AUTO: Nejvýkonnější a nejrychlejší

AUTO

AUTO: Nejvýkonnější a nejrychlejšíNOVÉ 11
Auto
Sdílet:

Mini Clubman ve vrcholné verzi dostal pod kapotu nejsilnější motor, jaký kdy poháněl sériové Mini. Co nabídne verze s výkonem 306 k? Verze Clubman se poprvé objevila v roce 2007 a nabídla praktičtější, kombi variantu oblíbené stylovky. Mini zhruba před deseti lety celkově rozšiřovalo nabídku verzí, kromě běžných verzí se tehdy chvilku vyráběl například i Roadster či Coupé, než se nabídka zase trochu ustálila a tyto „speciální“ modely zmizely. Každopádně historie modelu Clubman sahá mnohem dál – až do 70. let, kdy praktičtější verze klasického Mini s vertikálními dělenými dveřmi vzadu vznikla poprvé.

Aktuální Mini Clubman prošlo nedávno faceliftem, který se dotkl jak stylu, tak i techniky. A to zejména v nejvyšší specifikaci, tradičně zvané John Cooper Works. Pod kapotou nejostřejšího Mini sice stejně jako u předchůdce pracuje dvoulitr s turbem, ovšem je výrazně přepracován. Má posílenou klikovou hřídel, nové písty, ojnice, větší turbodmychadlo s vyšším plnicím tlakem, ale i vstřikovače, sání a tak dále. Nechybí ani nová výfuková soustava, dnes již samozřejmě s filtrem pevných částic.

Výsledné hodnoty jsou skutečně působivé – nejvýkonnější Mini všech dob nabízí 306 koní a 490 Nm točivého momentu, což stačí ke zrychlení na stovku za 4,9 s a maximální rychlost 250 km/h, limitovanou omezovačem. Nejostřejší Mini zaujme i zvukovým projevem, zejména v režimu Sport, kdy sportovní výfuk bublá do okolí a občas efektně zaprská. JCW je typem autem, které řidiče podvědomě nutí ke svižné jízdě, o čemž se přesvědčíte okamžitě. Vytáčet motor nad 6000 ot./min. je radost, i když fajnšmekrovi po delším soužití s autem trochu chybí výkonová špička. U JCW je motor spojen s osmistupňovým automatem, který řadí slušně, ale při kickdownu má zpoždění, které se časem stává trochu otravným – řešením je převzít iniciativu a řadit si sám páčkami pod volantem. Po delší době se spotřeba při svižnější jízdě ustaluje na slušných 8,3 l / 100 km, přičemž při ostrém zacházení samozřejmě výrazně stoupá.

Tradičně dobré jízdní vlastnosti, ten tolikrát velebený „motokárový“ pocit, jsou u verze JCW ještě vylepšeny. Překvapením je docela dobrá úroveň komfortu, trochu odporující faktu, že JCW je vybaveno 19palcovými koly s nízkými šlupičkami pneumatik. Na náklony v zatáčkách zapomeňte, Mini skvěle sedí a ochotně vykružuje oblouky. Nedotáčivost, plynoucí z konstrukce s motorem vpředu napříč, účinně eliminuje mechanický samosvor na přední nápravě, který zároveň zlepšuje trakci v prudkých zatáčkách. Inteligentní pohon všech kol dokáže na zadní kola v případě potřeby přenést až 50 % točivého momentu a při jízdě za zhoršených podmínek pomáhá trakci. Clubman je hezky obratný a čitelný – delší karoserie pomáhá stabilitě a řízení je hezky přímé, s dobře tvarovaným volantem.

Při delší jízdě máme trochu pochybnosti o pohodlnosti sedadel – jako u většiny nových vozů jsou i zde zbytečně tvrdá – a při jízdě do zatáček může menším postavám vadit docela široký A-sloupek. Jinak je vnitřní prostor nových Mini stylový přesně tak, jak očekáváte – s ohromným kruhovým displejem uprostřed, analogovým rychloměrem a otáčkoměrem před volantem a „leteckými“ přepínači, které si musíte okamžitě oblíbit.

Velkou pochvalu zaslouží praktická stránka Clubmanu. Vpředu jsou skvěle vyřešeny odkládací prostory – velké kapsy ve dveřích pojmou jedenapůllitrovou lahev a ještě zbude místo pro další doplňky, nechybějí ani držáky nápojů, port pro bezdrátové dobíjení telefonů (a s tím související řada funkcí konektivity) či velký prostor pod loketní opěrkou. Clubman má pět sedadel a navíc dost slušný zavazadelník – 360 až 1250 litrů.

Pak je tu ale otázka ceny. Už základní Mini One s tříválcem stojí nemalých 591 500 Kč, vrcholná verze JCW začíná na 1 069 900 Kč, s příplatky se dostanete klidně na 1,4 milionu Kč. A to už není málo…

Plusy:
Jízdní vlastnosti, praktický interiér, řízení.


Minusy:
Reakce převodovky, vyšší cena.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Kola se točí naprázdno

KOMENTÁŘ

Před volbami málokterý politik činí velká rozhodnutí bez zřetele na reakci veřejnosti. Takže když se ministr dopravy Kupka rozhodne oznámit tři týdny před ...

00:06

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz