Škoda Auto zvažuje odchod z Číny, je tam velká konkurence

ODCHOD Z ČÍNY

Škoda Auto zvažuje odchod z Číny, je tam velká konkurence 1
Ekonomika
Sdílet:

Škoda Auto zvažuje odchod z čínského trhu, rozhodne se v příštím roce. Uvedla to agentura Reuters s odkazem na rozhovor serveru Automobilwoche se šéfem automobilky Klausem Zellmerem. Podle Zellmera na čínském trhu panuje velmi tvrdá konkurence a automobilka by se mohla více zaměřit na indický trh. Skupina Volkswagen, jejíž je Škoda Auto součástí, výroky nekomentovala, píše agentura Reuters. Podle ekonomoma Lukáše Kovandy jde o vysoce nepříznivý signál, že Škoda nedokáže uspokojivě obstát v celosvětové konkurenci.

"Konkurence je tam velmi silná, s našimi čínskými partnery ve společném podniku zvážíme, jak pokračovat," uvedl Zellmer. Podle něj je také možné, že Škoda Auto na čínském trhu zůstane, ale zastaví výrobu ve svém čínském závodě. Mezi perspektivní asijské trhy patří pro automobilku ze skupiny Volkswagen Indie, uvedl Zellmer.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy je odchod z Škody z čínského trhu špatným signálem. "Dlouhodobě jde o vysoce nepříznivý signál, že Škoda nedokáže uspokojivě obstát v celosvětové konkurenci. A že nedokáže vyjít vstříc preferencím stále náročnějšího čínského zákazníka. Je to však nepříznivý signál také pro celý evropský autoprůmysl, který zejména kvůli přeregulovanému prostředí nedokázal včas zachytit nové trendy, včetně elektromobility," uvedl Kovanda.

Čína patří k hlavním trhům mladoboleslavské automobilky, prodeje tam ale od roku 2019 prudce klesají. Škoda Auto loni podle své výroční zprávy v Číně prodala na 71.000 vozů, což byl její čtvrtý největší trh. Znamenalo to meziroční pokles o 60 procent. V letech 2018 a 2019 byla Čína největším trhem pro Škoda Auto. Prodalo se tam v roce 2018 zhruba 341.000 vozů a v roce 2019 zhruba 282.000 vozů. K poklesu přispěla i pandemie covidu-19. Letos jsou známky oživení na čínském trhu.

V krátkodobém hledisku se podle Kovandy nejedná o fatální ránu. "Loni Škoda v Číně prodala jen 8 % svých celosvětově prodaných vozů. Prodeje se tam loni propadly oproti roku 2020 o skoro 60 %. Přesto Škoda “jede dál”. Zatím," dodal s tím, že o odchodu se spekulovalo více než rok.

"Střednědobě a dlouhodobě ale zaměstnanost v jejích tuzemských závodech zcela zásadně ohrožena je, a to v nemalé míře. Odchod z Číny bude moci částečně nahradit vyššími prodeji jinde v Asii, třeba v Indii, jenže když připočteme letošní fatální propad prodejů v Rusku a stažení z tamního, rovněž klíčového trhu, a právě neschopnost plně zachytit nové trendy, je toho najednou až příliš moc, aby to na tváři dominující tuzemské automobilky - a její možnosti zaměstnávat a vytvářet nová pracovní místa - střednědobě až dlouhodobě nezanechalo závažný šrám," myslí si Kovanda.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články