Na pražské letiště by brzy měla vést železnice s podzemními stanicemi. Podívejte se

ŽELEZNICE NA LETIŠTĚ

Na pražské letiště by brzy měla vést železnice s podzemními stanicemi. Podívejte se
Stanice Dlouhá míle. Foto: Správa železnic
7
Domov
Sdílet:

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při nedávném otevření stanice v pražských Bubnech upozornil, že se jedná o součást projektu jak dostat vlak na pražské letiště. Celý projekt modernizace železnice z Masarykova nádraží na Kladno totiž obsahuje i odbočku na pražskou Ruzyň. Trať by tam měla být v roce 2030 a už nyní získala stavební povolení například stavba stanice přímo na letišti. Dvě nové stanice by na trati měly být podzemní.

Modernizovaná železniční trať na pražské Letiště Václava Havla by měla vést z Masarykova nádraží, které se aktuálně rekonstruuje, přes Negrelliho viadukt, který byl zrekonstruován v roce 2020, přes Bubny, Dejvice, Veleslavín, Liboc, Ruzyni, Hostivice a dále do Kladna. Za Ruzyní pak má vzniknout trať na sever a stanice Dlouhá Míle následovaná zastávkou na letišti.

Právě stanice na letišti, která má být vybudována pod ulicí Aviatická, získala v minulých dnech nepravomocné stavební povolení. „Můžeme také potvrdit, že bylo vydáno povolení záměru pro nové nádraží na Letišti Václava Havla Praha, nyní čekáme na nabytí právní moci. K tomu by mělo dojít ještě v létě. Stanici samotnou pak vybuduje koncesionář v rámci projektu PPP. Soukromý partner postaví i části tratě z Veleslavína do Ruzyně a z Ruzyně k letišti,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Stanice by měla být blízko Terminálu 2 a hotelu Marriot. Přístup do letištních terminálů by měl být přímo ze stanice. Uvnitř by mělo být ostrovní nástupiště a přestože se buduje jako konečná stanice, měla by být budována tak, aby byla napojena na budoucí trať na Janeček a do Kladna.

Součástí tratě má být i nová stanice Dlouhá míle, na křížení tratě s dálnicí D7 má vzniknout přestupní terminál. Zastávky autobusů mají být nad otevřeným výřezem stanice.

Stanice Dlouhá míle.
Stanice Dlouhá míle. Foto: Správa železnic

Po dokončení rekonstrukce v Bubnech má být nejnovější stavbou železnice mezi Ruzyní a Kladnem, která má začít ještě letos, potvrdil mluvčí Správy železnic. Ta by měla mít kolem 15 kilometrů a rozšířit současné kapacity.

Změny pak také čekají v následujících pěti letech také Dejvice. Tam by podle plánů měla vzniknout podzemní stanice napojená na stanici metra Hradčanská a současné zastávka Dejvice s legendární Dejvickou nádražkou bude opuštěna. "Na modernizaci tratě mezi Výstavištěm a Dejvicemi již máme pravomocné územní rozhodnutí, aktuálně probíhá zpracování dokumentace k povolení záměru projektu. Žádost o povolení záměru rekonstrukce tohoto úseku plánujeme podat na DESÚ do konce letošního roku. Na navazující etapě z Dejvic do Veleslavína začaly geologické průzkumy, které potrvají necelý rok," uvedl mluvčí Gavenda.

Podle Správy železnic má většina úseků, které ještě nejsou ve stavbě, být budováno od roku 2027 do roku 2030. Některé části pak jak upozornil mluvčí Gavenda postaví soukromí investoři v rámci PPP projektu. „Úsek z pražského Veleslavína do Ruzyně, z Ruzyně na letiště, stanici pod terminály letiště a spojku z letiště k trati do Kladna tak postaví soukromý partner, zajistí si financování a úseky bude po dobu 25 let udržovat. Stát přitom začne koncesionáři platit až od okamžiku uvedení úseků do provoz,“ uvádí Správa železnic.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články