‚Selfie jsou kulturní narcismus.‘ Fotograf jim vyhlásil boj
FOTOGRAF proti NARCISMUS
Takzvané selfie, tedy fotky, na kterých člověk vyfotí sám sebe, si v posledních letech získaly nespočet příznivců a do značné míry se staly společenským fenoménem. Stejně tak si ale získaly i řadu odpůrců. Jedním z nich je i brooklynský fotograf Nathan Fitch, který nedávno spustil internetovou kampaň v níž upozorňuje na možná úskalí „selfíček“.
Fitchovi vadí především to, že focením sebe sama lidé zapomínají na ostatní. „Projekt má za cíl řešit témata kulturního narcismu, voyerství, izolace a dohledu,“ řekl k tomu britskému listu The Time. Fitch podle vlastních slov není spokojený ani s tím, do jaké míry je soudobá společnost závislá na technologiích, sociálních sítích a (elektronické) komunikaci.
— Vojta Beran (@VojtaBeran)
August 23, 2015
Samotný „boj“ proti selfie potom Fitch vede na sociální síti Instagram, kam začal nahrávat fotky označené hashtagem (klíčovým slovem) „StrangerSelfieProject“. Jak už je z názvu patrné, boj v praxi vypadá tak, že si Fitch, ale i další lidé, kteří se k jeho neoficiální kampani připojili, fotí selfie s cizími lidmi.
— Vojta Beran (@VojtaBeran)
August 23, 2015
Fotky označené hashtagem „StrangerSelfieProject“ však nevypadají jako klasické selfie, kde člověk vyfotí sám sebe pomocí natažené ruky nebo speciální teleskopické tyče – účastníci kampaně se často fotí před skleněnými tabulkami, čímž vznikne zajímavá kombinace jejich vlastního obrazu a lidí, kteří se nacházejí na druhé straně skla. Zatím se na sociální síti Instagram objevilo více než sto fotografií označených tímto hashtagem.
— Vojta Beran (@VojtaBeran)
August 23, 2015
Takový přístup má podle Fitche vybízet k solidaritě s ostatními a poukazovat na egoistickou povahu klasických selfie. Připouští ale, že takový přístup se někdy může vymstít. „Chtěl jsem se vyfotit s nějakými chodci v Brooklynu skrze sklo zaparkovaného auta, když vtom ke mně přišel nějaký chlap a začal na mě křičet – myslel si, že se mu chci do toho auta vloupat,“ popsal Fitch humornou epizodu britskému The Time.
— Vojta Beran (@VojtaBeran)
August 23, 2015