Roční kupon za 3 650? Krnáčová rozjede boj o kompenzace
Zlevnění kuponů v MHD
Zlevněný roční kupon na městskou hromadnou dopravu v Praze by měl platit od července, shoduje se koalice. V úterý o tom budou jednat radní. Pokud na slevu kývnou, zaplatí lidé za roční kupony 3 650 místo současných 4 750 korun. Dohoda má ale jednu velkou překážku. Zatímco náměstek Petr Dolínek (ČSSD) v návrhu nepočítá s žádnými kompenzacemi pro cestující, kteří už si roční kupon koupili, primátorka Adriana Krnáčová (ANO) deníku ECHO24.cz řekla, že téma kompenzací plánuje na úterní radě otevřít.
Byl to jeden z hlavních slibů koalice. Hned jak to půjde, zlevníme roční kupony na MHD. I když radní proti svým původním plánům zaostali o několik měsíců, změna se zřejmě konečně blíží. Už v úterý budou projednávat materiál, který se slevou počítá. Protože návrh vychází z dohody všech vládnoucích stran, zdá se, že jeho projednání bude pouze formalita.
Jenže stále přetrvává jeden zásadní rozpor. A to je otázka kompenzací pro ty, kteří si kupon koupili za původní cenu. „Počítáme i s případnou kompenzací Pražanů, kteří si teď koupí kupon za plnou cenu,“ slibovala loni v listopadu primátorka Krnáčová. Náměstek Dolínek už ji tehdy oponoval, že jde o pouhý populismus. A za svým si stojí. Materiál připravený na úterní radu s žádnou formou kompenzace nepočítá.
To se ale nelíbí Krnáčové, které se myšlenky náhrad nechce vzdát. „V rámci jednání rady hodlám na téma případných kompenzací otevřít diskusi,“ avizuje primátorka.
Dolínek: Kompenzace? Nikdo mi neřekl, jak by měly vypadat
Dolínek, pod nějž doprava v hlavním městě spadá, si ale kompenzaci nedovede představit. Rada už teď bude muset hledat stovky milionů, o něž po zlevnění ročních kuponů Praha přijde. Na případné kompenzace nejsou peníze.
„Já je v tom návrhu nemám, nevidím pro ně jediný důvod. Když to na jednání někdo chce vznést, ať to udělá, ale nebyl by to z naší strany racionální krok,“ řekl deníku ECHO24.cz Dolínek. „Nikdo mi doteď ani neřekl, jak by ta kompenzace měla vypadat. Měli bychom rozdávat lidem knížky o dopravě v Praze? Nebo by mělo jít o finanční kompenzaci? A co přesně bychom kompenzovali? Nedovedu si to představit,“ dodává.
„Před spuštěním chystáme i propagační a informační kampaň, abychom přesvědčili třeba ty, kteří se v Praze pohybují jen týden či dva v měsíci. Po slevě bude stát roční kupon deset korun denně, levněji už to nejde,“ je přesvědčený Dolínek.
Vypadá to tak, že radní čeká v úterý ještě zajímavá debata. A i když nakonec v červenci roční kupony skutečně zlevní, není jisté, na jak dlouho. Po dvou letech chce totiž Praha vyhodnotit, zda se slevy vyplatily a přilákaly k nákupu více cestujících.
„Před spuštěním chystáme i propagační a informační kampaň, abychom přesvědčili třeba ty, kteří se v Praze pohybují jen týden či dva v měsíci. Po slevě bude stát roční kupon deset korun denně, levněji už to nejde,“ je přesvědčený Dolínek.
Pokud Praha více cestujících nepřiláká, klesnou ročně příjmy dopravního podniku podle předběžných odhadů téměř o půl miliardy. Metropole se ale může potýkat i se zcela opačným problémem. Když díky levnějším ročním kuponům přitáhne k využívání městské dopravy výrazně více lidí, bude muset posílit její kapacitu. To bude znamenat zvýšení nákladů. A například páteřní linky tramvají či linka metra C už ve špičce častěji jezdit nemohou.