Součkova veřejnoprávní osa. Nový šéf ČT dostal rozhlas i agenturu k jednomu stolu
SPOJENÍ VEŘEJNOPRÁVNÍCH MÉDIÍ
Když nastupující generální ředitel České televize Jan Souček v červnu o funkci usiloval, jednou z jeho hlavních novinek byl nápad propojit všechna česká veřejnoprávní média v rámci jedné zpravodajské platformy. Tehdy se na to zástupci Českého rozhlasu a agentury ČTK příliš netvářili, Součkovi se ale podle informací deníku Echo24 povedlo všechny strany přesvědčit k jednání. Schůzka o případném společném projektu proběhne na podzim.
Určité propojení veřejnoprávních médií bylo součástí kandidátského projektu, s nímž dosavadní šéf brněnského studia ČT zamířil na Kavčí hory v Praze. Souček plánoval společnou veřejnoprávní „aplikaci“, jak o ni také hovořil, vybudovat do roku 2025. V případě nezájmu rozhlasu a ČTK by se podle něj o rozvoj digitálního obsahu měla pokoušet televize i sama.
„ČT se musí věnovat zpravodajské produkci pro mobilní platformu a aplikaci. Digitální platformy nejsou naší silnou stránkou, pokud se jich rychle nechytneme, ten vlak nám ujede,“ prohlásil při svém kandidátském projevu. V pondělí Souček představil svůj obměněný tým, v rámci jehož nový ředitel klade důraz právě na digitální obsah. V televizi zřídil novou divizi digitálních služeb, povede ji dosavadní ředitel vývoje programu a nových médií Jan Maxa.
Obsahově vnímám ČT jako nejrelevantnější televizi na českém trhu, a to jak zpravodajsky, tak i v oblasti dokumentární a dramatické tvorby. Logicky chci toto postavení nadále maximálně rozvíjet. ČT musí mít ambici být lídrem i v oblasti digitální audiovize,“ řekl Souček.
Rozhlas s ČTK otočily
Další veřejnoprávní média nicméně zpočátku zájem příliš nejevila a v minulých týdnech spolupráci víceméně vyloučila s tím, že by přišla o příjmy, případně chtějí realizovat vlastní projekty. To se ale teď mění.
„S vedením ČRo a ČTK mám zatím předběžnou dohodu, že delegují své lidi do diskusní skupiny, která probere naše a jejich představy, přínosy a rizika takového projektu a potom padne rozhodnutí, zda je to pro ně atraktivní,“ sdělil deníku Echo24 Souček.
Schůzku za ČTK potvrzuje její mluvčí Martina Vašíčková. „Pro ČTK je každá nová příležitost, kdy může prodat nezávislý zpravodajský servis, vítaná. Protože agentura nemá státní dotace ani koncesionářské poplatky, musí si na sebe vydělávat sama. Nepřichází proto do úvahy, aby do společné platformy svůj zpravodajský obsah dávala zadarmo. Pokud se najde takový byznysmodel, který by kolegům v ČT a ČRo připadal s touto podmínkou smysluplný, pak o tom můžeme jednat. Zástupci ČTK se tedy zúčastní jednání tzv. přípravného výboru, aby si se zbývajícími dvěma veřejnoprávními institucemi vyjasnili pozice,“ uvedla.
Jednání podle ní proběhne po nástupu Součka do čela ČT, tedy od října. „Za ČTK jsou nominováni šéfredaktorka zpravodajství Radka Matesová Marková a ředitel strategie a rozvoje Petr Orálek,“ dodala ve vyjádření pro redakci.
„Panu Součkovi jsme sdělili, že pokud se nějaké takové jednání uskuteční, záměr si vyslechneme,“ doplňuje za Český rozhlas Jiří Hošna s tím, že jeho prioritou je nicméně alespoň teď zpravodajský server iRozhlas.
Vzorem BBC i Slovensko
Otázkou pak je, jak by v reálu mohla spolupráce vypadat. „Celý projekt je zatím v zárodečné fázi,“ říká totiž Souček. Česká veřejnoprávní média by se kupříkladu mohla přiblížit britské BBC, která pod svou hlavičkou sdružuje televizní i rozhlasové vysílání. Podobnou cestou je například slovenská RTVS, tedy Rozhlas a televize Slovenska, která vznikla v roce 2011 sloučením těchto médií. Další jistou výhodou je kupříkladu sdílení techniky a obsahu mezi redakcemi.