BlackBerry zažívá strmý pád, drtí ho konkurence Applu a Googlu

Pád někdejšího lídra trhu

BlackBerry zažívá strmý pád, drtí ho konkurence Applu a GoogluNOVÉ 2
Ekonomika
Sdílet:

BlackBerry zaznamenalo ohromný propad na americkém trhu se smartphony. Ještě před pěti lety společnost ovládala ve Spojených státech zhruba polovinu trhu. Dnes je její podíl pouhých 0,6%. Strmý pád firmy a ztráta dominantního postavení zapříčinila i velmi silná konkurenci ze strany Applu a Googlu. 

Kanadský výrobce telefonů a tabletů BlackBerry Limited za poslední finanční rok vykázal ztrátu 5,9 miliardy dolarů. Ta oproti minulému roku prudce stoupla z „pouhých“ 646 milionů dolarů. Nový generální ředitel společnosti John Chen, který převzal vedení v loni listopadu, tak musí čelit nelehkému úkolu zvrátit významný pokles zisků i prodejnosti produktů firmy.

Chen v dubnu uvedl, že pokud by se firmě nepodařilo obnovit její ziskovost, bude uvažovat o prodeji divize mobilních telefonů. Rovněž v rozhovoru pro Wall Street Journal řekl, že má v plánu outsourcovat většinu výroby hardwaru telekomunikačních zařízení. Tu by chtěl přesunout na Taiwan do rukou společnosti Foxconn, která vyrábí většinu světové produkce přístrojů iPhone a iPad.

Přitom ještě v roce 2010 se podíl společnosti na americkém trhu pohyboval okolo 43 %. Na podzim roku 2010 se ocitl na pouhých 3,8 %. Dnes je tomu jenom 0,6 %.

Uživatelé chytrých telefonů se stále častěji obracejí na silnou konkurenci. Sahají spíše po telefonech iPhone od americké společnosti Apple, nebo se přiklání k přístrojům s operačním systém Android od Googlu.

I podíl na světovém trhu se koncem minulého roku propadl pod rekordní 2 %, ještě v roce 2009 tomu bylo přitom 20 %. V rámci úsporných opatření společnost v průběhu posledních tří let propustila okolo 9500 zaměstnanců, což je více než polovina její původní pracovní síly.

Společnost BlackBerry byla průkopníkem chytrých telefonů a její přístroje měli v oblibě zejména manažeři. Jenom hodnota patentového portfolio firmy se odhaduje na 2 až 3 miliardy dolarů, což je třetina celkové hodnoty společnosti.

Minulý týden výrobce chytrých telefonů BlackBerry představil nový model Z3. Ten má podpořit prodej firmy na rozvíjejících se trzích. Telefon se začal v přepočtu za 4000 Kč prodávat nejprve v Indonésii. Postupně ho společnost uvede i na další trhy včetně Indie, Vietnamu i Malajsie.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz