4,8 milionu Kč. Výkonnější verze XM Label (748 k) začíná rovnou na 5 milionech Kč. Ale v BMW se s touto hračkou evidentně trefili do aktuálního trendu ohromných SUV s výkony supersportů.
Plusy:
Interiér, motor V8, slušná spotřeba, bohatá výbava.
Minusy:
Nutnost dobíjet, komfort podvozku, hmotnost.