Absurdita na dráze. Koupí jízdenky na delší trasu lze ušetřit desítky korun
chytré cestování
Cestující může ve vlaku ušetřit slušné peníze, pokud ví, jak se správně zorientovat při koupi přepravního dokladu. Již dlouhá léta například platí, že je mnohdy výhodnější si koupit jízdenku do vzdálenější destinace. Při cestování do Chlumce nad Cidlinou se třeba vyplatí nakoupit si jízdenku do Hradce Králově. Člověk zaplatí místo 135 korun pouhých 95. Takových příkladů je po celé republice více. Na druhou stranu ke cti Českým dráhám slouží fakt, že novou změnou v systému jízdenek dopravce systém zjednodušil a zpřehlednil a části nesmyslných cen se zbavil.
Debatu na téma absurdních cen jízdenek rozpoutal na svém twitterovém účtu Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí: „Odposlechnuto: Průvodčí: Jede tu někdo do Chlumce? Cestující: Já – Ale proč máte jízdenku až do Hradce? – Protože je to o 40 korun levnější. Ověřil jsem to, fakt. O 29 % delší trasa je o 42 % levnější. Je totiž dotovaná. Na maloměstě jsou nižší mzdy, tak ať zaplatí víc. Logické.“ I redakce Echo24 si čísla ověřila. Do Chlumce nad Cidlinou stojí jízdenka 135 korun, do Hradce Králové pouze za 95 korun.
Odposlechnuto:
— Jan Outlý (@JanOutly) 23. února 2019
Průvodčí: Jede tu někdo do Chlumce?
Cestující: Já
- Ale proč máte jízdenku až do Hradce?
- Protože je to o 40 korun levnější.
Ověřil jsem to, fakt. O 29 % delší trasa je o 42 % levnější. Je totiž dotovaná. Na maloměstě jsou nižší mzdy, tak ať zaplatí víc. Logické. pic.twitter.com/AzPmebXEFy
Příspěvek vyvolal lavinu komentářů uživatelů s podobnými absurdními zážitky, z nichž řada již není aktuální po zmíněné změně nabídky od Českých drah. Přesto je stále potřeba být obezřetný. Například při jízdě do Soběslavi se vyplatí si koupit jízdenku až do Českých Budějovic. V některých případech má rovněž smysl sledovat, zda není levnější jízdenka do Olomouce než do Zábřehu či do Červenky. Jeden z uživatelů také uvádí, že místo, aby si koupil jízdenku z Bohušovic do Prahy – Sedlce , zakoupí si raději z Litoměřic na Hlavní nádraží v Praze. Dnes by v takovém případě místo 107 korun zaplatil 99.
České dráhy v tom zásadní problém nevidí. „Rozdíl je dán kombinací kilometrického a relačního tarifu. Tyto rozdíly nejsou u ČD ani na železnici obecně nic nového a mimořádného. Setkáte se s nimi u ČD přibližně od 90. let, od kdy ČD začaly nabízet vedle kilometrického tarifu také vybrané relační jízdenky. Podobné zdánlivé rozpory v ceně jízdného jsou i u dalších dopravců např. soukromých, zahraničních atp. U soukromých dopravců je obvyklé, že průměrná cena za 1 km je odlišná, obvykle vyšší u krátkých tras oproti trasám delším (např. aktuálně u jednoho dopravce na kratší vzdálenost cena 1,72 Kč/km oproti delší trase za 1,02 Kč/km),“ uvedl za České dráhy pro Echo24 Petr Šťáhlavský.
Jízdenky byly dříve z malých obcí zmatené a nevýhodné, že často sami zaměstnanci Českých drah za přepážkami radili zákazníkům, jak nejvýhodněji si jízdenku zakoupit. Národní dopravce se však snaží reagovat na vývoj i na konkurenci a od začátku února zavedl nový systém jízdenek. „Flexi, Flexi zvýhodněná a Vázaná, to jsou tři druhy jízdenek, které nahradí naše dosavadní tarifní nabídky. Hlavní motivací změny je zjednodušit systém a usnadnit lidem nákup v daném okamžiku nejlevnější jízdenky,“ připomíná hlavní výhody člen představenstva a náměstek generálního ředitele CD pro obchod Michal Štěpán.
Podobně jako u soukromých dopravců nejsou již ceny jízdenek fixně dané, mohou se odvíjet například od konkrétního času přepravy. Nejlevnější tak budou jízdenky Flexi zvýhodněná a Vázaná v časech nejnižšího zájmu cestujících během týdne, nejdražší ve špičkových časech, zejména v pátek a v neděli, kdy je poptávka největší. „Nový systém nám zároveň umožňuje mnohem dynamičtěji pracovat s cenami tak, jak je to obvyklé u našich železničních a autobusových konkurentů nebo třeba u leteckých společností,“ dodal Štěpán.
Flexi jízdenka (FJ) – platí v kterémkoliv vlaku v daný den, je maximálně flexibilní, cena je stálá, nemění se v závislosti na čase. Tyto jízdenky se budou jako doposud vydávat ve všech prodejních kanálech.
Flexi zvýhodněná jízdenka (FZJ) – platí v kterémkoliv vlaku na dané relaci v daný den, je cenově výhodnější a cena se dynamicky mění podle reálné poptávky do vyčerpání stanoveného počtu jízdenek. Nejdražší je proto ve dnech a časech přepravní špičky. FZJ budou ČD nabízet na většině dálkových relací. Tyto jízdenky se budou vydávat ve všech prodejních kanálech, kromě přenosných pokladen průvodčích ve vlacích. Zahájení prodeje u průvodčích předpokládáme v průběhu roku.
Vázaná jízdenka (VJ) se bude vydávat na konkrétní datum a vlak, který je nutný v rámci přepravní trasy (vyhledaného spojení) využít. VJ se budou nabízet na většině relací dálkové dopravy. Výdej bude zatím možný jen na e-shopu (vč. aplikace Můj vlak). Zhruba v polovině roku budou Vázané jízdenky v prodeji už i v pokladnách.