Dálnice na Polsko se zpozdí. Poláci staví další dva úseky k českým hranicím
DÁLNICE NA POLSKO
Dálnice D11 a D35 jsou stále v nedohlednu. Výstavba dálnice D11 k hranicím s Polskem a navazující dálnice D35 na Jičínsku patří mezi klíčové infrastrukturní projekty, ale jejich osud zatím připomíná spíš nekonečný seriál než rychlou stavbu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se potýká s komplikacemi na obou frontách – od vleklých archeologických sporů přes zásahy antimonopolního úřadu až po překvapivý nález radioaktivního materiálu, zatímco Poláci zahájili stavbu dalších dvou úseků rychlostní silnice S8 k českým hranicím.
Devatenáctikilometrový úsek mezi Jaroměří a Trutnovem je poslední ze dvou chybějící částí celé D11, která má propojit Prahu přes Hradec Králové s polskou hranicí u Královce. V červenci sice padlo rozhodnutí o vítězi soutěže na stavbu – sdružení firem vedené Eurovií CZ nabídlo cenu 9,09 miliardy korun, tedy výrazně méně, než ŘSD očekávalo – ale samotná stavba zatím nezačala.
Důvodem je vleklý spor o zakázku na záchranný archeologický průzkum. Původní tendr skončil u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), protože neúspěšní uchazeči Eurovia CZ a Univerzita Hradec Králové zpochybnili kvalifikaci vítězného sdružení Samson Praha a Labrys. To potvrdil i mluvčí ÚOHS Martin Švanda. "Tvrdili, že výherce tendru neprokázal dostatečnou technickou kvalifikaci," řekl pro deník Echo24 už dříve.
Komplikace přiznal i generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Je to pro nás kritická komplikace v přípravě obou staveb. Nesetkávali jsme se s tímto problémem. Nesetkávali jsme se s tím, že by tyto zakázky končily na ÚOHS, je to poprvé. Firmy na to mají právo, ale pro nás je to nepříjemná skutečnost, která nám časově velmi komplikuje situaci,“ uvedl. To už je ale naštěstí minulostí a práce nově mohou pokračovat.
Stejný problém s archeology se objevil i na dálničním úseku D35 mezi Hořicemi a Úlibicemi. Přípravy navíc provázely dlouho trvající spory, problematický odkup půdy a problémy s odpůrci stavby. Před rokem ale ŘSD získalo finální stavební povolení a začalo s kácením zeleně v trase dálnice. Odhadovaná cenovka tohoto úseku se odhaduje na 12,5 miliardy korun.
To už je ale naštěstí minulostí a práce se opět obnovují. Úsek mezi Hořicemi a Úlibicemi byl rozdělen do tří úseků a tři noví zpracovatelé zakázky mají 4,5 měsíce na dokončení archeologického výzkumu. Rozdělení sice proces zrychlí, ale oproti původním plánům to znamená, že se stavba stejně zpozdí takřka o půl roku.
SOUVISEJÍCÍ: Neplaťte předražené dálniční známky. Po překupnících půjdeme tvrdě, hlásí Kupka
„Práce plánujeme zahájit v průběhu třetího kvartálu tohoto roku. Doba realizace je na všech úsecích stanovena na čtyři měsíce od zahájení,“ upřesnil Radek Mátl. Na stavbu úseku Úlibice - Hořice o celkové délce 16,3 km je vydáno stavební povolení v právní moci a probíhá hodnocení nabídek v rámci výběrového řízení na zhotovitele.
Dva úseky v trase dálnice bude dělat sdružení firem Eurovia CZ a Archaia za 95,5 milionu a za 46,6 milionu korun bez DPH, jeden úsek udělá sdružení firem Samson Praha a Labrys za 54,5 milionu, uvedl ředitel Mátl. ŘSD dodavatele vybralo za využití takzvaného dynamického nákupního systému. Celková cena všech tří zakázek činí 196,6 milionu korun a proti cenám v původním tendru je nižší. V něm uchazeč s nižší cenou nabídl průzkum za 235 milionů korun bez DPH.
Podobně se podařilo vyřešit i spor o úsek mezi Trutnovem a Jaroměří. "Skončil tak spor archeologických firem, který brzdil začátek stavby. Skoro 20 km dlouhý dálniční úsek z Jaroměře do Trutnova chceme začít stavět ještě letos. ŘSD má stavební povolení a od firem dostalo tři nabídky. Po novém úseku dálnice by se mělo jezdit v roce 2028," uvedlo ředitelství. Hotovo má být v roce 2028, tedy současně s plánovaným dokončením celé D11.
Mezitím ale stavbaře D11 zdržel nečekaný nález přírodních radionuklidů v okolí budoucího tunelu Poříčí u Trutnova. Práce tam jsou pozastavené od května, jedná se o úsek dlouhý 300 metrů. Státní úřad pro jadernou bezpečnost, ŘSD a další odborníci nyní podnikají kroky, aby mohly znovu pokračovat stavební práce.
Na ostatních místech stavba dálnice intenzivně pokračuje. „Aktuálně se řeší způsob přemístění a bezpečného uložení materiálu z haldy číslo 1, na což se zpracovává odborný posudek. Postupuje se v souladu s platnými legislativními požadavky na zajištění radiační ochrany,“ řekla inspektorka radiační ochrany Hana Procházková pro Krkonošský deník.
Na trase vzniká 24 mostů, tři mimoúrovňové křižovatky, 17 protihlukových stěn o délce 12 kilometrů a také téměř půlkilometrový tunel Opevnění. První kratší úsek u Královce, který se napojí na polskou rychlostní silnici S3, by měl být zprovozněn už v příštím roce. Význam D11 mezi Jaroměří a Trutnovem je přitom zásadní. Úsek má propojit českou dálniční síť z Prahy přes Hradec Králové a Pardubice s Polskem a ulevit přetížené silnici I/37. Dálnice je zároveň součástí dálničního okruhu podél českých hranic, který si klade za cíl propojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc.
D11 zdržela radioaktivita, Poláci hlásí další dva úseky k českým hranicím
Diametrálně odlišná je situace u našich polských sousedů. Ti nově oznámili, že začínají první práce na dvou úsecích rychlostní silnice S8 mezi Vratislaví a Kladskem směrem k českým hranicím u obce Králíky. Polský správce dopravní infrastruktury GDDKiA totiž dostal povolení k plánované výstavbě pro úsek Jordanów Śląski - Łagiewniki Zachód a Kobierzyce Północ - Kobierzyce Południe. To znamená, že společnost může začít vyplácet odškodnění za zabrané pozemky. Nutno podotknout, že polská legislativa je v oblasti získávání pozemků pro budování silnic výrazně méně ohleduplná vůči vlastníkům než v Česku, píše server Zdopravy.cz.
Během příštích dnů by měla být představena i koncepce české strany. „Studie je v základním konceptu hotova a bude se projednávat v území. Je to materiál k jednání o výběru nejvýhodnějšího koridoru,“ řekl ředitel Mátl. Studie představila několik variant, které začínají buď v Olomouckém, nebo v Pardubickém kraji.
Jako nejvhodnější studie označuje trasu, která začíná na uvažované MÚK Staré Město (součást stavby D35 Staré Město – Mohelnice), vede koridorem mezi Třebařovem a Žichlínkem, pak východně od Lanškrouna, dále koridorem podél současné I/43 a západně od Štítů se poté stáčí severně, aby vedla prakticky stále rovně na sever kolem Červené Vody a východně od Dolních Boříkovic na státní hranice u Dolní Lipky.