VW Golf R Variant: Dravost v praktickém balení
VW Golf R Variant
Co symbolizuje nejsilnější VW Golf v provedení kombi? Velmi vhodný vůz pro mladou rodinu s akčními sklony – i když naložíte vše potřebné, stále máte k dispozici turbomotor o výkonu 310 koní a pohon všech kol.
Historii nejsilnějších Golfů nepíše model GTi, jak by se dalo čekat, ale šestiválcové modely. Všechno začalo už u trojkového Golfu, jemuž pod kulatou kapotu nainstalovali slavný motor VR6, tehdy o objemu 2,8 litru. O pár let a jednu generaci později přišla evoluce v podobě Golfu R32 využívajícího objemnější „verunu“ 3,2 litru a pohon všech kol. Postupem času se z R32 stalo pouze R a tím se dostáváme k aktuální sedmé generaci nejrychlejšího zajíce z celé tlupy.
Ale stejně jako v minulosti, i aktuální Golf R vypadá na první pohled celkem mírumilovně. Svůj potenciál do světa nekřičí a znalec tak možná rozezná trochu jiné nárazníky, tenké lišty tvořící nástavce prahů či kryty zpětných zrcátek v barvě hliníku. Velká kola můžete koupit i na nejslabší verzi, takže Golf R rozeznáte nejlépe zezadu, kde zpod černě lakovaného jakoby difuzoru vykukují čtyři koncovky výfuku. Málokdo se za vámi otočí, ale to v tomto případě není vůbec na škodu.
Závodní budíky
Co se týče vnitřního prostoru, také se nekoná bůhvíjaká revoluce – jedná se víceméně běžný Golf se sportovnějším volantem, dobrými sedačkami a rychloměrem ocejchovaným do velmi sebevědomých 320 km/h. A na displeji uprostřed si můžete zobrazit digitální „závodní“ budíky. Jinak jde o stejně variabilní vůz s ohromným kufrem, jako v případě jakéhokoliv jiného kombi z Wolfsburgu. Do zavazadlového prostoru narvete všechno, co běžně potřebujete, jeho objem 605 až 1620 litrů patří k tomu nejlepšímu, co v dané třídě najdete.
Dvoulitrové přeplňované TSI využívající přímé vstřikování paliva v rámci výrazného faceliftu (aktuální Golf bývá nazýván jako generace 7.5) posílilo o 10 koní a nyní na všechna kola posílá celých 310 koní v rozmezí 5500 až 6500/min. S tím koresponduje i točivý moment 400 Nm, jenž nabíhá už od 2000/min. V praxi to i přes celkem vysokou hmotnost 1593 kg znamená zrychlení na 100 km/h za 4,8 s a maximální rychlost omezenou na tradičních 250 km/h.
Golf R je sériově vybaven adaptivním tempomatem ACC, který přináší zvýšení jízdního pohodlí. Součástí výbavy je dále i systém kontroly odstupu zvaný Front Assist s funkcí nouzového brzdění City a systémem rozeznávání chodců ve vozovce. Volitelný systém Emergency Assist zase pomůže při popojíždění v koloně a eliminuje riziko vzniku nehod. Umí rozpoznat, když řidič není schopen řídit (například omdlí) a částečně převezme kontrolu nad vozem. Volitelný senzor Blind Spot varuje při opouštění jízdního pruhu před vozidly v mrtvém úhlu a při vyparkovávání sleduje prostor po stranách za vaším automobilem.Co symbolizuje nejsilnější VW Golf v provedení kombi? Velmi vhodný vůz pro mladou rodinu s akčními sklony – i když naložíte vše potřebné, stále máte k dispozici turbomotor o výkonu 310 koní a pohon všech kol.
Jestliže se na první pohled „erko“ tváří poněkud usedle, jakmile ho začnete ždímat, zcela se změní. Čtyřkolka s upravenou spojkou Haldex páté generace slibuje skvělou trakci, sedmistupňové DSG pak řadí rychle a sebevědomě. Ani rozjezdy nejsou pomalé či nepříjemně cukavé, jak tomu umí být ve spojení se slabšími motory. A navíc, k ideálnímu rozjezdu můžete využít i jednoduše fungující funkci launch control.
Příjemně čitelné auto
Charakter motoru je velmi vyhlazený. Kolem 2000/min pocítíte příval síly, který pokračuje až lehce za hranici 6000 ot./min. Dál už není kam motor točit a ani to není potřeba. Dynamika je působivá, zejména s ohledem na fakt, že se jedná o rodinné kombi, od kterého nikdo nic moc velkého nečeká. Spotřeba je záležitostí jízdního stylu – pokud budete v klidu, vůz si vezme 7,5 l/100 km, jakmile začnete topit, klidně se zdvojnásobí. I takto výkonného turbomotoru normální hodnoty.
V zatáčkách jsem dokázal být velmi rychlý a dlouhá karoserie kombi měla občas na brzdách sklon k hravé přetáčivosti. Nedotáčivost se zase snaží krotit elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, která je sice lepší než nic, ale k funkčnosti mechanickému samosvoru má daleko. Při sportovní jízdě se člověk za volantem celkem nadře – erko není nejisté nebo matoucí, naopak ho považuji za příjemně čitelné auto, ale prostě vyžaduje trochu víc práce s volantem. Řízení není z nejcitlivějších, ale obecně mi nějak nevadilo.
Líbí se mi podvozek. Za příplatek 25 600 Kč je možné ho vybavit adaptivní regulací tlumičů DCC, které dle jízdních režimů upravují jejich tuhost. V žádném z režimů (nejčastěji jsem ze zvyku používal Race) jsem necítit, že by vůz byl zbytečně tvrdý. Naopak podvozek považuji za vhodně nastavený k určení vozu.
Golf R je poslušný, rychlý a nekonfliktní. Fakt jsem si ho oblíbil, ale jednu věc mu neodpustím – umělý zvuk z reproduktoru. Ve sportovních režimech je až přehnaně falešný a nikdy se ho úplně nezbavíte. Zajímalo by mě, na co mám čtyři koncovky výfuku, když uvnitř poslouchám chraplavý reproduktor? Naštěstí se to dá řešit – Volkswagen nabízí výfukový systém od mága Akrapoviče. V tomto případě nutnost.
Nejsilnější Golf je zároveň nejdražší, což je logické. Alternativou k benzinovému 2.0 TSI BMT 4Motion za 1 109 900 Kč (bez příplatků) může být Golf GTD Variant, který vyniká nižší spotřebou naftového motoru o výkonu 184 koní. Ve verzi s dvouspojkovou převodovkou DSG stojí 797 900 Kč. Levné to není…
Plusy:
Síla motoru, podvozek, variabilita, přívětivost
Minusy:
Vyšší cena, umělý zvuk motoru, občas váhavé DSG
Verdikt:
Golf R v provedení Variant funguje skutečně dobře. Líbí se mi široké možnosti jeho využití – je praktickým a multifunkčním rodinným vozem, který se nezalekne ani občasného výletu na okruh, kde se ukáže jeho nečekaně dobře naladěný podvozek a vyvážené jízdní vlastnosti. Jediné, co je nutné obhájit, je vyšší cena, která je ale očekávatelná. Palec dolu dávám hlavně za zvukový projev – dvoulitrový turbomotor by určitě uměl vykouzlit lepší zvuk než reproduktor a celý zážitek by pak byl autentičtější.