S puškou v ruce, s Kristem v srdci. Kampaň polských křesťanů vzbudila rozruch
'CHRÁNÍ KŘESŤANSKÉ HODNOTY'
V jedné ruce drží zbraň, ve druhé papírovou ceduli a se smrtelně vážným výrazem se dívají do objektivu. Tak vypadají fotografie lidí, kteří se v sousedním Polsku zapojili do internetové kampaně „Jsem křesťanem“. Kampaň původně vznikla jako výraz solidarity po teroristickém útoku v USA, později však začala sdružovat lidi s nacionalistickými a konzervativními názory a dokonce i ultrapravicové politiky.
Polský Facebook v posledních týdnech a měsících doslova zaplavily fotografie věřících lidí, kteří se do kampaně zapojili. Základní schéma vypadá vždy stejně – člověk se zbraní (nebo alespoň ve vojenské uniformě) postává před objektivem, přičemž v ruce drží ceduli, na níž je polsky a anglicky napsáno: „Jsem křesťanem/křesťankou.“
Zřejmě největší rozruch na síti vyvolala fotografie, na níž pózuje mladší muž se zbraní v ruce, přičemž vedle něj stojí malá holčička, pravděpodobně jeho dcera. Muž má tričko s podobiznami někdejšího polského prezidenta Lecha Kaczyńského a jeho manželky Marie. Muž má na levé ruce vytetovaný symbol kříže, v pozadí je obrázek Ježíše Krista.
„Jsem křesťanem a nestydím se za to. Děkujeme za fotku! Vlastenecká výchova,“ zní popisek, který fotku doplňuje.
Ve facebookové skupině jestemchrzescijaninem (Jsem křesťanem), která účastníky kampaně sdružuje, je ale k vidění i celá řada dalších lidí, kteří se rozhodli se zbraní v ruce přihlásit ke své víře.
Polský bulvární deník Super Express k tomu uvádí, že kampaň „Jsem křesťanem“ původně vznikla po střelbě v americkém Roseburgu. Šílený střelec tam loni v říjnu zastřelil 9 lidí, přičemž své oběti si vybíral na základě víry. Jednalo se o nejhorší případ masové střelby v moderních dějinách státu Oregon. Věřící z kostela v polském Lublinu následně spustili kampaň na znamení solidarity s (křesťanskými) oběťmi masakru.
Kampaň se však v průběhu času odchýlila od svého původního záměru. Její účastníci se k ní teď podle listu připojují, aby se přihlásili ke „křesťanským hodnotám“. Polský deník nespecifikuje, jaké hodnoty mají lidé na mysli. Protagonisté kampaně však ve svých vyjádřeních varují například před terorismem, imigrací nebo „levičáky“. Jinými slovy kampaň sdružuje spíše lidi s nacionalistickými a ultrakonzervativními postoji.
Mezi přední protagonisty kampaně patří také politik z krajně pravicového uskupení Ruch Narodowy Marian Kowalski. Ten se v roce 2015 zúčastnil jménem strany prezidentských voleb, nedostal však ani jedno procento hlasů.
Další výraznou osobou je pastor Paweł Chojecki, který vede kostel v polském Lublinu. I on přitom ve svých názorech směřuje spíše doprava. V televizním vystoupení například uvedl, že „levičáci“ mají strach z otců, kteří vychovávají své děti v duchu patriotismu a křesťanské víry. „Levičáci“ se prostřednictvím škol snaží „ukrást“ děti a naočkovat je svojí ideologií, dodal Chojecki.
Sousední Polsko je tradičně baštou katolické církve, ke které se v zemi hlásí až 89 % obyvatel. V zemi se také v posledních měsících vzedmula vlna odporu proti přijímání muslimských uprchlíků. Před migranty varuje také vláda strany Právo a spravedlnost.