V Indii se přes den nesmí vysílat reklamy na kondomy, prý kvůli dětem
Druhá nejlidnatější země
Indické ministerstvo informací zakázalo televizním stanicím, aby během dne vysílaly reklamy na kondomy. Zdůvodnilo to tím, že by mohly mít neblahý vliv na děti. Tento krok vyvolal v druhé nejlidnatější zemi na světě vlnu nevole a také kritiku ze strany zdravotnických expertů, napsala agentura Reuters.
„Pokud jsou reklamy cestou k vytvoření poptávky po bezpečném pohlavním styku a po plánovaném rodičovství, pak musíme zajistit, že nebudou podrobeny žádným omezením,“ uvedla ředitelka charitativní organizace Population Foundation of India Púnam Muttrédžaová.
Zákaz podle ní ohrožuje desítky let pokroku v indickém zdravotnictví. Úřadům proto navrhuje místo úplného zákazu zvolit pro vysílání reklam vhodné časové rozmezí.
V Indii nyní žije 1,3 miliardy lidí a podle odhadu OSN by v roce 2024 měla počtem svých obyvatel převýšit i Čínu, která nyní drží prvenství. Podle studie, kterou v úterý zveřejnil zdravotnický týdeník The Lancet, byla v roce 2015 více než polovina z 48 milionů těhotenství v Indii nechtěná. Třetina z nich pak skončila interrupcí.
Přestože kondom používá méně než šest procent Indů, podle zdravotníků je stále nejúčinnější antikoncepcí; pomáhá plánovanému rodičovství a chrání před šířením pohlavních chorob.
„Zákaz je zpátečnický… Lidé mají pohlavní styk mnohem dříve a tyto reklamy je mohou poučit o bezpečném sexu. Reklamy na kondomy nejsou o vzrušení, nejsou o sexu, ale o bezpečném sexu,“ cituje agentura Koniniku Rojovou z charitativní organizace, která pracuje s lidmi nemocnými AIDS a s LGBT komunitou.