'Hokejová' reklama na erekci je nevhodná, uznala ČT a stáhla ji
Etika reklamy na Východě
Česká televize se rozhodla stáhnout reklamu na přípravek na podporu erekce Clavin, kterou vysílá během hokejového mistrovství světa. Na jednání Rady ČT to ohlásil generální ředitel veřejnoprávní televize Petr Dvořák. Stalo se tak dva dny poté, co na nevhodnost vysílání této reklamy v odpoledních hodinách upozornil svými dotazy i server ECHO24.cz.
„Považujete vhodné vysílat tuto reklamu při sportovních utkáních v době, kdy se na tyto pořady dívají celé rodiny s dětmi? Nepřijde vám, že to může zmíněné diváky minimálně obtěžovat?“ dotázal se redaktor serveru ECHO24.cz vedení ČT toto pondělí. Televize tyto otázky nechala bez odpovědi – a dnes vydala prohlášení o stažení reklamy.
Podle Dvořáka „sponzorské vzkazy“ na podpůrný prostředek kritizovali diváci, protože reklama se objevovala i během odpoledních přenosů. „Podněty od diváků byly dílčí, nikoli masové,“ říká mluvčí televize Alžběta Plívová. O zařazení reklamních upoutávek rozhodovala podle mluvčí agentura BPA, která zakoupila reklamní prostor během sportovních přenosů.
„Tyto sponzorské vzkazy vnímáme jako nevhodné,“ uvedla Plívová. Na otázku, proč je vedení televize posoudilo jako nepřijatelné až nyní, když reklamu na Clavin vysílá už od roku 2008 (například i během olympijských her), mluvčí uvedla: „Lepší někdy než nikdy.“
„To je otázka na etický panel, já jsem rád, že příjmy z reklamy stoupají a tohle neřeším,“ reagoval ještě v pondělí na dotaz o vhodnosti upoutávky ředitel kanálu ČT Sport Jiří Ponikelský.
ČT odmítla sdělit, kolik korun za reklamu na „českou viagru“ za poslední roky získala a o kolik nynějším rozhodnutím přijde.
„Chápu, že takový sponzorský příspěvek může obtěžovat, ale z hlediska zákona je v pořádku a mně osobně to také nevadí,“ prohlašuje šéf Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Ivan Krejčí.
Podle expertů by vysílání erotické reklamy v odpoledních časech na kanálu veřejnoprávní televize nebylo mimo země východní Evropy možné.
„Reklama v této části Evropy se sice pomalu přibližuje západním standardům, ale Clavin je ukázkou toho, že to neplatí absolutně,“ řekl odborník na média Jaromír Volek z Masarykovy univerzity v Brně.