Podnikatelé nemají o EET zájem. I tak úředníci nestíhají vyřizovat žádosti
ELEKTRONICKÁ EVIDENCE TRŽEB
Elektronická evidence tržeb (EET) se ještě pořádně nerozjela a úředníci Finanční správy, kteří ji mají na starosti, už teď nestíhají. A to přestože podnikatelé o evidenci zatím neprojevili velký zájem a příliš si nechodí pro povinné autentizační údaje, ani nežádají o zjednodušený režim či o závazné posouzení, zda vůbec evidovat musí.
EET zatím funguje pouze v pilotním provozu, úředníci tak mají na starosti především vydávání autentizačních údajů, který každý evidující podnikatel potřebuje, popřípadě vyřizování žádostí. Až se evidence tržeb rozjede v ostrém provozu, přibude jim ještě kontrolování podnikatelů. Podle Finanční správy žádný problém není. „Správci daně agendu plynule vyřizují,“ uvedla serveru Echo24.cz tisková mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová. Čísla ale ukazují něco jiného.
Úředníci nestíhají vyřizovat žádosti. Podle údajů z minulého týdne přišlo na Finanční správu 116 žádostí o zjednodušený režim, o který mohou žádat podnikatelé, kteří nemají stabilní přístup k internetu. Finanční správa jich zatím zvládla vyřídit něco málo přes třetinu, přesně 46. Kladnou odpověď dostalo jen 18 subjektů. Podstatně horší statistiku mají ale žádosti o posouzení. „Závazné posouzení se v souvislosti s EET týká většinou toho, že se poplatníci ptají, do které fáze, případně zda vůbec pod EET spadají,“ uvedla serveru Echo24.cz Petlachová. Žádost je zpoplatněna tisíci korunami.
Takovýchto žádostí správě podle posledních údajů přišlo 228, úředníci jich ale zatím zvládli vyřídit pouze pět. Kolik z nich se týká podnikatelů v pohostinství, tedy těch, kteří začnou evidovat už na začátku prosince, ale není jasné. „Jestli se posouzení týká 1. fáze nebo 4. fáze, těžko rozlišíte. Statistika zahrnuje všechny typy dotazů, které se v žádostech objevují,“ dodala Petlachová.
Babiš chce více úředníků, kvůli EET ale ne
Podle signálů přímo z finančního ředitelství toho mají totiž úředníci na finančních úřadech až nad hlavu a veškerou agendu spojenou s EET nestíhají. Už v polovině září Petlachová uvedla, že v současnosti je na finančních úřadech přibližně osm stovek volných pozic. V souvislosti s EET se přitom dá očekávat nárůst práce. Minimálně vydávání autentizačních údajů by mělo být v nejbližších dnech intenzivnější. „Předpokládáme zvýšené množství žádostí vydání autentizačních údajů v poslední listopadové dekádě, budeme reagovat úpravou provozních hodin v registračních odděleních na našich územních pracovištích,“ uvedla serveru Echo24.cz tisková mluvčí Finančního úřadu pro hlavní město Prahu Miroslava Bardonková.
Finanční správa sice plánuje od nového roku přibrat asi dvě stě úředníků, kvůli zavedení EET se ale s personální posilou nepočítá. Stovky nových zaměstnanců by měly přibýt kvůli kontrolnímu hlášení, reverse charge či prokazování původu majetku. Finanční správa zamýšlí také posílit dlouhodobě „personálně poddimenzované kontrolní a vymáhací agendy“. Úřady čeká prý i „plnění nových povinností v souvislosti s novelou zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní“.
Sehnat lidi, kteří by šli do pracovat do Finanční správy, asi není jednoduché. V polovině září server Podnikatel upozornil na zvýšenou poptávku po úřednících, Finanční správa měla vytvořit přes 350 míst, obsadit se je ale podařilo sotva z poloviny.
Jak ukazuje pilotní provoz, o EET přitom není mezi podnikateli žádný velký zájem. Od začátku listopadu, kdy testování odstartovalo, se do něj zapojilo něco málo přes 5 600 podnikatelů, kteří odeslali téměř 930 tisíc účtenek. A i když si autor zákona ministr financí Andrej Babiš čísla pochvaluje, jedná se pouze o cca 14 procent z těch, kteří by za dva týdny měli začít evidovat. Podle ministerstva financí se totiž první fáze týká cca 40 tisíc hospodských, restauratérů a hoteliérů.
Řada podnikatelů už avizovala, že se do evidence nezapojí dřív, než budou muset, a své pokladny v těchto dnech netestují, protože nechtějí. Je tu ale i velké procento těch, kteří žádnou pokladnu ještě nemají. Podle průzkumu společnosti O2 je to 72 procent živnostníků spadající do 1. fáze. Co je nicméně horší, že téměř čtvrtina hospodských a restauratérů (22 procent) zvažuje, že svou činnost raději ukončí.