KFC už není jedničkou, předstihl jej řetězec Chick-fil-A
Síť rychloobčerstvení se smaženými kuřaty KFC ztratila na americkém trhu přední pozici ve svém sektoru a předehnal ji jinde málo známý řetězec Chick-fil-A. Ten má přitom mnohem méně restaurací, o nedělích má zavřeno a za své trvání na křesťanských zásadách se stal terčem útoků levicových aktivistů a politiků. Chick-fil-A je velmi silná na americkém Jihu, odkud v posledních letech expanduje a opírá se přitom o loajalitu svých zákazníků. Uvedl to na základě firemních zpráv server Bloomberg Businessweek.
KFC se v minulých letech označovala za "lídra v americkém segmentu (fastfoodů) smažených kuřat", v nedávné výroční zprávě už ale tato slova chybějí. Americké restaurace KFC loni vydělaly 4,2 miliardy dolarů (84 miliard Kč), zatímco tržby Chick-fil-A podle firmy Technomic překročily pět miliard dolarů.
Chick-fil-A měla loni v USA 1775 provozoven, zatímco řetězec plukovníka Sanderse jich provozoval 4491. Chick-fil-A ale dosáhla v průměru na jednu provozovnu tržeb 3,2 milionu USD, což byl více než trojnásobek proti restauracím KFC. Chick-fil-A má nejvyšší průměrné tržby z fastfoodových restaurací v USA již od roku 2010.
KFC dosáhla svého maxima v USA v roce 2004, kdy tam měla 5500 restaurací a podíl 46 procent ve svém segmentu. V posledním desetiletí ale řetězec stagnoval a restaurace uzavíral, zatímco Chick-fil-A prudce expandoval. Analytici poukazují na bohatou snídaňovou nabídku Chick-fil-A a menu, které se odlišuje od většiny jiných řetězců. Řetězec nyní hodlá výrazně expandovat mimo americký Jih, řekl jeho mluvčí.
Chick-fil-A díky loajalitě zákazníků příliš neuškodily předloňské pokusy homosexuálních aktivistů o bojkot jeho restaurací ani snahy demokratických politiků zakázat otevírání provozů firmy v některých městech, jako například v Chicagu. Byly to reakce na to, že prezident firmy Dan Cathy se vyslovil na podporu tradičního manželství a proti homosexuálním svazkům. Firma ani přes prudkou expanzi nehodlá opustit praxi uzavírání restaurací o nedělích a o Vánocích a pokládá ji za jeden z prvků svého úspěchu.
Počátky firmy se datují do roku 1946, kdy Samuel Truett Cathy otevřel první restauraci na předměstí Atlanty. Po roce 1961, kdy Cathy využil technickou inovaci spočívající v tlakovém pečení kuřat, se jeho firma začala rychle rozrůstat a v roce 1967 otevřela první restaurací pod značkou Chick-fil-A.