Oscary otřásá další aféra: Nepodporujte izraelský apartheid
Udělování Oscarů
Americké organizace bojující za práva Palestinců vyzvaly oscarové herce a filmové tvůrce, aby bojkotovali návštěvu Izraele. Právě zájezd do Izraele je totiž součástí dárkového koše určeného pro ty, kteří si tuto neděli neodnesou sošku Oscara. Svou výzvu organizace dokonce otiskly v deníku Los Angeles Times, přičemž například magazín Variety shodný text na svých stránkách odmítl.
Po aféře, kdy na Oscara byli nominovaní pouze herci bílé pleti, otřásá americkou Akademií filmového umění a věd další skandál. Neúspěšní nominovaní totiž dostanou dárkový koš, v němž je mimo jiné zahrnut i zájezd do Izraele v ceně 55 tisíc dolarů. Na ten částečně přispívá také izraelská vláda. Její představitelé potvrdili, že na každý z desetidenních zájezdů přidali od 15 tisíc do 18 tisíc dolarů.
Dvě americké organizace, U.S. Campaign to End the Israeli Occupation (Americká kampaň za ukončení izraelské okupace) a Jewish Voice for Peace (Židovský hlas pro mír) spustili kampaň volající po ukončení izraelské okupace palestinských teritorií. A v rámci této kampaně zveřejnili na stránkách Los Angeles Times celostránkovou výzvu, upozorňuje Jerusalem Post.
#SkipTheTrip. Don‘t endorse Israeli apartheid (Vynechej ten výlet, nepodporuj izraelský apartheid), píše se v textu v Los Angeles Times. Dále se v něm autoři zmiňují o tom, že zájezd je součástí strategie Izraele, jak odvést pozornost od téměř padesátileté ilegální okupace palestinského území.
Výzva se na stránkách Los Angeles Times objevila jen den poté, co magazín Variety tuto stejnou ,,reklamu“ odmítl otisknout. Variety přitom nejdříve platbu za reklamu přijal, ale pak řekl, že ji neotiskne, dokud ,,nebude mít mírnější tón“. ,,Řekli nám, že je toto téma v současné době příliš citlivé, proto reklamu ve svém týdenní vydání neotisknou,“ uvedla organizace Jewish Voice for Peace.
Rebecca Vilkomersonová za organizaci Jewish Voice for Peace uvedla, že jsou za otištění v LA Times rádi. ,,V seriózních médiích nemá cenzura, ať v reklamách nebo v samotných textech, co dělat,“ dodala. Yousef Munayyer, výkonný ředitel kampaně, k tomu řekl: ,,Stejně jako před mnoha lety v jižní Africe žádáme celebrity i nyní, aby se nepodílely na ututlávání politiky apartheidu.“