Kingdom Come láká do Česka tisíce turistů. „Jen odpadky a plná parkoviště,“ stěžují si obce

CESTOVÁNÍ V ČESKU

Kingdom Come láká do Česka tisíce turistů. „Jen odpadky a plná parkoviště,“ stěžují si obce
Chrám svaté Barbory v Kutné hoře. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Populární středověká videohra Kingdom Come: Deliverance II (KCD2) útočí na metu tří milionů prodaných kopií a láká do České republiky davy zahraničních turistů. Fanoušci míří po stopách Jindřicha ze Skalice objevovat krásy Kutnohorska, Středočeského kraje a Českého ráje. Zástupci turistické centrály CzechTourism i samotné obce, kde se děj odehrává, letos očekávají rekordní nápor turistů kvůli videohře od Warhorse Studios.

"Nejen ikonická místa, ale i méně známé historické lokality mohou díky hře přitáhnout nové návštěvníky," uvedla Kateřina Beránková z CzechTourism pro deník Echo24. Na kritiku zdejších obcí, které si stěžují na nadměrný příval turistů, hromadění odpadků a nedostatečné parkovací kapacity, upozornil i autor videohry Daniel Vávra.

Tento vysoce oceňovaný videoherní titul, který byl vydán 4. února 2025, už během prvních 24 hodin prodal více než milion kusů a za dva týdny pokořil dva miliony prodaných kopií. Podle insiderů by během prvního čtvrtletí od vydání měl pokořit hranici tří milionů.

Podobný zájem o cestování podle videohry panoval i v roce 2018, když vyšel první díl Kingdom Come: Deliverance, kterého se prodalo přes osm milionů kusů. Tehdy videohra zásadně oživila turismus a zájem o Sázavu. Například web Střední Čechy vám přímo naplánuje výlet po stopách hlavního hrdiny s herními i historickými souvislostmi.

To samé očekává nyní i turistická centrála, potvrdila Kateřina Beránková z CzechTourism. Tvrdí, že autentická atmosféra Kingdom Come: Deliverance II je fantastickým způsobem, jak představit Česko světu. "Nejen ikonická místa, ale i méně známé historické lokality mohou díky hře přitáhnout nové návštěvníky a nabídnout jim jedinečný zážitek," uvedla pro deník Echo24.

Podle turistické centrály se videohra odehrává zejména na Kutnohorsku a v Českém ráji. "Kutná Hora a její okolí – ve středověku druhé nejvýznamnější město v Čechách, které bylo centrem těžby stříbra a ražby mincí a Český ráj – malebná krajina plná hradů a skalních měst, kde se tyčí ikonické Trosky. S ohledem na fakt, že se jedná o nejúspěšnější českou počítačovou hru, která sklízí značný úspěch i v zahraničí, je velmi pravděpodobné, že výrazně poroste zájem domácích i zahraničních „hráčů“ vidět na vlastní oči místa, kde Jindřich ze Skalice na počátku 15. století prožívá svá dobrodružství," podotýká Beránková.

CzechTourism zároveň upozorňuje, že v rámci celoroční podpory příjezdového cestovního ruchu běží na Google online vyhledávací kampaň zaměřená na sousední země (Slovensko, Polsko, Německo, Rakousko) i vzdálenější trhy (Velká Británie, Maďarsko a Švýcarsko). Jedním z hlavních lákadel je téma KCD2, jejíž kampaň odkazuje na speciální landing page Visit Czechia, kde zahraniční návštěvníci najdou tipy na výlety – od Kutné Hory až po historické hrady a lokality, které inspirovaly tvůrce hry.

EDITORIAL: Válka slov

Beránková doplňuje, že turistická centrála spolupracuje s iniciativou KCDLive, která propojuje virtuální svět s realitou a láká hráče na autentická místa spojená s příběhem hry. Cílem je nabídnout návštěvníkům živý prožitek z videohry v reálném světě a zároveň podpořit cestovní ruch. "Platforma KCD LIVE vznikla na základě iniciativy od provozovatelů turistických cílů, které ve hře objevují. Už po vydání prvního dílu Kingdom Come: Deliverance došlo ke zvýšení zájmu ze strany hráčů o místa spojená s hrou. Po předchozí zkušenosti tak chtějí být připraveni a nabídnout turistům tematické služby, jako například speciální prohlídky historických měst, jako je Kutná Hora. A na zvýšený zájem se chystají i další konkrétní destinace, třeba hrad Trosky, v jehož kulisách se odehrává část druhého dílu hry," sdělila Beránková pro Echo24.

Hra, jejíž děj se odehrává v roce 1403 během konfliktu mezi Zikmundem Lucemburským a Václavem IV., je známá svou historickou věrností. Mezi hlavními lokacemi, které se ve hře objevují, je i Český ráj a region mezi Kutnou Horou, Malešovem a Suchdolem. Tyto oblasti se nyní stávají cílem tisíců turistů, kteří chtějí navštívit reálná místa, která ve hře prošel Jindřich ze Skalice.

„Hráči KCD2 chtějí objevovat místa ze hry v reálném světě. Proto jsme spojili síly a vytvořili platformu, která jim to usnadní. Na základě zkušeností s prvním dílem, který přilákal mnoho zájemců na skutečné lokace, jsme se rozhodli koordinovat propagaci a nabídnout autentická dobrodružství v reálném světě,“ uvedl Ondřej Slačálek, majitel tvrze Malešov a koordinátor projektu KCD LIVE. Tento portál, který vytvořilo téměř 20 subjektů ze soukromého i veřejného sektoru, nabídne turistům informace o jednotlivých lokacích a umožní jim zakoupit zážitky, jako jsou kostýmové prohlídky, hostiny ve středověkých krčmách nebo přenocování v rytířských táborech.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Praha očekává příliv čtenářů. Nová kniha Dana Browna má „obrovský potenciál“ přilákat turisty

Návštěvníci se mohou těšit na interaktivní stezky, například mezi Kutnou Horou a Malešovem, kde na ně čekají úkoly a další zážitky, které je přenesou do atmosféry středověku. „Hra Kingdom Come: Deliverance II je nejen velkým úspěchem na poli počítačových her, ale také přitahuje turisty, kteří mají zájem o spojení historie a zážitkového turismu,“ dodal Slačálek. Tuzemská města a památky se tedy připravují na příjezd tisíců nadšených fanoušků, kteří budou chtít poznat skutečné kulisy středověkého Česka.

Nic z toho nemáme. Jenom nepořádek a plná parkoviště, stěžují si obce

Zájem turistů o zmiňované regiony zároveň vyvolal nelibost některých místních. Na tuto kritiku upozornil i bývalý majitel tuzemského studia Warhorse Studios a videoherní designér Daniel Vávra. "Zničil jste 3 malebné vsi kvůli vlastnímu mamonu. Jste odporný člověk," uvedl jeden z kritiků na sociálních sítích. Pokud by měla nějaká polská videohra takový úspěch, tak by tam už dávno obce stavěly skanzeny a vyráběly suvenýry, domnívá se Vávra. "Tady u nás jsou všichni naštvaní, že jsem se jich nezeptal, jestli můžu dát do hry jejich vesnici," uvedl designér na platformě X.

Podle serveru Aktuálně.cz se ke kritice přidává například středočeská obec Miskovice, kutnohorský Malešov nebo Troskovice v Českém ráji. "V posledních týdnech monitoruji zvýšený počet lidí v okolí. A řeknu to na rovinu. Nejsem z toho moc nadšený," uvedl starosta Miskovic Petr Henčl.

Starosta Troskovic Martin Svadbík zase upozorňuje, že turistický zájem obci pod Troskami nic nepřináší. "Hrad není náš, takže na vstupném nevyděláme. Parkovací místa jsou omezená. Jsme navíc v chráněné krajinné oblasti, kde nemůžete parkovat mimo parkoviště. Zvýší to odpady v obci," říká Svadbík. Také starosta Malešova František Bláha nevidí důvod, proč by to měl vítat. "Nemáme z toho nic, jen nepořádek po vesnici a plná parkoviště. Uvidíme, jak to bude pokračovat dál," uvedl starosta Malešova pro Aktuálně.cz.

Podle Daniela Vávry si starostové a obce stěžují právě na to, že z turistů od státu nic nedostanou. "České obce kvůli přerozdělování nemají vlastně téměř žádný prospěch z jakékoliv aktivity na svém území a tedy vlastně cokoliv je pro ně skutečně jen přítěž a vyrušení z klidu," uvedl herní vývojář.

Někteří občané kritizují, že jde pouze o krátkodobý zájem. Vávra to vyvrací s tím, že zájem zatím neopadl ani o první díl středověkého dobrodružství. Fanoušci prvního dílu podle něj do sázavského kláštera stále jezdí. "Tady pána strašně rozčílilo, že jsem si dovolil zmínit, že nárůst zájmu o nějakou lokalitu je podnikatelská příležitost. Dospěl k závěru, že to nemá cenu, protože ten povrchní zájem kvůli hře opadne asi tak za čtvrt roku," uvedl Vávra s tím, že se kritik domnívá, že turisté dělají nepořádek.

Tvůrce podotkl, že první díl KCD je starý sedm let. "Pořád kvůli ní lidé jezdí na Sázavu (znám se tam s panem farářem z kláštera Cigánkem, takže to mám od zdroje), tak se dožaduje abych mu spočítal, kolik lidí tam přijelo," uvedl autor, který se proslavil úspěšnou gangsterskou videohrou Mafia.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články