Nový pražský radní pro dopravu navazuje na Hřiba. Okružní metro je v nedohlednu, nahradí ho tramvaje
DOPRAVA V PRAZE
Pražskou dopravu čeká výměna na velitelském můstku. Náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) nahradí jeho stranický kolega, pražský zastupitel a dosavadní předseda výboru pro zahraniční vztahy a EU fondy Jaromír Beránek. Ten bude působit v čele pražské dopravy necelý rok, jelikož příští rok budou nové volby na pražském magistrátu. Co tedy plánuje dotáhnout? Jaromír Beránek pro Echo24 uvedl, že okružní metro O je zatím v nedohlednu, ale blízko realizaci je okružní tramvajová trať.
Pražský dopravní resort bývá označován za „nejžhavější křeslo“ na magistrátu. To si sám Jaromír Beránek uvědomuje, ale říká, že je na úkol připraven – s jasně vytyčenými prioritami. Tou hlavní je podle něj pokračování v rozjetých investicích a zároveň rozvoj nových projektů, které Pražanům přinesou rychlejší, čistší a chytřejší dopravu. „V první řadě je třeba zajistit hladké pokračování běžících investic, ať už jde o dokončení Dvoreckého mostu, výstavbu metra D nebo nové tramvajové tratě,“ uvedl Beránek pro Echo24.
Za nejdůležitější úkol považuje odblokování druhé etapy výstavby metra D, konkrétně úseku mezi Olbrachtovou a Novými Dvory. Tendr na tuto část už dva roky stojí u antimonopolního úřadu. „Je velkou ostudou vlády, že kvůli neschopnosti dotáhnout Piráty navrženou reformu ÚOHS nám v Praze stojí tak významné stavby, jako je vybudování nového sídla pro Agenturu EU pro Kosmický program (EUSPA) nebo právě metro D. Za klíčovou ale považuji rovněž tramvajovou trať na Václavském náměstí,“ uvedl Beránek.
Podle jeho slov výstavba první etapy metra D úspěšně pokračuje a dokončení prvního provozního úseku se nyní předpokládá na přelomu let 2031 a 2032. Současně město sleduje stavbu dalšího klíčového projektu – úseku 511 Pražského okruhu, který spojuje dálnici D1 s Běchovicemi, navazující komunikace I/12 (obchvat Běchovic, Újezda nad Lesy a Úval) a Hostivařské spojky (obchvat Uhříněvsi a Dolních Měcholup). „Pokračujeme rovněž v přípravách Radlické radiály a Hloubětínského tunelu a v neposlední řadě zde máme projekt Terminálu Nádraží Smíchov,“ sdělil redakci.
Myšlenka okružní linky metr O je v nedohlednu
Myšlenka páté okružní linky metra O je zatím v nedohlednu, ale naopak tramvajový okruh by se mohl uskutečnit výrazně dříve. „Na nových tramvajových tratích intenzivně pracujeme a propojení do podoby okruhu se dočkáme výrazně dříve a levněji než metra. Při současné investiční kapacitě města je budování zcela nové linky otázkou poměrně vzdálené budoucnosti. Město to vše navíc ze svého rozpočtu nebude schopno zaplatit a na řadě staveb se bude muset podílet stát,“ řekl Beránek.
Nápad na okružní linku metra přitom není ničím novým. Plány na podobné propojení vznikly už v 80. letech minulého století, ale nikdy nebyly dotaženy do konkrétní podoby. Podobné linky má řada dalších podzemních systémů v čele s například Londýnem. V tuzemsku záměr znovu oživil bývalý radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) v době, kdy byl primátorem Zdeněk Hřib (Piráti). Záměrem bylo rozhýbat alespoň přípravy trasy s pracovním názvem E, což byla v zásadě jižní část okružní linky.
SOUVISEJÍCÍ: Klíčová pražská komunikace bude opět komplet uzavřena. A radnice se zlobí
Okružní linka metra O by měla zásadně změnit způsob cestování po hlavním městě. Na rozdíl od současného radiálního uspořádání pražské podzemní dopravy, kde se všechny linky sbíhají v centru, by nová trasa umožnila rychlejší pohyb mezi čtvrtěmi, aniž by bylo nutné projíždět přes přetížené uzly, jako jsou Můstek, Muzeum či Florenc. Trasa by propojila oblasti, které jsou dnes závislé hlavně na tramvajové a autobusové dopravě, a významně by odlehčila přetíženému centru.
Podle dosavadních návrhů by linka vedla z Podbaby přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany a Čakovice zpět do Podbaby. Původní návrh počítal s jejím uzavřením severně od Podbaby, avšak v roce 2022 byl projekt upraven tak, aby se okruh uzavřel jižněji, což by umožnilo lepší napojení na plánovanou výstavbu v této části města. Měl tak navazovat na vznikající trasu D.
Podle Beránka je ale projekt zatím v nedohlednu. Tramvaj považuje za klíčový nástroj pro rozvoj městské i příměstské dopravy. Vedle plánů v Praze se proto mluví i o nových spojeních do Středočeského kraje – například prodloužení tratě z Kobylis do Zdib nebo nová linka ze Spořilova přes Opatov do Čestlic.
SOUVISEJÍCÍ: Metro O – pražská dopravní revoluce stojí na místě. Hřib po výtkách slibuje letos posun
Na stole je i návrh na zpoplatnění vjezdu do městského centra. Proč? Protože od roku 2030 začne v celé Evropské unii platit přísnější směrnice o kvalitě ovzduší. Město tedy bude muset omezit vjezd nejvíce znečišťujících vozidel do centra. „Pokud chceme tyto přísnější cíle plnit, nevyhneme se nějaké formě regulace vjezdu do centrálních částí města. S kolegy aktuálně diskutujeme možnost zavedení tzv. nízkoemisní zóny, což já osobně považuji za mnohem lepší řešení než prosté mýtné nebo výkonové zpoplatnění,“ přibližuje Beránek.
Podle něj město už nyní dělá konkrétní kroky – rozšiřuje tratě pro parciální trolejbusy, podporuje ekologickou rozvážku zásilek a buduje síť nabíjecích stanic. „Část Pražanů může být vůči tomuto řešení skeptická, je ale úkolem politiků dobře vysvětlit, že lepší kvalita ovzduší je investice, která se nám vrátí za 10 nebo 20 let v podobě nižšího výskytu onemocnění dýchacích cest,“ říká Beránek. Poplatek by se měl vztahovat pouze na tranzit a řidiče, kteří si cestou přes centrum zkracují cestu. Samotná výše poplatku je zároveň věcí k diskusi.
Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) pro Echo24 řekl, že Praha potřebuje rozumnou dopravní politiku, ne ideologické symboly. „Každé opatření musí být podložené daty, dopravní analýzou a musí být férové pro všechny Pražany,“ uvedl.
Beránek přebírá velmi složitý rezort, kde se potkává politické rozhodování s technickými otázkami. „Je přirozené, že bude potřebovat čas, aby do všech detailů pronikl. Věřím, že díky předávací zprávě, kterou nyní připravuje současný první náměstek Zdeněk Hřib, proběhne tento proces hladce a novému radnímu práci usnadní,“ sdělil pražský primátor.
Svoboda pro Echo24 řekl, že by se nové vedení dopravy mělo soustředit hlavně na to podstatné. „Tedy lepší koordinaci staveb a oprav, zlepšení průjezdnosti města a pokračování klíčových investic, jako je metro D, nové tramvajové tratě nebo rozvoj inteligentních dopravních systémů,“ uvedl primátor Svoboda.