Kvalitní předvolební průzkum? Babišových 34 % vychází ze vzorku 523 lidí

PŘEDVOLEBNÍ PRŮZKUMY

Kvalitní předvolební průzkum? Babišových 34 % vychází ze vzorku 523 lidíNOVÉ 2
Domov
Tereza Vilímová
Sdílet:

Poslední zveřejněný předvolební průzkum Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) výrazně favorizuje hnutí ANO Andreje Babiše, které by podle výsledků dosáhlo 34 procent a všechny své soupeře nechalo hluboko pod 20 procenty. Co už se ale neříká nahlas je, že výsledek vychází ze vzorku, který čítá jen něco málo přes 500 lidí. To lze jen těžko hodnotit jako reprezentativní vzorek ve zemi, kde má volební právo více než 8 milionů lidí. Předvolební průzkumy jsou problematickou disciplínou a existuje řada důvodů, proč by s nimi měl člověk zacházet opatrně.

Aby měl výzkum nějakou vypovídající hodnotu, měl by mít vzorek alespoň tisíc respondentů. Pondělní průzkum CVVM čítal jen 983 lidí. Vzorek se ale skládal i z lidí nad 15 let a volební právo tak mělo jen 942 respondentů. Když se odečtou ti, kdo jít volit nechtějí nebo nevědí koho, zbývá 523 odpovědí, což lze jen těžko považovat za dostatečný vzorek. Právě z něj ale vyšlo Babišovi 34 procent, komunistům 14,5 procenta a sociální demokracii 12 procent.

Když se CVVM ptalo na volební preference, do nichž počítá i nerozhodnuté a ty, kdo volit jít nechtějí, výsledek vypadal výrazně jinak. Hnutí ANO by získalo jen 23 procent, druzí komunisté 9,5 procenta, třetí socialisté 9 procent. Právě lidé rozhodnutí nejít k volbám a nebo lidé nerozhodnutí tvoří dohromady něco přes 30 procent. Více čtěte v komentáři Lenky Zlámalové.

Jiná čísla ale v úterý prezentovala společnost Median, která navíc pracovala s reprezentativním vzorkem 1 005 lidí ve věku nad 18 let a probíhal ve všech 60 okresech republiky. Ti odpovídali na otevřenou otázku „Kterou stranu nebo hnutí byste nejspíše volili, pokud byste v současnosti šli k volbám do Poslanecké sněmovny?“. Jediným problematickým aspektem je období sběru, které je příliš dlouhé. Sběr probíhal od 20. května do 25. července. Výzkumníci ale i proto říkají, že se v něm nepromítla změna volebního lídra ČSSD.

Foto:

FOTO: Median

Podle průzkumu Medianu by volit přišlo 58 procent respondentů. Hnutí ANO by získalo 27,5 procenta, druzí by skončili komunisté s 15,5 procenta v těsném náskokem před ČSSD, která by získala 14 procent. Do sněmovny by se dostaly také obě pravicové strany, ODS by měla 10 procent a TOP 09 7,5 procenta. Průzkum také poprvé zohledňuje existenci koalice Lidovců se Starosty, kteří by ale získali jen 9 procent a do sněmovny by se tak nedostali. Pro dvoučlennou koalici je potřeba 10 procent hlasů.

Moc průzkumů

Předvolební průzkumy mají přitom moc utvářet politické dění. Notoricky známý je případ Jiřího Paroubka, kterému před volbami v roce 2010 průzkumy prorokovaly mezi 27 až 33 procenty. I když nakonec Paroubek volby vyhrál, celkový výsledek byl 22 procent a náskok před druhou ODS mizivý, jen dvě procenta. Paroubek okamžitě ohlásil svou rezignaci. ČSSD tenkrát vycházela z vlastních průzkumů, které si zaplatila u společnosti STEM, a o to větší byl Paroubkův šok.

Nemusíme ale chodit tak daleko do minulosti, koneckonců premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) se rozhodl rezignovat na funkci předsedy sociální demokracie poté, co byly zveřejněny předvolební průzkumy společnosti TNS Kantar. Výzkum totiž ukázal, že vládní krize způsobená problémy Andreje Babiše (ANO) nejvíce ublížila sociální demokracii. TNS Kantar jí totiž prorokoval pouze 10 procent a celkové čtvrté místo za komunisty a ODS. Průzkumu se zúčastnilo 1200 lidí, volební model pak zahrnuje odpovědi 813 dotázaných, kteří zvažují účast ve volbách.

Agentury ale veřejné průzkumy neživí, jsou pro ně prakticky jen reklamou na jiné produkty. Peníze pak mají z průzkumů trhu pro byznys, popřípadě z předvolebních průzkumů, které se u nich zaplatí samotné strany či jiné subjekty. Na těch si pak dají mnohem více záležet, než na těch, co pravidelně zveřejňují přes média.

Zkušenost ze zahraničí přitom ukazuje, že průzkumy lze dělat pořádně. Jeden z mála průzkumů, který se před posledními volbami na začátku června ve Velké Británii trefil, pracoval se vzorkem 50 tisíc voličů. Pět set v každém ze 650 okrsků, v nichž se členové parlamentu vybírají. Spojené království má zhruba šestkrát víc obyvatel než Česká republika, takže podobně kvalitní vzorek by měl čítat kolem 8400 respondentů.

Otázkou zůstává, kdo by měl kvalitní výzkum s dostatečně reprezentativním vzorkem lidí financovat. Mělo by se jednat o nezávislou instituci, která má dostatek veřejných financí, jako je například Česká televize nebo Rozhlas. Kvalitní předvolební průzkum je totiž službou veřejnosti, kterou by veřejnoprávní média měla plnit.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Brexit průzkumy také nepředvídaly. TOP 09 uspěje, věří Kalousek

Babiš umí své stoupence dostat k volbám, ostatní ne

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články