Ze superrychlíku je šnek. Z Prahy do Ostravy se jezdí nejpomaleji od roku 2005
POMALÉ ČESKÉ ŽELEZNICE
Jízdní doba vlaků mezi Prahou a Ostravou se už poněkolikáté prodlužuje. Provoz na české železniční tepně je nyní nejpomalejší od roku 2005, kdy byly uvedeny do provozu moderní rychlovlaky Pendolino. Ty jsou stále nejrychlejší, kvůli výlukám se ale i jejich příjezdy zásadně zpožďují.
Vlaky Pendolino jsou od svého spuštění na naše železnice vlajkovou lodí Českých drah. Kdysi „český šinkansen“ zvládal 360 kilometrů dlouhou trasu mezi hlavním městem a Ostravou i pod 3 hodiny. To už ale dávno neplatí a s každou změnou jízdního řádu se doba cesty protahuje. Dnes ji nejrychlejší český vlak urazí za 3 hodiny a 24 minut, tedy zhruba o půl hodiny pomaleji než dříve.
Obdobě se protahuje i příjezd do Olomouce. I tady zvládlo Pendolino dříve 250 kilometrů lehce pod 2 hodiny. Se změnou jízdního řádu v prosinci minulého roku se cesta protáhla na 2 hodiny a 22 minut. Čas jízdy se pomalu prodlužuje už několik let po sobě, vždy o několik málo minut. Mluvčí ČD Vanda Rajnochová nicméně upozorňuje, že prodlužující se jízdní doby se týkají všech spojů na naší nejvytíženější trase, včetně ostatních dopravců. Za zpoždění mohou četné výluky a práce na železnici.
„V současné době se na trati nacházejí čtyři mimořádnosti, které jsou příčinou těch případných zpoždění. Není to ale pouze náš problém, týká se to všech dopravců,“ říká Rajnochová s tím, že na otázku, kdy se vrátí jízdní doba do normálu, může odpovědět pouze Správa železnic, která probíhající práce koordinuje.
Největší brzdou je aktuálně výluka mezi Poříčany a Velimí ve Středočeském kraji. Dálkové vlaky tu mohou projíždět jen po jedné koleji a navíc místy rychlostí pouze 50 km/h. A výluka jen tak nezmizí. Modernizační práce na 15 kilometrů dlouhém úseku jsou totiž naplánovány až do roku 2023.
Tato výluka znamená zpoždění i pro rychlíky mířící z Prahy do Brna, cesta zabere oproti dřívějšku zhruba půlhodinu navíc. Z této trati bylo Pendolino vyřazeno v roce 2011 a nadále jezdí pouze na trati mezi Karlovými Vary, Prahou, Ostravou a Košicemi.
Italské rychlovlaky Pendolino jezdí na českých železnicích pod své možnosti od samého začátku. Jejich největší devizou je systém takzvaného aktivního naklápění, díky němuž mohou vlaky projíždět až o třetinu rychleji zatáčkami. Své maximální konstrukční rychlosti 230 km/h se u nás ale ani nepřiblíží, nejvyšší povolená rychlost na českých železnicích je pouhých 160 km/h.