Automobilový průmysl v USA i Evropě by se mohl během několika týdnů zastavit kvůli čínským restrikcím

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL

Automobilový průmysl v USA i Evropě by se mohl během několika týdnů zastavit kvůli čínským restrikcím
Automobilový průmysl v USA i Evropě by se mohl během několika týdnů zastavit kvůli razantnímu omezení vývozu minerálů vzácných zemin a magnetů, které uvalila čínská vláda jako odvetu za americká cla. Ilustrační snímek Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
  • mar
Sdílet:

Automobilový průmysl v USA i Evropě by se mohl během několika týdnů zastavit kvůli razantnímu omezení vývozu minerálů vzácných zemin a magnetů, které uvalila čínská vláda jako odvetu za americká cla. Podle Evropské asociace dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) již několik evropských výrobců automobilových dílů zastavilo výrobní linky, píše server The Verge.

Čína začátkem dubna zavedla přísné kontroly vývozu minerálů vzácných zemin a magnetů v rámci odvety na nová cla Donalda Trumpa. Většina těchto cel byla od té doby dočasně pozastavena, ale omezení týkající se vzácných zemin zůstávají v platnosti po celém světě, což je problém, protože se odhaduje, že Čína kontroluje více než 90 procent dodavatelského řetězce těchto surovin. Na výrobu magnetů rovněž před lety Západ rezignoval a potřebnou produkci nechal na Číně.

Některé továrny na výrobu magnetů pro automobily v Evropě ještě existují, ale jejich kapacita je značně nedostatečná a silně závislá na dovozu surovin. Jde například o společnosti jako Vacuumschmelze (Německo) nebo Arnold Magnetic Technologies (působí v Evropě i jinde). Potřebné jsou zejména neodymové magnety (NdFeB), které jsou klíčové pro elektromotory v elektromobilech, hybridních vozidlech a dalších automobilových aplikacích, jako jsou senzory ABS, bezpečnostní pásy nebo světlomety.

Čínské společnosti, které chtějí tyto materiály a suroviny vyvážet, nyní potřebují licenci a ty je těžké získat. Podle japonské ekonomické agentury Nikkei bylo úřady v Pekingu schváleno pouze 25 procent žádostí. Podle The New York Times to mělo dominový efekt, někteří výrobci magnetů v Číně pozastavily výrobu, zatímco čekají na obnovení exportu, což by mohlo v budoucnu způsobit další jejich nedostatek.

Je to problém pro řadu odvětví, včetně robotiky a obrany, přičemž výrobci automobilů jsou obzvláště ohroženi. List The Times uvádí, že vedoucí pracovníci amerických automobilek varují, že výroba by mohla být během několika týdnů omezena, zatímco po prvním varování z minulého týdne již několik evropských dodavatelů dílů ukončilo výrobu.

CLEPA varovala tento týden, že čínská "omezení vedla k odstavení několika výrobních linek a závodů po celé Evropě a další dopady se očekávají v nadcházejících týdnech s vyčerpáním zásob." Asociace vyzývá ke "konstruktivní spolupráci mezi Čínou a EU pro zajištění stabilních a odolných dodavatelských řetězců pro globální automobilový sektor".

„Vzhledem k hluboce propojenému globálnímu dodavatelskému řetězci již čínská vývozní omezení zastavují výrobu v evropském dodavatelském sektoru,“ uvedl ve svém prohlášení Benjamin Krieger, generální tajemník CLEPA . „Naléhavě vyzýváme orgány EU i Číny, aby se zapojily do konstruktivního dialogu s cílem zajistit, aby proces udělování licencí byl transparentní, přiměřený a v souladu s mezinárodními normami.“

Komisař EU pro obchod Maroš Šefčovič ve středu uvedl, že se se svým čínským protějškem dohodli na co nejrychlejším objasnění situace ohledně vzácných zemin. Jak uvedla ČTK, Čína je ochotna urychlit schvalování licencí pro vývoz kovů vzácných zemin do Evropské unie. Oznámilo to v sobotu čínské ministerstvo obchodu.

Donald Trump měl tento týden telefonický rozhovor s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem s cílem celní válku řešit, ale podle všeho neuspěl a Čína si nechává čas Západ vydusit. Trump si rozhovor pochvaloval, ale čínská státní media ho příliš pozitivně neviděla. Podle dosavadního vývoje bude muset Trump v boji s Pekingem asi couvat. A také už v pondělí se ministr financí Scott Bessent, ministr obchodu Howard Lutnick a americký obchodní zmocněnec Jamieson Greer v Londýně setkají s čínskými protějšky. Američané chtějí zřejmě použít jako páku ethan, plynu používaný k výrobě plastů, přičemž Čína ho téměř veškerý nakupuje. A Washington nyní zpřísňuje kontrolu tím, že vyžaduje vývozní licence.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články