Omezit reklamu na alkohol? Podle analýzy to pijáky neodrazuje
jak potlačit alkohol
Záměr ministerstva zdravotnictví osekat reklamu na alkohol ve sdělovacích prostředcích naráží na odpor odborných asociací a svazů. Podle nich reklama cílí na konkrétní značku a nemá tak vliv na celkovou spotřebu. S tím nesouhlasí resort zdravotnictví, podle kterého je Česká republika na špičce s největší spotřebou alkoholu a dostatečná regulace reklam pomáhá k řešení celého problému. Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (ANO) navíc chystá vlastní reklamní spoty nazvané Nepít je normální.
Proti větší regulaci alkoholu se začínají ozývat odborné svazy a asociace, které si změny nepřejí. Ministr Vojtěch však reaguje čísly, podle kterých je spotřeba alkoholu v České republice alarmující. „Snížení spotřeby alkoholu u nás řešíme komplexně. Od prevence až po regulace. Pracujeme s daty, doporučeními WHO a OECD, řídíme se radami odborníků a samozřejmě velmi pozorně vnímáme i zahraniční zkušenosti. Naším cílem je zavádět maximálně efektivní opatření, která ve výsledku ochrání zdraví našich občanů. A mezi ně rozhodně patří i omezení reklamy na alkohol,“ uvedla pro Echo24 mluvčí ministerstva zdravotnictví Renata Povolná.
S tím však nesouhlasí Český svaz pivovarů a sladoven. „Nemyslíme si, že Češi jsou národ opilců a patří na první místa ve spotřebě alkoholu,“ řekla pro Echo24 výkonná ředitelka svazu Martina Ferencová. Sama upozorňuje na to, že i ostatní výrobci si všímají nejednoznačného zveřejňování dat o spotřebě alkoholu. Například v roce 2013 se podle Českého statistického úřadu vypilo 9,8 litrů čistého alkoholu na osobu. Data, kterými argumentuje ministerstvo zdravotnictví, pak ukazují daleko vyšší čísla za stejné období. Podle WHO se vypilo v roce 2013 celkem 12,7 litrů na osobu, a podle OECD 11,4 litrů.
Podle Ferencové je snaha více regulovat reklamy chybná, protože nemá vliv na celkovou spotřebu. „To prokazují například dlouhodobé studie z USA, kde se mezi lety 1971 až 2011 zvýšily výdaje firem na reklamu o 400 procent, ale celková spotřeba alkoholu zůstala víceméně stejná. V Německu se mezi roky 2000 až 2015 dokonce mírně snížila i přes 42 procentní nárůst marketingových výdajů,“ řekla pro Echo24 Martina Ferencová. Podle údajů Českého statistického úřadu se spotřeba alkoholu v České republice mezi lety 2008 až 2018 snížila o 5,77 procenta. Investice do reklamy za období 2010 až 2018 se však zvýšily o 91 procent.
Ministerstvo zdravotnictví přesto chystá regulaci reklamy ve spolupráci s odborem protidrogové politiky na úřadu vlády. Důvodem také je, že prý reklamy negativně ovlivňují zejména děti a mládež.
„Reklama na alkoholické nápoje je v České republice omezena v minimální míře a přispívá ke společenské normalizaci pití. U mladých lidí reklamy často vyvolávají pocity relaxace a zábavy, takže mají konzumaci alkoholu už od raného věku spojenou s pobavením bez zábran. Obsahem návrhu omezení reklamy, který připravujeme, je tak mimo jiné bližší specifikace podoby reklamy,“ řekla pro Echo24 ředitelka odboru protidrogové politiky Jarmila Vedralová. Podle ní by reklama neměla obsahovat takové prvky, které by alkoholické nápoje vyobrazovaly jako běžnou součást života.
Vláda proti alkoholu bojuje také vyšším zdaněním, které se nyní složitě projednává ve sněmovně. Podle ministryně financí Aleny Schillerové by se od příštího roku měla daň navýšit o 13 procent. U půllitru 40% alkoholu by se mělo jednat o zvýšení z 57,0 na 64,5 koruny. U zákazníka kupujícího alkohol by se láhev podražila o více než deset korun.
Ministerstvo zdravotnictví navíc chystá vlastní reklamní spoty, které chce představit dnes. Podle Adama Vojtěcha půjde o tři reklamy, které mají mířit na ženy v období těhotenství, na alkohol v rukách dospělých a také požívání alkoholu dětmi.