Subaru WRX STI: Objevte ztracené
SUBARU
Pod magickým označením WRX STI se už řadu let skrývá vstupenka do řidičských zážitků, které vám běžné auto nenabídne. Ovšem nový sedan posunul úroveň radosti z jízdy do nového rozměru. A to nemyslím jako klišé.
Nové WRX STI je na tuzemském trhu už rok a i v naší malé zemi se mu dobře daří. Subaru vloni předalo zákazníkům 73 aut. To možná nezní nijak dramaticky, ovšem je třeba si uvědomit, že se nejedná o prodeje „housek“ na krámě, nýbrž ultimativní náčiní pro řidiče-nadšence. Japonská automobilka ročně vyrobí téměř 900 000 aut, ale pouze 25 000 kusů jsou vrcholné sedany. Co vlastně nabízí?
Sportovní sedan je dneska trochu opomíjená skupina aut, vytlačená zejména rychlými hatchbacky. Jenže tradice je důležitá, a proto jsem rád, že se nové STI opět vrátilo k této karosářské variantě. Má to sice své praktické nevýhody, ovšem karoserie sedan je tužší a vyváženější (nejen tvarově). STI jsem využíval i jako přepravní auto některých věcí a zavazadlový prostor o hodnotě 460 l mě svou velikostí i využitelností potěšil – v klidu jsem do něj naskládal vše, co jsem potřeboval. Uvnitř se pohodlně usadí čtyři cestující, zejména přední sportovní sedačky jsou příkladné ve všech ohledech: ideální posez za volantem, boční vedení těla, komfort na dlouhé cestě.
Auto, které umí být opravdu rychlé
Subaru je obecně známo používáním čtyřkolek Symmetrical AWD a ani STI není výjimkou. Pohon je propojen výrazně upravenou šestistupňovou převodovkou, kterou mohu konečně označit za skvělou. Má krátké, jasně definované dráhy, trochu tužší spojku, jež se perfektně hodí ke sportovnímu modelu a příjemně se s ní pracuje. Je skrze ni cítit skutečná mechanika, soukolí pohonu, diferenciály i síla motoru. Tím je čtyřválcový boxer o objemu 2,5 litru, jenž nabízí výkon 300 koní při 6000/min. Pokud hledáte hranici, kdy už auto není jen rychlé, ale umí být opravdu hodně rychlé, tak ta je přesně tady: 300 koní při hmotnosti kolem 1,5 tuny. Točivý moment dosahuje hodnoty 407 Nm při 4000/min, což umožňuje akceleraci na stovku za 5,2 s. Maximální rychlost pak dosahuje výtečných 255 km/h (to už využijete i ohromné přítlačné křídlo), díky čemuž na německé dálnici sice o fous, ale přesto ujedete všem elektronicky omezeným dálničním rychlíkům.
Samotný motor má doladěný charakter, který mi u STI dlouho chyběl. Má trochu pomalejší náběh, než se turbo roztočí, ale od zhruba 3000–3500/min táhne drtivou silou. A navíc: má sílu ve vyšších otáčkách! V opojení z motoru mě vytrhává až červená kontrolka upozorňující před 7000/min na přeřazení. A pak znovu… Jakmile se STI drží v otáčkách, jede opravdu skvěle. I při drsném zacházení si navíc řeklo o 12–13 litrů 98oktanového benzinu na 100 km, při dálničním tempu vůz jel za 9,5 l / 100 km. Jenže pouze dobrý motor nestačí…
Řidičská nirvána!
Na okreskách je patrná extrémní tuhost karoserie, její minimální náklony, tužší pružiny, práce nezávislého zavěšení (vzadu dvojité lichoběžníky, vpředu McPherson) a také hřebenového řízení, které využívá hydraulický posilovač. Samotný pocit z přímého řízení mně učaroval – u předchozího modelu mi řízení přišlo příliš lehké, takové podivné, nyní už je vše v naprostém pořádku. Asfalt se dá ukrajovat po milimetrech… Pokud do celkového pocitu zahrnu i účinné brzdy s progresivním účinkem, dobrý přehled o karoserii a skvěle fungující pohon všech kol, stojí přede mnou jedno z těch aut, která vás dokážou učit a posunovat vaše řidičské schopnosti ještě dlouho. Práce podvozku je fascinující – nerovnosti neznamenají rázy, kola kopírují silnici v každém okamžiku a přenášenou sílu máte neustále pod kontrolou. Tolik informací o dění pod koly už mi nové auto dlouho nedávalo! Pokud se osmělíte, můžete vyzkoušet různá nastavení středového diferenciálu a občas vykroužit i efektní power slide… Řidičská nirvána!
A přitom STI po každé ostré jízdě vypadá, jakoby se nic nedělo. Auto působí dojmem solidního železa a oceli a věřím, že řádění snáší stejně dobře jako jízdu do nákupního centra. Technice věřím. Během víkendu jsem najezdil asi 800 km, během nichž jsem se seznamoval s autem a hledal na něm něco, co by mi vadilo. Vím, jsem možná trochu zaujatý svou vírou v to, že správná auta mají umět hlavně perfektně zatáčet, zrychlovat a brzdit, ale stejně jsem se snažil objevit v tom celém receptu za milion nějaké ale, nějakou chybu. Z hnidopišství už jsem si osobně zkritizoval zaostalý multimediální systém, horší audio, plasty na palubní desce či plechový zvuk při zavírání dveří, ale to nejsou žádné argumenty proti.
Pod přední kapotou pracuje ležatý motor boxer o objemu 2,5 litru s kompresním poměrem 8,2:1. Má rozvod 16 ventilů, čtyři vačkové hřídele, aktivní časování ventilů Dual AVCS, maximální otáčky 6700/min a výfukové turbodmychadlo s maximálním tlakem 1,25 baru (dle palubního ukazatele, výrobce píše 1,01 baru). Za motorem je umístěna šestistupňová manuální převodovka. Pohon všech kol využívá centrální diferenciál DCCD (mechanický, samosvorný s elektronicky řízenou svorností a čtyřmi režimy). Na přední nápravě najdeme planetový samosvorný diferenciál, na zadní pak samosvorný diferenciál Torsen. S celým systém spolupracuje stabilizační systém VDC s protiprokluzovou soustavou (nastavitelné ve třech režimech). K tomu řidiči pomáhá ještě systém SI-Drive s režimy Intelligent, Sport a Sport Sharp. Ten poslední jmenovaný je samozřejmě nejzábavnější.
Opravdu, v době nudných aut přiletí tento efektní sedan s drsným výrazem, nasávačem na kapotě, velkými koly a ohromným křídlem – a já jsem unesen. Oprávněně: tohle je auto s cenou 1,2 milionu Kč, které svými schopnostmi překonává mnohá prémiová vozítka s dvojnásobnou hodnotou. Testovaná verze Sport za 1 179 000 Kč nabízí oproti té základní (za 1 089 000 Kč) také některé luxusní prvky výbavy – navigaci a audio Harman/Kardon, bezklíčkové startování, parkovací kameru, automatická světla, zatmavení oken a konečně onen pověstný zadní spojler, bez kterého by to prostě nebylo správné STI.
Má to ještě další výhodu: Subaru je neutrální značka a STI s sebou netahá image arogantního egoisty. Právě naopak. Ti, kteří vědí, při vašem průjezdu souhlasně pokývají hlavou a usmějí se. A ti, kdo nevědí, vidí jen efektně vypadající sedan, jehož čtyři koncovky výfuku neudělají víc hluku než sousedův upravený golf. A jelikož je to neuráží, je všechno vlastně v pořádku.
Plusy:
Skvělé jízdní vlastnosti, motor, převodovka, tuhost karoserie, nečekaná použitelnost
Minusy:
Zaostalý multimediální systém, audiosystém
Verdikt:
Ještě nikdy nebylo STI tak sladěné a použitelné. Léta evoluce a poctivého vývoje začínající na závodní dráze byla zúročena. Zatímco Mitsubishi se svým Lancerem souboj vzdalo, Subaru se stalo lídrem v segmentu ostrých sedanů. Vyzkoušejte – a možná najdete ideální auto za milion a sto tisíc korun, které splní všechny vaše potřeby, a ještě vám vytvoří úsměv na tváři při každém stisku startovacího tlačítka…