Dezorientovaná Danuše
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
ANALÝZA NÁKUPU LETADEL
Česká armáda bude mít nová transportní letadla. Za dva letouny C-390 zaplatíme brazilskému výrobci Embraer 11,3 miliardy bez DPH. Podle některých údajů to může ...
Automobilový průmysl v Evropě to má nahnuté. A to až tak, že Danuše Nerudová navrhuje ustavit jakéhosi evropského zmocněnce pro automobilový průmysl, který by, napsala na svém účtu v síti X, "koordinoval co nejrychlejší pomoc tomuto průmyslu". Česká ekonomka/europoslankyně tomu zmocněnci říká Avenger. S vervou ji podpořil i ministr průmyslu Lukáš Vlček, také on ze STAN.
Nerudová nám krásně poslouží jako příklad, proč tento druh politiků, tento politický směr, nebrat vážně. Ve čtvrtek dostal Manfred Weber, předseda frakce evropských lidovců, kam český STAN i s Nerudovou patří, dopis několika členů frakce vedených Luďkem Niedermayerem (TOP 09). Je to interní lidovecké žalování na část frakce EPP, že odpadá od volebního programu a s pravicí v europarlamentu, kam patří i ODS, chce rušit zákaz spalovacích motorů do roku 2035. A že ta odchylující se část bere příliš velké ohledy na automobilky, které zaspaly přechod na elektromobilitu a je to jejich vina.
Niedemeyer chtěl, aby dopis signovala i Nerudová. Ta nakonec stojí na jiné pozici a příští týden s kolegyní od španělské Lidové strany představí "pozici", která jde automobilkám vstříc. Ale jen na půl kroku. Nerudová řeší pokuty za emise, které mají vstoupit v platnost příští rok. Emise se mají počítat z jiného průměru, tak, že by pokuty příští rok automobilový průmysl v Evropě neplatil. Řeší rok 2025, ale nic nadto.
Přitom automobilový průmysl v Evropě nepotřebuje úpravu cílů, jejich odsouvání o rok či dva, potřebuje jejích zrušení: odvolat zákaz spalovacích motorů k roku 2035, revidovat i jen lehce zmírněnou normu Euro 7, tak, aby platila norma předchozí, už tak přísná Euro 6.
Politický hlavní proud je stižen slepotou. Ti bystřejší mezi jeho členy rozumově vědí, že téma aut je výbušné, ale nevidí, jak moc. Připomenout si to můžeme zrovna dnes. Na české pravici se už konalo několik pokusů ustavit parlamentní stranu napravo od ODS, ale zatím bezúspěšně (naposledy Trikolora). Aktuální pokus Motoristů, kteří se právě v Praze scházejí k prvnímu kongresu, může ještě pětkrát zakopnout, ale teď má dosud málo známá strana slušná čísla v průzkumech a drive včetně přílivů kýžených "mladých". Mezi Motoristy se vedou úvahy, jestli se do sněmovních voleb nezbavit partnerství s Přísahou. Formace Roberta Šlachty Motoristům ještě před půl rokem sloužila jako výtah před eurovolbami, mezitím získali vlastní dynamiku. A to jenom proto, že jednoduchá úvaha demonstrovat náklady Green Dealu a klimatické politiky na něčem tak hmatatelném a důvěrně známém, jako je osobní auto, byla také správná.
Od lidí jako Nerudová, kteří jeden týden hlasují pro novou komisi včetně komisaře pro dopravu i po jeho čestném varování, že v automobilové politice EU nic měnit nebude, nemá smysl čekat nic převratného. Oni jsou ancien régime, bez ohledu na to, jak dlouho ještě potrvá.
NEJMOCNĚJŠÍ OSOBNOST EVROPY
OBCHODNÍ DOHODA