Cupra Leon: Ještě dravější rodinné kombi
Cupra je sympatická značka, která z davu koncernových automobilů vystupuje velmi snadno, a to primárně designem. Ten je v rámci modernizace výraznější, než byl, ale důležité je, že Cupra Leon stále velmi dobře jezdí.
Leon byl v rámci rozsáhlého faceliftu představen v obou karosářských verzích, tedy jako hatchback i kombi zvané Sportstourer; a právě kombi jsme otestovali. Jestliže verze už před omlazením vypadaly sportovně a drsně, tak po proměně je design ještě ostřejší – celý přepracovaný předek vypadá velmi dravě, nové tvary dokreslují ostře řezané matrix světlomety, které zároveň velice dobře svítí.
Provedené změny se dotkly i interiéru – Leon má nově navrženou středovou část i palubní desku, výplně dveří nebo čalounění. Zmínku zaslouží sedadla, která nejen pěkně drží tělo, ale jsou vyrobena víceméně z recyklovaných materiálů či ekologicky zpracované kůže. Hned první dojmy z interiéru jsou dobré – logické je uspořádání tlačítek na volantu, potřebných k vypnutí otravných asistentů, nový, skoro třináctipalcový displej se pohodlně ovládá a až na absenci mechanických ovladačů topení si vlastně nemáme na co stěžovat. Převodovka se ovládá koncernovou páčkou, která je také jen věcí zvyku – ruku na srdce, raději bychom tu sice měli pořádný volič, ale co už. V případě zájmu je možné řazení ovládat i páčkami pod volantem.
Co se týče motorizací, základem je testovaný čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 150 koní, který jako jediný můžete mít ještě s manuální převodovkou. Na nás vyšlo DSG, které v rámci možností funguje docela slušně. Při hmotnosti lehce pod 1,5 tuny a točivém momentu 250 Nm zvládne vůz zrychlit na stovku za slušných 9 sekund a rozjede se na 216 km za hodinu. Celkově se nám základní motor docela líbí, svižně se vytáčí, dynamicky dostačuje a spotřebuje klidně jen lehce přes 6 litrů na 100 km (při ostrém zacházení je spotřeba samozřejmě výrazně vyšší). Cupra se hezky ovládá a řídí, i když má v podbězích zbytečně velká devatenáctipalcová kola s nízkým profilem pneumatiky. Ty ukazují limity podvozku platformy MQB hlavně na horším povrchu, to se potom v interiéru ozývají nepříjemné rázy. Volili bychom základní osmnáctky.
Pokud vás základní motor s cenou 814 900 Kč nezaujme, můžete si vybrat buď plug-in hybrid, naftovou verzi (2.0 TDI s výkonem 150 koní), nebo silný turbobenzinový motor. Dvoulitr přichází s výkonem až 333 koní (výbava VZ nebo VZ Extreme), což už slibuje zajímavé dynamické schopnosti. Oceňujeme, že nabídka motorizací je stále přesně taková, jakou od koncernu čekáme – to znamená příjemné benzinové motory, úsporná naftová klasika, a pokud to někomu vyhovuje, tak i hybrid.
Jistěže se těšíme na vyzkoušení dalších verzí, ale základní motor je příjemným překvapením. Má živý charakter a dává přední části auta určitou lehkost, která se projevuje citlivým chováním na volantu. Jízdní režimy lehce mění odezvu, ovšem pokud toužíte po širších schopnostech, musíte sáhnout po výbavě VZ, která má adaptivní regulaci podvozku DCC, jež umí měnit nastavení až v patnácti úrovních. Upřímně řečeno, to u podobného auta není příliš potřeba.
Tento svalnatý kombík potěší nejen řidiče, kterému nabízí dobrou pozici za volantem, ale také spolucestující vzadu, kam se pohodlně usadí dvě normální postavy. Hezký vnitřní prostor pokračuje dozadu, kde je k dispozici přístupný a využitelný prostor o objemu 620 litrů.
Základní Cupra Sportstourer s manuálem začíná na výše zmíněné ceně 814 900 Kč, dvoulitrové TDI začíná na částce 949 900 Kč. Výbava VZ s nejsilnějším dvoulitrovým TSI stojí 1 304 900 Kč, výbavy VZ Extreme jsou ještě o něco dražší. Samozřejmě je důležité vybírat výbavu obezřetně, aby příplatky výslednou cenu zbytečně nenafoukly. Jinak je modernizovaná Cupra Leon dospělejším autem, na kterém se nešetřilo zejména v interiéru. Ostrý styl designu mu sedí a celkově přívětivý automobil pěkně padne do ruky a docela snadno a rychle se s ním sžijete.
Plusy: Příjemný základní motor, jízdní vlastnosti.
Minusy: Velká kola snižují komfort.