Čtvrtina Němců by úplně zakázala vozy SUV, z center měst by je hnala zhruba půlka lidí
"zabijáci" na čtyřech kolech?
Masivní sportovně-užitkové vozy (SUV) jsou u rostoucího počtu Němců ve stále větší nemilosti. Ukázala to i čerstvá tragická nehoda v centrální části Berlína, pří níž 7. září zemřeli čtyři chodci, včetně tříletého dítěte. Ve Spolkové republice se obratem rozproudila debata o tom, jestli vozy SUV patří do měst, nebo je potřeba je z nich vykázat. Několik aktuálních průzkumů ukázalo, že čtvrtina Němců by SUV zakázala úplně, z center měst by je pak vyhnala téměř půlka lidí.
Při zmíněné nehodě vjel 42letý řidič automobilu Porsche Macan vysokou rychlostí do skupiny chodců. O život přišel tříletý chlapec, jeho 64letá babička a dvojice mužů ve věku 28 a 29 let, tři další lidé utrpěli zranění. Příčina tragické nehody zatím není známa, německá média ale hovoří o tom, že řidič dostal epileptický záchvat, a ztratil tak kontrolu nad vozem.
Minulou neděli na místě nehody zhruba 500 lidí uctilo památku obětí a vyjádřilo také přesvědčení, že auta nemohou být do budoucna při plánování měst a jejich infrastruktury upřednostňována. Někteří účastníci shromáždění nesli transparenty s nápisy jako "Zastavit motorizované násilí" nebo "Motorizované nástroje na zabíjení".
Jak uvedl v pátek magazín Focus, v průzkumu, který uskutečnil institut Kantar Emnid, se 25 procent dotázaných vyslovilo pro úplný zákaz, zatímco 70 procent respondentů je proti úplnému zákazu SUV. Zvláště vysoký podíl příznivců zákazu je mezi voliči Levice (Die Linke), a to 45 procent, a dále s 35 procenty mezi fanoušky Zelených. Nejvíce odpůrců celkového zákazu sportovně-užitkových vozů je mezi přívrženci liberální FDP, 91 procent, protimigrantské AfD, 84 procent, a dále vládní křesťanské demokracie (CDU), 71 procent.
Pokud jde o obyvatele vnitřních měst, je poměr odpůrců a příznivců zákazu SUV zhruba stejný. Podpora zákazu těcho automobilů se ale u nich liší podle různých kritérií. Pro zákaz SUV v centrech s vysokou hustotou obyvatel se v průzkumu pro berlínský list Der Tagesspiegel vyslovilo 58,1 procent respondentů. Proti je 37,8 procent. Pokud je ale hustota obyvatel ve městě velmi nízká, berou lidé SUV spíše na milost. Proti jejich zákazu je 59,3 procent dotázaných, pro zákaz 35,9 procent.
Mezi zastánci zapovězení vozů SUV v centrech měst jsou příznivci různých politických směrů. Avšak tendence mezi nimi jsou zjevné. U těch, kteří by v příštích volbách do Spolkového sněmu volili Zelené, se 64,5 procent vyslovuje pro zákaz. U voličů Levice je to dokonce ještě více - 66,4 procent. Mezi přiznivci socialistů (SPD) podporuje zákaz SUV v centrech měst 52,9 procent.
Ohlas těžká nehoda v Berlíně vzbudila i na samotné politické scéně. Stephan von Dassel (Zelení), starosta městské části Berlin-Mitte, kde se nehoda odehrála, na Twitteru napsal: "Taková auta podobná obrněncům nepatří do města. Jsou to zabijáci klimatu, nebezpeční i bez nehod, každá chyba řidiče se stává životním nebezpečím pro nevinné."
Také šéfka berlínských zastupitelů Zelených Antje Kapeková i další politici této strany se vyslovili pro omezení těžkých sportovně-užitkových vozů v centru města. Zdrženlivější byla jejich stranická kolegyně Regine Güntherová, která má v Berlíně právě dopravu na starosti. "Musíme analyzovat, jak k této strašné nehodě došlo, než budeme moci vyvodit důsledky," poznamenala.
Čtěte také: Zdeformovaní novorozenci straší Německo. Jsou na vině jedovaté postřiky?
Maláčová chce sdílená pracovní místa. Stát by je dotoval
Stejný požadavek jako část Zelených vyslovila i organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe, která v minulých letech u soudů dokázala prosadit zákazy jízdy starších dieselů v některých německých městech. Dala se slyšet, že SUV do měst nepatří. Jako jedno z řešení navrhla poplatky pro řidiče těchto aut za vjezd do center měst nebo zvýšení poplatků za jejich parkování.
Reakce dalších zájmových organizací a politiků jiných stran na sebe nenechala dlouho čekat. "Obecně je nemístné využívat tak tragickou nehodu pro vznášení dopravně-politických požadavků," uvedla mluvčí berlínské pobočky největšího evropského autoklubu ADAC Sandra Hassová.
Debatu o jakýchkoliv zákazech nebo omezení sportovně-užitkových vozů, které jsou v Německu stále oblíbenější a tvoří už více než pětinu všech nových prodaných aut, odmítli například politici křesťanských a svobodných demokratů (CDU a FDP).
Dopravní experti zase podotkli, že větší vliv na následky dopravních nehod má rychlost aut, než jejich hmotnost. "Všechno, co jede rychleji než 50 kilometrů v hodině, je pro lidské tělo přinejmenším životu nebezpečné, nejčastěji ale také smrtelné," řekl agentuře DPA odborník Siegfried Brockmann.