Cupra Ateca: První vlaštovka nové značky

Cupra Ateca

Cupra Ateca: První vlaštovka nové značkyautotest 9
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Název Cupra se v minulosti pojil s nejvýkonnějšími verzemi vozů španělské značky Seat. Dnes už je dokonce samostatnou značkou s vlastním logem a modelem.

Seatu se obecně velmi dobře daří a svou sílící pozici vylepšil mimo jiné vznikem nové značky Cupra. Jako první pod novým názvem představil SUV, známé do současnosti jako Seat Ateca. Nová Cupra Ateca má zaujmout sportovnějšími prvky, výkonnými motory i odlišným stylem některých detailů. Vznik nové automobilové značky je vždy událostí. Seat na základě aktuálního zájmu o vozy typu SUV sáhl po této kategorii, což je logické, ale příliš velkou show tím neudělá. Mnohem víc by se nám líbilo, kdyby vzal z koncernu například stárnoucí Audi TT, oblékl ho do nové karoserie a předvedl skutečné „halo“ auto. Ovšem to by bylo výrazně dražší, než když pouze „vyladil“ již produkované SUV. Ateca k této přeměně měla blízko, a navíc se vyrábí v Kvasinách, přičemž sdílí platformu s modely Škoda Karoq, Kodiaq a Volkswagen Tiguan.

Na první pohled je Cupra odlišná zejména znakem, připomínajícím symbol filmových Transformerů. Dále vyniká efektními koly, tmavými doplňky karoserie, čtyřmi výfuky (verze 2.0 TSI) a prvky v interiéru, které evokují sportovnější zaměření multifunkčního vozidla.

V nabídce je několik čtyřválcových verzí s motory TDI (nafta) a TSI (benzin), ale u nás se zatím prodává pouze nejsilnější 2.0 TSI o výkonu 300 k a s pohonem všech kol. Základní cena činí 1 199 900 Kč, s příplatky se testovaný vůz dostal na 1,4 milionu Kč.

Při hmotnosti 1615 kg zvládne Cupra zrychlit na stovku za 5,2 s a v rozjezdu se zastaví až při rychlosti 247 km/h. Dvoulitrový přeplňovaný motor TSI je fajn společník. S chutí se vytáčí, má příjemný, sytý zvuk (výfuky jsou pravé, žádné náhražky) a pocitově působí dynamicky spíš nadprůměrně. Vrcholný výkon nabízí v pásmu až do 6500/min. Točivý moment 400 Nm nastupuje v nízkých otáčkách, takže nehrozí žádné zaváhání. Tedy, vlastně hrozí – a to kvůli převodovce DSG. Ani v kombinaci s větším motorem si neumí poradit s plynulým rozjezdem, kde nepříjemnou vteřinku zaváhá. Řešili jsme to manuálním režimem. Trochu pomalejší jsou i reakce na kick-down při běžné jízdě. Spotřeba se pohybuje od 7,5 l na 100 km do 16,6 l na 100 km při skutečně brutálním zacházení, takže příjemné hodnoty.

Cupra Ateca jezdí na 19palcových kolech, což se projevuje na komfortu podvozku. Jelikož pohon, řízení, podvozek a další prvky lze nastavovat voličem jízdních režimů, doporučujeme nechat podvozek v Comfortu. Vůz se sice o něco víc naklání, ale schopněji řeší nerovnosti. I přesto je Cupra raději na hladkém asfaltu. Celkově je vůz dost stabilní (i díky hmotnosti), má přímé, ač necitlivé řízení a v zatáčkách vykazuje nedotáčivost (danou i vyšším těžištěm). Jízdně to není špatné auto, ale člověk si z něj úplně na zadek nesedne.

Koncernový interiér dobře známe – celkově je příjemným místem k životu, s logicky uspořádanými ovladači, rychlým infosystémem a běžnou paletou podpůrných systémů. Trochu otravné je, že změny jízdních režimů je nutné provádět na displeji v menu (stejně jako vypínání ESP), což při jízdě vyžaduje příliš pozornosti řidiče.

Přední sedadla jsou pevná, pohodlná, jen by mohla být ještě trochu výraznější – řešit se to dá příplatkem 39 900 Kč za skořepiny, které jsou navíc mnohem hezčí. Vzadu je dostatek prostoru pro nohy i hlavu, zavazadelník o objemu 485 litrů je využitelný, jen elektrické otevírání je pomalé a otravné, jako u většiny aut.

Cupra Ateca je rychlé SUV, které má sice šmrnc, ale řidiče do děje vtáhne spíš zvukem motoru a dynamikou než dokonale vyladěnými jízdními vlastnostmi. Styl vozu a jeho decentní vzhled nám imponují, cena v porovnání není přehnaná, ale ani přívětivá. Jako první pokus s novou značkou je ostré SUV v pořádku, spíš se ale těšíme na modely, které budou víc odpovídat označení Cupra. V koncernu se určitě najdou…

 

Plusy:

Motor, dynamika, zvuk, interiér.

Minusy:

Nižší komfort podvozku, necitlivé řízení.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články