Agentura Median manipuluje s lidmi

VOLBY DO POSLANECKÉ SNĚMOVNY

Agentura Median manipuluje s lidmiNOVÉ
ilustrační foto Foto:

Foto: Shutterstock

3
Domov
Sdílet:

Předvolební průzkumy manipulují lidmi. U posledního zveřejněného zářijového volebního modelu, který udělala společnost Median, hned zaujme počet respondentů. Na první pohled to vypadá, že se ho účastnilo přes 5,5 tisíce lidí, z nichž více než 3600 nevylučuje účast ve volbách. Ve skutečnosti se ale výzkumníci v září zeptali jen 1250 lidí.

Na přímý dotaz sociolog společnosti Median Daniel Prokop odpověděl, že v září se výzkumníci zeptali jen 1250 lidí. „Zbytek je z předchozího období. A právě ten počet respondentů z předchozího období je dovážený tak, aby celková podpora dat byla stejná jako v září,“ uvedl serveru Echo24 Prokop.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Pokud zářijový vzorek přepočteme, volební model vychází jen asi z 812 lidí (Median uvádí, že ve všech průzkumech měl vzorek 5582 respondentů, ale jen 3648 nevylučuje účast ve volbách. To je přibližně 65 procent. Když tato stejná čísla převedeme na zářijový vzorek, docházíme k počtu 812).

Median zdání velkého vzorku vytvořil tak, že s největší pravděpodobností sečetl respondenty ve všech svých průzkumech od května do září. Sám se přitom distancuje od toho, že by jeho výsledky říkaly, jak by dopadly volby.

„Volební model není predikcí voleb!“ stojí v metodice výzkumu. „Vůbec není sdělením toho, co jsme vydali, kdo vyhraje volby. Chtěli jsme lidem ukázat, jak se lišila podpora v jednotlivých sociálních skupinách,“ uvedl serveru Prokop.

Na stránkách společnosti, je totiž možné zobrazit volební model podle věku, vzdělání, pohlaví, práci a bydliště. Různé modely pak vychází z různě velkého vzorku, například ten pro věk 18 až 24 let vychází jen 272 respondentů.

Volební model má navíc ukazovat přelivy voličů od jedné strany k jiné. Jelikož průzkum probíhal podle Medianu od května do září, může to budit dojem, že model ukazuje chování voličů během těchto měsíců. Model ale porovnává to, jak lidé volili v roce 2013 a jak by volili nyní. Není přitom jasné, zda to „nyní“ znamená květen, červenec nebo září.

„Ty přechody znamenají to, že lidé nám odpovídají, koho volili v roce 2013 a koho nyní. Samozřejmě, že ten člověk si ne vždycky pamatuje, koho volil, takže ta informace je přibližná. Nicméně ty základní trendy se tam ukazují,“ uvedl serveru Prokop.

Z průzkumu Medianu se opravdu nedá odhadnout, jak dopadnou volby. Naopak ve všech výše jmenovaných bodech totálně zamlžuje stav politiky. Jediné, z čeho by se dalo poznat, jak volby dopadnou, jsou stranické preference. V nich respondenti odpovídají na otázky: Půjdete k volbám? Jakou stranu budete volit? Tuto kategorii ale Median nenabízí.

„Preference jsou jen neočištěný volební model. Jsou v nich lidé, kteří vám řeknou že neví, těch hlasů poté ubude. Strany poté nemají sto procent. My je neděláme, protože to je matoucí,“ uvedl Prokop.

Ve všech evropských zemích, kde se v poslední době konaly nějaké volby, agentury soutěžily ve zveřejňování preferencí. Stejné to bylo i před českými volbami v minulých letech. Letos se neobjevil jediný průzkum preferencí na dostatečném vzorku.

Strany samy se většinou nechávají zpracovávat vlastní průzkumy, které mají daleko větší vypovídací hodnotu. Nejsou ale určeny pro veřejnost. Median tvrdí, že exkluzivní výzkumy pro strany nedělá.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Lidé nejvíce věří Stropnickému a Okamurovi. Důvěra v Babiše setrvale klesá

Selhání agentur. Volby se blíží, průzkumů ale vychází pomálu

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články