Obchody na Západě ustupují od samobslužných pokladen, masivně jim stouply počty krádeží
SAMOOBSLUŽNÉ POKLADNY
V posledních letech Česko zažívá boom samoobslužných pokladen. Pro zákazníky se jedná o rychlý způsob nákupu několika položek. Pro obchody je to způsob, jak ušetřit za pokladní i prostory prodejen. Na Západě se už však začaly objevovat společnosti, které od této služby začínají ustupovat. Rapidně totiž rostou krádeže, či pokusy o takzvaný „trik s banány“. Informuje The Daily Telegraph či Business Insider.
Především v Británii a USA totiž začaly rapidně stoupat počty krádeží právě přes samoobslužné pokladny. Zatímco před třemi lety se se počty vyšetřovaných krádeží nahlášených denně z obchodů na britských ostrovech pohybovaly kolem 800 krádeží za den, v současnosti se pohybují kolem 1 200 za den.
Největší boom samoobslužných pokladen začal během covidových let. Například ve Velké Británii za posledních 5 let stouply počty samoobslužných pokladen z přibližně 50 000 na 80 000.
V ruku v ruce s tím rostou počty krádeží přes samoobslužné pokladny. Zatímco přes tradiční pokladny podle nedávného výzkumu obchody přichází o 0,3 % zboží, kdy podvodem, či špatným namarkováním lidé ušetří, u samoobslužných pokladen se jedná o 6,7 % procenta zboží, na kterém zákazníci ušetří. Rozdíl je tedy 21násobek. Celkem ve Velké Británii přichází obchody skrz podvody na pokladnách přibližně o 3,5 % tržeb. „U samoobslužných pokladen je těžké učit jaká část je omyl zákazníka a jaká část je úmyslná krádež. Co je ale naprosto jisté, že přes samoobslužné pokladny supermarkety ztrácí mnohem více peněz,“ uvedl bývalý šéf britského Aldi Paul Foley.
Průzkum společnosti Fat Joe mezi 2 500 respondenty odhalil, že přibližně 40 % lidí někdy úmyslně zneužilo samoobslužné pokladny ke krádežím.
Ve Spojených státech už tak kvůli tomu několik velkých potravinových řetězců výrazně omezilo možnost namarkovat a zaplatit za nákup samostatně. Například řetězec Target omezil možnost nákupu u samoobslužných pokladen na 10 položek. Dollar General pak končí se samoobslužnými pokladnami ve více jak 300 obchodech a nechávají je jen tam, kde kvůli nedostatku prostoru potřebují k odbavení i samoobslužné pokladny.
Další obchodníci přiznávají investice do rozšíření kamerových systémů nebo do umělé inteligence. Například testují programy, které by při samotném skenování byly schopny rychle zjistit, zda položka, kterou skener namarkuje skutečně odpovídá nakupovanému zboží.
V Americe a Velké Británii se totiž výrazně rozšířil i takzvaný „banánový trik“, kdy zákazníci namarkují například zeleninu či ovoce, odnesou si však z obchodu mnohem dražší položky.
V Česku však takováto vlna krádeží zatím spíše nehrozí, jak potvrdila mluvčí Tesco Stores ČR Iva Pavlousková. Ta také upozornila, že u samoobslužných pokladen je vždy přítomen personál. „My se v prvé zaměřujeme na prevenci krádeží. Situaci v obchodech bedlivě sledujeme, podle aktuální se přizpůsobujeme a přijímáme nová potřebná opatření. Například zaměstnance pravidelně proškolujeme a zavádíme nové technologie na rozpoznání pokusů o krádeže,“ uvedla Pavlousková.