„Jak dostat loď znovu do vody?“ Šéf VW hledal pomoc u kancléře
KRIZE V NĚMECKU
Katastrofální zprávy z automobilového giganta Volkswagen otřásají německou politikou. Dnes se v berlínském kancléřství konal průmyslový summit, jehož cílem je najít řešení pro těžce zkoušený průmysl a zejména automobilový sektor, který se potýká s rostoucími energetickými náklady a přísnými emisními regulacemi. Spolupředsedkyně vládní strany SPD a členka Bundestagu Saskia Eskenová uvedla, že cílem setkání je zjistit „jak dostat loď znovu do vody?“, píše německý deník Bild. Během summitu se sešel šéf VW Oliver Blume s kancléřem Olafem Scholzem a dalšími zástupci průmyslu a vlády, aby společně našli možné řešení pro svízelnou situaci v automobilce.
Účast šéfa VW Olivera Blumeho potvrdila, že jednání bylo výrazně zaměřeno právě na problémy Volkswagenu. Diskutovalo se zejména o možnostech snížení energetických nákladů, zmírnění regulací a vytvoření pobídek pro investice. „Volkswagen musí být hlavním bodem jednání,“ řekl předseda CDU v Dolním Sasku Sebastian Lechner.
EDITORIAL: Proč je důležité, aby v Americe vyhrál Trump
Podle deník Bild toto setkání a jednání v rámci kancléřského summitu by mělo "zachránit" německý průmysl. Kancléř Olaf Scholz se sešel s předními průmyslovými šéfy a zástupci odborů. "Nejde o nic menšího než o záchranu německé ekonomiky a blahobytu země. Průmysl s dobře placenými zaměstnáními je pro něj ústředním bodem kancléře," píše Bild.
Scholz se setkal s šéfem Volkswagenu Oliverem Blumem a jeho hlavním lobbistou Thomasem Stegem, který zastával pozici mluvčího vlády za kancléřky Angely Merkelové. Bild dále píše, že schůzky se měl zúčastnit i generální ředitel Siemensu Roland Busch, předsedkyně odborů DGB Yasmin Fahimiová, šéf hornicko-chemicko-energetických odborů Michael Vassiliadis či předseda Svazu chemického průmyslu Markus Steilemann. Podle informací německého deníku by Scholz mohl nabídnout úlevu od byrokracie a slevu na energie.
Německý kancléř dlouho tento sektor podle Bildu přehlížel, ale aktuálně z něho udělal svoji nejvyšší prioritu. O svém summitu nejednal ani s koaličními partnery, jako je ministr financí Christian Lindner nebo ministr hospodářství Robert Habeck.
Předseda CDU Friedrich Merz však kritizoval summit jako pouhou „show“. Dennis Radtke z Křesťansko-demokratické pracovní asociace (CDA) už dříve vyzval kancléře Scholze, aby „bojoval o každý průmyslový pracovní post“ a varoval, že pokud toho není schopen, měl by „ustoupit a přenechat to Friedrichu Merzovi“.
SPD místopředseda Dirk Wiese se naopak postavil za Scholze a uvedl, že „kancléř udělá z bezpečnosti průmyslové a ekonomické základny svou osobní prioritu“. Wiese také vyzval koaliční partnery k podpoře namísto unáhlených kroků, což byla podle Bilda narážka na akční přístup FDP vedenou Christianem Lindnerem. Liberálové pořádají paralelně svůj vlastní summit s představiteli průmyslu, avšak bez účasti šéfů automobilek, jako je Blume z VW.
PŘÍMO SOUVISÍ: „Německý průmysl míří proti zdi.“ Je ohroženo 190 000 míst
CDU ekonomický expert Jens Spahn mezitím volá po „gipfelu rozumu“, kde by se všichni klíčoví aktéři zavázali k vytvoření plánu „Agenda 2030 pro průmysl“. Cílem je, aby „Německo mohlo být opět hrdé na svou silnou automobilovou výrobu“.
S tím, jak Volkswagen prochází krizí, se otázka budoucnosti německého automobilového průmyslu stává jedním z hlavních témat německé politiky a ukazuje rozdílné přístupy vládních stran k řešení současných výzev.