Indie u nás dělá byznys. My nabízíme Viktorii Plzeň, říká diplomat

jak přilákat zájem indie

Indie u nás dělá byznys. My nabízíme Viktorii Plzeň, říká diplomatROZHOVOR 1
Domov
Filip Nachtmann
Sdílet:

Tisíce svých top manažerů vysílají ročně do Česka velké indické společnosti. Ty tu ostatně stále častěji investují – v IT, automobilovém průmyslu nebo farmacii. V rozhovoru pro deník ECHO24.cz to říká český velvyslanec v Indii Miloslav Stašek. Na tom, aby přitáhla zájem Indů, pracuje Česká republika různě: nabízí atraktivní podmínky pro natáčení bollywoodských filmů, do Indie vysílá rektory vysokých škol i plzeňské fotbalisty.

Čím to je, že si Česká republika v posledních letech získává stále větší pozornost indického byznysu, ale i filmařů nebo turistů? Dají se vztahy obou zemí označit za nadstandardní?

Ty vztahy mají především velice pevný základ, který byl položený v minulosti, v 60., 70. a 80. letech. Vždy byly na poměrně dobré úrovni, ale poslední roky se daří spolupráci ještě zintenzivňovat, což se projevuje i na číslech ekonomického obratu a obchodu s Indií. A roste nejen náš export do Indie, ale i indický export k nám, to je důležité. Před dvěma lety se nám podařilo prosadit, že si nás Indie zařadila mezi prioritní země pro svůj export.

Čtěte také: Indové jedou točit do Česka. Inspirovali se u Cruise a Diaz

Co to konkrétně znamená pro Českou republiku?

Firmy, které exportují z Indie do České republiky, získají dvě procenta z objemu té zakázky zpět formou dotací od vlády. Takže je to velice zajímavé pro investory, kteří o nás projevují stále větší zájem. Platí to zejména pro velké indické IT firmy. Dá se říct, že kolem Brna se vytváří nové indické Silicon Valley. Jedna z největších IT firem v Indii Infosys tu vytvořila svoji pobočku pro celou střední Evropu v roce 2000 a dnes zaměstnává asi sedm set lidí. Jsou to i další firmy, například Tata IT, které u nás už otevřely, nebo se chytají otevřít své pobočky. Pokrývají odsud minimálně perimetr střední a východní Evropy. V současnosti jde asi o 15 velkých firem nejen z oblasti IT, ale i automobilového průmyslu, farmacie či potravinářství. S tím souvisí i spolupráce v oblasti vědy a výzkumu, protože si nás Indové vyhodnotili jako jeden z primárních zdrojů nových moderních technologií v Evropě.

Funguje to i naopak? Jezdí české podniky dělat byznys do Indie?

Jezdí celkem intenzivně. Ale kvůli složitému obchodnímu prostřední je to vždy běh na střední až dlouhou vzdálenost. Ten, kdo přijíždí do Indie s tím, že svůj byznys udělá přes noc, je naivní. Máme zkušenost, že od prvního kontaktu mezi českou a indickou firmou je první výsledek možné očekávat po třech letech. A to je ještě poměrně rychlé. Jsou případy, kdy se firmy hlásí do tendrů šest let, než získají první zakázku. Je to náročné, ale vyplatí se to zkoušet. Protože když firma uspěje, jsou poté objemy zakázek úplně nesouměřitelné s možnostmi, které mají firmy v Evropě. V Indii jsou z našich společností úspěšné především Vítkovice a Škoda Power. Tatra a Škoda Auto, to jsou samozřejmě další významní hráči.

V roce 2012 tady bylo 1 500 manažerů. Velké indické konglomeráty si volí Prahu jako ideální místo pro své výjezdy stále častěji. Stovky a stovky manažerů z těchto firem k nám přijíždějí a utrácejí tu své peníze. Oni přijedou i s rodinami, takže třeba v tom roce 2012 vyprodali kompletně Four seasons, Hilton a další tři butikové hotely v centru.

Může vláda pro české podniky uvažující o obchodech s Indií něco udělat?

Na konec roku plánujeme zasedání česko-indické smíšené komise, kterou máme povýšenou na ministerskou úroveň. Měl by přijet ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Očekáváme, že s ním dorazí i početná obchodní delegace. Tam doufáme ve velký posun.

V souvislosti s velkými firmami se stále více mluví i o takzvané konferenční turistice. Tedy o jakýchsi pracovních výletech manažerů velkých společností do zahraničí. Funguje to i v případě indických manažerů a České republiky?

Ano, funguje to velmi dobře. Poměrně důležitou roli sehrálo to, že si před dvěma lety společnost Tata vyselektovala Prahu jako hlavní destinaci pro výjezdní zasedání svých top manažerů. Takže v roce 2012 tady bylo 1 500 manažerů. Velké indické konglomeráty si volí Prahu jako ideální místo pro své výjezdy stále častěji. Stovky a stovky manažerů z těchto firem k nám přijíždějí a utrácejí tu své peníze. Oni přijedou i s rodinami, takže třeba v tom roce 2012 vyprodali kompletně Four seasons, Hilton a další tři butikové hotely v centru. A nesmíme zapomínat, že s konferenční turistikou pak úzce souvisí i možnosti dalších investic.

Čtěte také: Indové objevují Česko. Bollywood tady natáčí stále více filmů

Byznysu mezi Českou republikou a Indií se tedy daří. Ještě se dostaneme ke spolupráci v kulturní oblasti. Jsou ale i další segmenty, které stojí za zmínku?

Zmínil bych dva. Tím prvním je školství a vzdělávání obecně. Indové u nás před revolucí studovali a o studium na českých vysokých školách mají stále velký zájem. Od 28. října budeme mít návštěvu 16 rektorů českých univerzit v Indii. Budeme s nimi dělat velkou roadshow napříč Indií, která má za cíl získat indické studenty na české vysoké školy. Je to největší věc, kterou jsme v této oblasti zatím dělali.

Nově získává na oblibě fotbal. Takže indická fotbalová reprezentace se na přelomu července a srpna bude připravovat před Asijskými hrami právě v České republice, v Plzni. A plánujeme i benefiční utkání hráčů Viktorie Plzeň v Indii.

A ta druhá oblast?

Sport. Jak všichni vědí, Indie žije primárně kriketem. Ale nově získává na oblibě i fotbal. Takže indická fotbalová reprezentace se na přelomu července a srpna bude připravovat před Asijskými hrami právě v České republice, v Plzni. A plánujeme i benefiční utkání hráčů Viktorie Plzeň v Indii. To je další věc, která může významně pomoci k utužení našich vztahů.

Samostatnou kapitolu v česko-indických vztazích tvoří kultura. Letošní rok je rokem české kultury v Indii. Jak to reálně vypadá?

Každý týden máme nějakou akci zaměřenou na Českou republiku – prezentace, divadlo, hudbu. Ta kampaň je poměrně široká. V hlavní síti multiplexů v Indii se vysílají spoty s českou tématikou. Naším partnerem je také indické ministerstvo kultury a archeologický ústav, který spravuje prominentní místa. Například Červenou pevnost v Dillí, což je souměřitelné s Pražským hradem. Rok české kultury jsme odstartovali právě v Červené pevnosti v srdci starého města výstavou českých hradů a zámků, která je veleúspěšná.

Čísla Indů, kteří navštíví Českou republiku, rostou. Dnes se pohybují kolem 30 tisíc Indů ročně. Je to ale těžko měřitelné, protože jsme v Schengenu. Když už Indové jedou do Evropy, neomezí se na jedinou zemi, stihnou jich více. My ale třeba nejsme vstupní branou.

Tuto výstavu loni otevíral tehdejší ministr kultury Jiří Balvín. Ten také uzavřel dohodu o spolupráci filmových průmyslů obou zemí. Přinesla už dohoda konkrétní výsledky?

Určitě ano. V návaznosti na výstavu nově nabízíme ve spolupráci s CzechTourism interiéry a exteriéry českých hradů a zámků pro natáčení bollywoodských filmů. Jsou tam Pražský hrad, Český Krumlov, Hluboká, Orlík a další, je to průřez hradů a zámků z celé země. A zvýšená spolupráce má i své první úspěchy. V červenci u nás několik dní bude natáčet početný indický štáb bollywoodský velkofilm Bang Bang. Na základě cesty ministra Balvína jsme také položili základy pro český filmový festival, který by se měl konat každoročně koncem září v Bombaji. Máme přislíbenou účast řady bollywoodských hvězd. V létě se dokončuje dokument o Jiřím Menzelovi, který točí indický režisér. Snímek bychom chtěli uvést právě na tomto festivalu a pana Menzela se budeme snažit do Bombaje dostat.

Mohou i bollywoodské filmy natáčené v českých kulisách přitáhnout indické turisty? Jak si u nich vůbec Česká republika stojí?

To, že se ten film natočí u nás a diváci vidí záběry nádherné české přírody a architektury, je nesmírně důležité. Navíc indičtí diváci cestují na místa, kde vidí své bollywoodské hvězdy. Čísla Indů, kteří navštíví Českou republiku, rostou. Dnes se pohybují kolem 30 tisíc Indů ročně. Je to ale těžko měřitelné, protože jsme v Schengenu. Když už Indové jedou do Evropy, neomezí se na jedinou zemi, stihnou jich více. My ale třeba nejsme vstupní branou, protože nemáme přímé lety. Indové už sem byli zvyklí cestovat za socialismu, studovali a pracovali tady. Teď se zase vrací.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Potřebujeme víc Mikeů Tysonů!

KOMENTÁŘ

Stárnutí má svoje výhody. Například člověka přivádí k tomu, aby nacházel vzory a inspirace ve zdrojích dříve nečekaných. Tím se dostávám k Mikeu Tysonovi, plus ...

00:07

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz