Jeep či Dodge po katastrofálním roce v USA hlásí návrat k SUV a spalovacím motorům
AMERICKÉ AUTOMOBILKY
Americké automobilky Jeep, Dodge a Chrysler oznámily odsunutí výroby nových elektromobilů a znovuuvedení některých legendárních modelů se spalovacím motorem. A to poté, co v čele mateřské automobilky Stellantis skončil Carlos Tavares. Ten kvůli elektromobilitě a konkurenci z Číny prosazoval škrty jak finanční, tak stahování řady modelů z nabídky. Tyto kroky však vedly k propadu podílu na trhu z 12,5 % na 8 %. Nové vedení nyní chce znovu dobýt americký trh a slibuje návrat SUV či modelů se spalovacími motory a hybridů. Informuje například Wall Street Journal.
Legendární značky v prosinci kvůli propadu prodejů dokonce vypadly z první desítky prodejů v USA. Američtí dealeři si stěžovali, že kvůli malému počtu modelů a požadavku Tavarese prodávat automobily s minimem slev mají plné sklady a malé zisky.
Carlos Tavares, který vedl Stellantis od jeho vzniku v roce 2021 po fúzi Fiat Chrysler Automobiles a PSA Group, se zaměřoval na efektivitu a u některých menších značek automobilky to vedlo k výraznému poklesu prodejů. A to především u značek z USA jako Dodge, Jeep či Chrysler. Po konfliktu s Tavaresem kvůli úsporám řada vysokých manažerů v amerických automobilkách skončila.
V posledních měsících však čelila, podobně jako většina evropských automobilek, nebývalé krizi a to i kvůli nezájmu o elektromobily. Například právě v Itálii dokonce pozastavovali výrobu elektroaut kvůli malému zájmu. Otřesy u automobilky pak způsobuje i pád odbytu na čínském trhu a konkurence z Číny.
Kvůli tomu byl nakonec odvolán i Carlos Tavarez. Automobilku nyní dočasně vede John Elkann, který pochází ze slavné italské byznysové rodiny Agnelliů. Ten nyní hlásí změnu strategie a chce znovu dobýt americký trh i tím, že začne znovu prodávat oblíbené modely, které byly v posledních letech zrušeny.
Jeep plánuje nahradit model Cherokee, který kdysi tvořil až 17 % ročních prodejů značky, ale byl na počátku dekády vyřazen z nabídky. Dodge naopak přichází s benzínovou verzí svého slavného modelu Charger, čímž cílí na tradiční zákazníky této kategorie.
Ram, další klíčová značka Stellantis, se rozhodla pozastavit uvedení plně elektrického pickupu a místo toho představí hybridní model s benzínovým motorem.
Nový provozní ředitel pro Severní Ameriku, Antonio Filosa, zdůrazňuje návrat k základům: „Musíme si být jisti, že během příštích 12 měsíců najdeme jasnou cestu k dosažení dvouciferného podílu na trhu,“ uvedl Filosa.
Stellantis mezitím přehodnocuje svou nabídku elektrických vozů, zpozdil vydání dvou vysoce očekávaných modelů a znovu najal některé vedoucí pracovníky, kteří odešli pod Tavaresovým vedením. Mezi nimi je i Tim Kuniskis, bývalý šéf značek Dodge a Ram.