Islámská osvěta v Německu u pivka a v dialektu. Mnoha muslimům se to nezamlouvá
Muslimská osvěta
Jak šířit osvětu a dostat do povědomí rodilých Němců základní fakta o islámu? Na originální a nevšední způsob již před několika lety přišel freiburgský spolek Orient Netzwerk. Ten se rozhodl německé občany „vzdělávat“ pomocí klasických pivních tácků s vytištěnými otázkami týkajícími se muslimů a jejich víry. Iniciativa se však v poslední době setkala i s kritikou.
„Co za člověka byl Mohammed? Jak je to s šátky? Kdo nebo co je imám? Co se dělá v mešitě? Smějí muslimští fotbalisté během ramadánu jíst?“ Na tyto a podobné otázky někteří Němci mohou najít odpovědi na dně půllitru. Přesněji pod ním. Iniciativa Orient Netzwerk svou kampaň zahájila již v roce 2016 v domovském Freiburgu s otázkami tištěnými v tamní bádenštině, tématické pivní podtácky se pak ale šířily dále. Nyní si je tak mohou ve svém rodném dialektu přečíst návštěvníci pivních hostinců i v Hesensku (hesenština) či Sasku (sasština).
Už nějaký čas jsou svědky této iniciativy i návštěvníci pohostinských zařízení v hesenském Maintalu, kde, podobně jako v jiných městech, distribuují podniky „bierdeckely“ s naučnými otázkami o islámu. Na podtáccích lze však najít pouze dotazy, správné odpovědi vypracované skupinou islámských učenců si pak zvídaví pijáci musí najít na internetových stránkách organizace. Jsou totiž složité a dlouhé. Na to je upozorňuje informace na dolní straně tácku. Právě Maintal však odpovědi nabízí i na vlastních stránkách města.
Kampaň zde město popisuje jako „vhodný způsob“, jak si nad pivem popovídat o islámu a něco se o něm dozvědět.. „Nad dobrým pitím či jídlem si lidé v restauracích mohou promluvit a diskutovat o naléhavých nebo méně naléhavých otázkách islámu,“ píše se zde doslova. Spolek Orient Netzwerk pak zase rovnou uvádí, že nejde o žádnou kampaň s politickým podtextem. „Nejde o politickou akci, ale o čistě materiální aspekty islámu,“ vysvětlují organizátoři.
Jak v Maintalu, tak v jiných městech se celá akce stala terčem mnoha kritiků, především ze strany muslimů. Vadí jim například to, že je celá kampaň spojena právě s alkoholem. „Mohly se vytvořit třeba pohlednice, či by bylo možné umístit otázky na městské autobusy. Proč je to nakonec zrovna v hospodě?“ stěžuje si Salih Tasdirek z tamější Rady cizinců. Ta podle něho do spuštění akce vůbec nebyla přizvána. Orient Netzwerk však vylučuje, že by existoval jakýkoliv úmysl spojovat islám s alkoholem. Podle spolku nicméně celá akce slaví úspěchy a proto zvažují, že vydají podtácky s tématickými otázkami také o křesťanství a judaismu.