1 co najdete v novém čísle

Týdeník Echo: Cimrman na dopravě, skvělá Praha za Husáka a s Jokerem v pekle

Týdeník Echo

Témata:

Nové číslo Týdeníku Echo má na obálce fotografii rozkrojené cibule s výmluvným titulkem Ceny k pláči. Ten se vztahuje k analýze Lenky Zlámalové nazvané Přichází éra zdražování. Rozhovor s „českou Gretou Thunbergovou“ připravil Daniel Kaiser, výsledky rakouských voleb komentuje Petr Holub, esejem o milosti a abolici přispěl Václav Cílek, o své dojmy z cest se tradičně dělí Jiří Peňás. Péči o chrup je věnována speciální příloha Zdravé zuby.

Střízlivý pohled na budoucnost českých dálnic nabízí Petr Holub: „Přehled rozpočtu odhaluje neúspěch investiční strategie kabinetů, které nastoupily po roce 2013. Strategií bylo zahájit co nejvíc staveb, aby se konečně investice rozjely a aby se stát mílovými kroky po vzoru Polska nebo Maďarska přiblížil k dokončení páteřní sítě dálnic. Tato strategie byla chybná od samého začátku hlavně z toho důvodu, že Česko není Polsko. Z dlouhodobého pohledu představuje devadesát procent ceny dálnice její údržba a opravy. Polsko jako země bez dálnic mohla vrhnout všechny evropské peníze najednou do betonového tsunami, ovšem Češi, kteří začali stavět už v 60. letech minulého století, vždycky budou platit víc za údržbu než za nové dálniční trasy.“

Komu připadala Praha v letech hluboké normalizace skvělá? Významnému britskému novináři Mishovi Glennymu (nar. 1958), s nímž rozmlouval Ondřej Šmigol: „Tehdy jsem byl zapojen v různých západních skupinách, které podporovaly opozici v Maďarsku, Solidaritu v Polsku, různé skupiny v Jugoslávii a také Chartu 77. Přivážel jsem sem nejrůznější knihy a vyvážel dokumenty. Také jsem začal překládat z češtiny do angličtiny. Potkal jsem zajímavých lidí, bylo to báječné. To jsem v časech tvrdé normalizace. Takže Havel je ve vězení, ale zbytek skupiny se potuluje kolem. Nejlepší období mého života. Pak jsem v roce 1986 odjel do Vídně jako reportér pro New Scientist a The Guardian. A v lednu 1989 jsem dostal práci jako korespondent BBC pro střední Evropu.“

A jaký snímek interpretuje Ondřej Štindl? „Americký film Joker režiséra Todda Philipse předchází ohromná reputace. Zvítězil na letošním festivalu v Benátkách, jedné z nejprestižnějších přehlídek filmového umění. Přitom v něm je možné vidět typický produkt hollywoodského průmyslu – komiksový velkofilm v režii tvůrce, jehož největší dosavadní ,zářez‘ je chlapácká komedie Pařba ve Vegas. Zároveň zneklidňující film pro naše časy, možná až nebezpečný tím, jak ukazuje svět očima patologického hrdiny, aniž k tomu přidává nějaký hodnotící soud. Nemůže diváka vést k tomu, aby se s tou patologií ztotožnil? Zvlášť když je ta postava ztvárněná skvělým hercem, který v té roli podává životní výkon. Všechno, co se o Jokerovi píše, je pravda. Tak trochu.“

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Příběh svobody

99 Kč

Přinášíme speciál k 30 letům svobody

Více info

EchoPrime

od 249 Kč

Vychutnejte si neomezený přístup k prémiovému obsahu určenému pouze předplatitelům, který nemá na českém internetu obdoby

Více info

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.