Falešné reklamy lákají na nereálný zisk, varuje ČEZ
PODVODY NA INTERNETU
Energetická společnost ČEZ varuje před podvodnými internetovými reklamami, které zneužívají její jméno a lákají na údajně výhodné investice. Videa vypadají velmi přesvědčivě. Používají záznamy z oficiálních akcí a televizního vysílání a pomocí umělé inteligence je upravují a namlouvají k nim nové texty. Tisíce těchto falešných reklam už nechal ČEZ stáhnout, ale stále se objevují nové. Informovala o tom mluvčí společnosti Alice Horáková.
Podvodné nabídky padají do emailových schránek, ještě častěji se ale objevují na sociálních sítích a platformách jako videoportál YouTube. Uživateli stačí jen kliknout na odkaz, což ho přesměruje na jinou, zdánlivě skutečnou stránku s logem některé z firem. Tam se podvodníci pokoušejí z člověka vymámit jeho osobní, nebo ještě hůř platební údaje.
Zde falešné reklamy slibují desetitisícové příjmy prostřednictvím neexistující „finanční aplikace ČEZ“. Většinou odkazují na externí stránky, které vyzývají uživatele k registraci. Firma ale upozorňuje, že žádné investiční nástroje nebo aplikace nikdy nevyvíjela, ani nikdy nevyzývá k zakoupení svých akcií.
„ČEZ proto ještě jednou důrazně apeluje na všechny, kdo se s takovou reklamou setkají, aby výzvy k registraci ignorovali a aby nezadávali žádné osobní ani platební údaje. Jinak lidem hrozí, že naopak o své úspory přijdou,“ uvedla společnost. Reklamy se objevují například na Facebooku či Youtube. ČEZ s těmito internetovými platformami o stažení reklam jedná. „Bohužel, jedná se o běh na dlouhou trať, protože jejich tvůrci jsou prakticky nedohledatelní,“ podotkla mluvčí. Firma před podvody varuje i na svém webu.
Internetoví podvodníci je často přes Google nebo Facebook propagují přes známé firmy a také politiky, ať už jde třeba o prezidenta Petra Pavla, nebo premiéra Petra Fialu. Hojně se například objevují i videa s expremiérem Andrejem Babišem. Po podvodnících přitom pátrá policie a v případě dopadení jim hrozí léta za mřížemi.
Fenomén deepfake videí stále mezi Čechy není známý. Deepfake je zdánlivě reálný, umělou inteligencí vytvořený obraz, zvuk nebo video, které se nezakládají na pravdě. Z průzkumu, který pro Středoevropskou observatoř digitálních médií (CEDMO) při Univerzitě Karlově udělala agentura Median, ale vyplývá, že většina z nás netuší.
Na otázku, co je deepfake, správně odpověděly dvě pětiny respondentů. Polovina zvolila odpověď nevím a necelá desetina odpověděla špatně. Současně více než třetina lidí, 35 procent, uvedla, že se s deepfake obsahem v posledních měsících setkala.
Registrují i policisté
Podle policie jde o stále častější způsob podvodu. „V poslední době zaznamenáváme značný nárůst případů, kde se pachatelé snaží nalákat oběti na podvodné investice, za užití podvržených, tzv. deepfake videí. Jedná se o fiktivní rozhovory, které jsou upravené pokročilými technologiemi. Zpravidla se jedná o videa známých osobností, které doporučují určité investiční platformy. Podvodníci takto zneužívají důvěry ve známé osobnosti s cílem přimět oběti k investování na podvodné platformě,“ uvedla pro Echo24 policejní mluvčí Violeta Siřišťová.
Už téměř evergreenem jsou také klamavé reklamy, které nabízejí vysoké zisky z akcií do společnosti ČEZ. Internetoví podvodníci je často přes Google nebo Facebook propagují přes známé firmy a také politiky, ať už jde třeba o prezidenta Petra Pavla nebo premiéra Petra Fialu.
Obecně platí, že je nejlepším způsobem, jak se před podvodem s deepfakes ochránit, být obezřetný a nevěřit všemu, co uživatel vidí na internetu. Pokud se mu někdo bude snažit prodat nějaký finanční produkt nebo strategii, kterou doporučují známé osobnosti, měl by si to ověřit na oficiálních webových stránkách těchto osobností.
„Pachateli, potažmo pachatelům, v případě dopadení a odsouzení hrozí až pět let odnětí svobody,“ varují policisté.