‚Krnáčová není fér. Jedná s dispečinky, taxikáře opomíjí‘
Taxikáři kritizují kroky primátorky
Jako neférové bere Asociace koncesionářů v taxislužbě počínání primátorky Adriany Krnáčové ve věci řešení situace s černými taxikáři. Místo aby problematiku řešila v první řadě právě se zástupci řidičů, obrátila se na dispečinky. Taxikáři ale protestují, že právě dispečinky pomáhají černé řidiče krýt a samy se potýkají s právními problémy. Ironicky tak magistrátu doporučují, aby řešení hledal také spolu s pojišťováky, autoservisy a restauracemi, kam taxikáři chodí.
Adriana Krnáčová jednala se zástupci několika dispečinků ve středu. S majiteli AAA taxi Jiřím Kvasničkou nebo s šéfem Student Agency za Tick Tack Taxi Radimem Jančurou se primátorka shodla na zpřísnění postihů proti nepoctivým řidičům. Zavést přísnější zkoušky z místopisu nebo cizího jazyka ale dispečinky odmítají.
„Asociaci nevadí, že s nimi jednala, ale že na tomto základě svolala tiskovou konferenci a výstup byl řešení taxislužby v Praze. Tímto paní primátorku žádáme o jednání s majiteli autoservisů, kteří nám opravují vozy, s pojišťovnami, které nás pojišťují a především s majiteli restaurací, kam chodíme jíst,“ uvedla k jednání ironicky ve vyjádření Asociace koncesionářů v taxislužbě, které má ECHO24.cz k dispozici.
Taxikářům vadí zejména podoba jednání, kdy se zdá, že řešení situace vyplynulo z jednání magistrátu s dispečinky. Na tiskové konferenci totiž Krnáčová představila plán na vytvoření dvou pracovních komisí, kdy jedna má sloužit k určení standardů taxislužeb a druhá bude chystat pravidla pro řidičské zkoušky.
„Je tedy třeba veřejně říci, že pí primátorka se spolčila s těmi, kteří ve většině sami mají hromadu správních řízení, porušují zákony a organizují nelegální činnost v taxislužbě, díky čemuž se dostali na trh,“ prohlašují koncesionáři v taxislužbě.
„Je naprosto absurdní, aby se bez nás ustanovili jakési komise, které budou rozhodovat o naší práci, a vést je bude zprostředkovatel, který má za sebou nejen správní řízení pro porušování zákona, ale především pod ochranou odboru dopravy porušuje OZV HMP,“ uvedla AKT v narážce na některá správní řízení, která s dispečinky probíhají.
Podle taxikářů není možné, aby tyto společnosti spolupracovaly na řešení s magistrátem, když samy zprostředkovávají taxislužbu řidičům pracujícím na černo nebo když spolupracují se servisními centry, které se podílejí na manipulaci s taxametry.
Výjimkou podle nich není ani známý podnikatel Radim Jančura, který kromě jedné z největších cestovních a transportních společností Student Agency vlastní také taxíky Tick Tack. „A už vůbec není možné, aby jakékoli podmínky či požadavky navrhoval pan Jančura, který čelí správním řízením za předražování a manipulaci s taxametry. I v tomto případě, by sám měl doložit, kolik jeho řidičů mělo a má zkoušky z místopisu, a jak se to řešilo v případě náhodné kontroly,“ požaduje AKT.
Zkoušky z místopisu s mapou v ruce?
„Vnímám legislativní změny, které navrhl magistrát jako revoluci v taxikařině, neboť bude umožňovat městské policii zabavovat a zastavovat auta i v případě předražení jízdy, nejen v případě podnikání v rozporu se zákonem,“ řekl Jančura na tiskové konferenci. „Je potřeba najít takový způsob, aby tu zkoušku řidiči dali. Abychom je nemuseli importovat třeba z řad přistěhovalců, kteří anglicky umí a rádi by taxikařinu vykonávali jako v New Yorku,“ dotkl se přistěhovalecké otázky Radim Jančura na téma zkoušek z cizího jazyka, kdy je pro mírnější hodnocení.
I zkoušky z místopisu by podle zástupců dispečinků měli být snazší – a to dokonce za cenu skládání zkoušek s mapou nebo navigací. „Budeme prosazovat zkoušky s mapou v ruce nebo s navigací, protože to je každodenní chleba řidiče,“ řekl na tiskové konferenci Jiří Kvasnička z AAA taxi.
„Je tedy třeba veřejně říci, že pí primátorka se spolčila s těmi, kteří ve většině sami mají hromadu správních řízení, porušují zákony a organizují nelegální činnost v taxislužbě, díky čemuž se dostali na trh,“ prohlašují koncesionáři v taxislužbě. „Právě díky takovým zprostředkovatelům od roku 2005 upadá taxislužba v Praze a je tam, kde je.“
Novelu o provozování taxislužeb má zastupitelstvo hlavního města schvalovat na podzim, poté by ji měl projednat i parlament. Už v brzké době ale zasednou obě ustanovené komise, s AKT má primátorka jednání v půlce srpna. Do té doby také asociace slíbila nepodnikat žádné protiakce.
„Zprostředkovatelé nemají žádnou oporu v zákoně, aby diktovali jakési podmínky jiné skupině podnikatelů. Taxi-firmy, si zprostředkovatele najímají za provizi, aby jim předávali žádosti zákazníků o přepravu. Tímto krokem, nás dnes pí. primátorka přesvědčila, že jí nelze věřit a že ráda porušuje slovo,“ uzavírá asociace s tím, že se situaci bude ke spokojenosti zákazníků snažit co nejlépe vyřešit.
Problém s nepoctivými řidiči je na území hlavního města Prahy dlouhodobý. Podle ČTK uložil magistrát od roku 2002 pokuty za více než 210 milionů korun, vybrat se mu ale nepodařilo ani desetinu. Odhadem je v Praze 2000 provozovatelů taxislužeb, více než 4600 vozidel a celkem přibližně 5500 řidičů. V současnosti je maximální cena na kilometr stanovená na 28,- korun.