BlackBerry zažívá strmý pád, drtí ho konkurence Applu a Googlu
Pád někdejšího lídra trhu
BlackBerry zaznamenalo ohromný propad na americkém trhu se smartphony. Ještě před pěti lety společnost ovládala ve Spojených státech zhruba polovinu trhu. Dnes je její podíl pouhých 0,6%. Strmý pád firmy a ztráta dominantního postavení zapříčinila i velmi silná konkurenci ze strany Applu a Googlu.
Kanadský výrobce telefonů a tabletů BlackBerry Limited za poslední finanční rok vykázal ztrátu 5,9 miliardy dolarů. Ta oproti minulému roku prudce stoupla z „pouhých“ 646 milionů dolarů. Nový generální ředitel společnosti John Chen, který převzal vedení v loni listopadu, tak musí čelit nelehkému úkolu zvrátit významný pokles zisků i prodejnosti produktů firmy.
Chen v dubnu uvedl, že pokud by se firmě nepodařilo obnovit její ziskovost, bude uvažovat o prodeji divize mobilních telefonů. Rovněž v rozhovoru pro Wall Street Journal řekl, že má v plánu outsourcovat většinu výroby hardwaru telekomunikačních zařízení. Tu by chtěl přesunout na Taiwan do rukou společnosti Foxconn, která vyrábí většinu světové produkce přístrojů iPhone a iPad.
Přitom ještě v roce 2010 se podíl společnosti na americkém trhu pohyboval okolo 43 %. Na podzim roku 2010 se ocitl na pouhých 3,8 %. Dnes je tomu jenom 0,6 %.
Uživatelé chytrých telefonů se stále častěji obracejí na silnou konkurenci. Sahají spíše po telefonech iPhone od americké společnosti Apple, nebo se přiklání k přístrojům s operačním systém Android od Googlu.
I podíl na světovém trhu se koncem minulého roku propadl pod rekordní 2 %, ještě v roce 2009 tomu bylo přitom 20 %. V rámci úsporných opatření společnost v průběhu posledních tří let propustila okolo 9500 zaměstnanců, což je více než polovina její původní pracovní síly.
Společnost BlackBerry byla průkopníkem chytrých telefonů a její přístroje měli v oblibě zejména manažeři. Jenom hodnota patentového portfolio firmy se odhaduje na 2 až 3 miliardy dolarů, což je třetina celkové hodnoty společnosti.
Minulý týden výrobce chytrých telefonů BlackBerry představil nový model Z3. Ten má podpořit prodej firmy na rozvíjejících se trzích. Telefon se začal v přepočtu za 4000 Kč prodávat nejprve v Indonésii. Postupně ho společnost uvede i na další trhy včetně Indie, Vietnamu i Malajsie.