Renault Alaskan: Produkt sdílení
Renault Alaskan
Sdílení platforem automobilů není nic nového ani neobvyklého – automobilky tím výrazně šetří náklady. I proto si jeden pick-up můžete koupit od tří výrobců – Nissanu, Mercedesu a Renaultu. Pro francouzský Renault je pick-up zvaný Alaskan způsobem, jak efektivně rozšířit portfolio užitkových vozů.
Kromě menší dodávky Kangoo Express a větších modelů Traffic a Master totiž existuje klasický pick-up evropské velikosti – prodávaný pouze s pohonem všech kol a s naftovými motory dCi o objemu 2,3 litru. Čtyřválec je buď s výkonem 160, nebo 190 koní, přičemž silnější verze má buď manuální, nebo (jako v případě testovaného modelu) automatickou převodovku. Kromě výkonu 190 k má čtyřválec (větší motory v Evropě bohužel k dispozici nejsou) také 450 Nm točivého momentu, což by mělo dvoutunovému vozu zajistit dostatečnou tažnou sílu pro jízdu v terénu.
Co se týče vnějšího vzhledu, k designu Alaskanu není moc co dodat – je to klasický pick-up se čtyřdveřovou karoserií a korbou, snažící se tvářit civilně (například moderní přední částí po vzoru osobních modelů). V rámci třídy má běžné rozměry, při délce 1578 mm a šířce 1560 mm (mezi podběhy kol pak 1130 mm) dává 2,46 m² ložné plochy chráněné černým krytem z odolného plastu (v rámci originálního příslušenství za 16 190 Kč).
Také interiér je průměrný v rámci své třídy. Sedadla, jež nemají příliš bočního vedení, pokrývá pevné (možná až tvrdé) kožené čalounění, které je v podobném typu vozu praktické, protože je snadno omyvatelné. Vyšší posaz s dobrým výhledem je tradiční devíza pick-upů. Nechybějí ani běžné prvky konektivity, dnes už dávno neplatí, že by pracovní vůz byl ochuzený o komfortní a zábavní prvky – ostatně výrobci se s pick-upy snaží zaujmout i aktivní rodiny.
V případě, že si specifický vůz pro cesty za dobrodružstvím vyberete, určitě se hodí projít nabídku originálního příslušenství, v níž jsou k dispozici různé vhodné doplňky včetně praktického krytu korby. Díky ní se z vozu stává plnohodnotný tříprostorový stěhovák s dostatkem prostoru pro náklad. Pokud si vzpomeneme na šestiválcové pick-upy od různých výrobců, je třeba přiznat, že se čtyřválcem se cítíme trochu ochuzeni. Jeho dynamika odpovídá očekávání – motor má nejvíc síly ve středních otáčkách, ale i tak je dynamika spíš slabší. Motor je navíc docela slyšet i v kabině, což v kombinaci s nepříliš kvalitním audiem znamená, že vnitřní prostor není komfortně na úrovni například VW Amaroku. Ale stále je to pick-up, takže to nepovažujeme za nic zásadního.
Renault slibuje kombinovanou spotřebu 6,9 l / 100 km, což je reálné možná v případě plynulé jízdy pouze z kopce. Reálná spotřeba kolem 10 l /1 00 km je v rámci třídy očekávatelná. Automatická převodovka je trochu laxnější, ale jinak řadí celkem logicky, a to v i v terénu. Zatímco na silnici se rámová konstrukce vozu projevuje zejména specifickým poskakováním a kroucením, tedy typickými vlastnostmi pick-upů, jakmile korbu dostatečně zatížíte, jízdní vlastnosti se výrazně zlepší. Projev rámové konstrukce je zřejmý i přesto, že vzadu pracuje víceprvkové zavěšení. Součástí výbavy je elektronický diferenciál s omezeným prokluzem (eLSD), za příplatek 17 000 Kč ho lze vybavit uzávěrkou. V terénu platí pick-up stále za vůz, který může být zastaven pouze vzorkem použitých pneumatik nebo tím, že díky dlouhému rozvoru (3150 mm) zůstane někde ležet na „břiše“. S nájezdovým úhlem 29° vpředu a 25° vzadu si ale dokáže poradit s terénem, který tolik populární, ale vždy kompromisní SUV zastaví.
Renault Alaskan se prodává ve třech výbavách. Základní Life se slabším motorem pořídíte za 737 900 Kč, slušná střední výbava s manuální převodovkou a silnějším motorem stojí 787 900 Kč, s příplatky se dá za 850 000 Kč koupit rozumně vybavený, funkční vůz. V rámci třídy jde o slušné ceny.
Foto: Renault
Plusy:
Komfort v terénu, výhled, prostor, cena.
Minusy:
Slabší dynamika, pomalejší převodovka.