Průzkumy a predikce jako vítězové voleb. Přesnost tentokrát měřily na desetiny
"PŘEDPOVĚĎ" VOLEBNÍCH VÝSLEDKŮ
Pomyslným vítězem prezidentských voleb jsou tentokrát i průzkumy a predikce. Ty v letošní prezidentské volbě prakticky vymazaly nervózní vyčekávání na výsledky. Sociologové a agentury často upozorňují, že průzkumy nejsou předpovědí budoucnosti. Tentokrát se k tomu však přesto výrazně přiblížily. A popularitu si v letošních volbách vydobyly i volební predikce. Ať už za pomoci umělé inteligence či statistických modelů se jich několik dokázalo trefit velmi precizně a rychle do konečného výsledku.
Průzkumy před druhým kolem prezidentské volby předpověděly volební výsledky jak úspěšného Petra Pavla, tak jeho poraženého soupeře Andreje Babiše. Většinově dokázaly jen s malou odchylkou předpovědět i vysokou volební účast. Podle volebního webu Českého statistického úřadu těsně před sečtením všech volebních okrsků činila volební účast 70,2 procenta a šlo o nejvyšší účast v prezidentské volbě. Ve druhém kole vyhrál Petr Pavel s 58,3 procenta nad Andrejem Babišem s 41,7 procenta.
Výsledky průzkumů před druhým kolem letošní volby bylo možné zveřejňovat naposledy v pondělí 23. ledna. Poslední průzkumy přisuzovaly Pavlovi výsledek od 57,6 procenta do 58,8 procenta. Babišovi dávaly šanci na zisk v rozmezí od 41,2 do 42,4 procenta. Pavla favorizovaly i sázkové kanceláře.
Před deseti lety například ještě v prosinci 2012 naznačovaly, že do druhého kola postoupí z prvního místa Jan Fischer (se zhruba 25 procenty hlasů) a ze druhého Miloš Zeman (nejčastěji těsně pod 20 procent hlasů). Fischer ale nakonec skončil až třetí (16,35 procenta hlasů), vyhrál Zeman (24,21 procenta) a druhý byl Karel Schwarzenberg (23,40 procenta, průzkumy mu předpovídaly šest až deset procent).
Průzkumy na přelomu let 2017 a 2018 byly přesnější, svorně předvídaly, že do druhého kola postoupí Zeman a Jiří Drahoš. Zemanova podpora se podle výzkumných agentur pohybovala mezi 32 a téměř 46 procenty (nakonec pro něj v prvním kole hlasovalo 38,56 procenta voličů), Drahošova pak od 21 po skoro 28 procent (získal 26,6 procenta).
Před prvním kolem sice modely přesné výsledky postupujících netrefily, vystupovaly v nichž však už v dlouhodobějším ohledu podstatnější trendy, odstup zbývajících kandidátů od vedoucí trojice i situace, kdy začal postupně Petr Pavel přeskakovat ekonomku a bývalou rektorku Mendelovy univerzity Danuši Nerudovou, stejně tak nakonec ve většině případů i jeho náskok před Andrejem Babišem. Výzkumy před prvním kolem nepočítaly s odstoupením odborového předáka Josefa Středuly či výsledkem soudu Andreje Babiše, předpověděly však i vysokou volební účast.
Stejně tak upozorňovaly na stále až třetinu nerozhodnutých respondentů, roli pak hrálo zjevně i to, že si řada voličů vyhodnotila „na poslední chvíli“ Petra Pavla jako kandidáta s větším potenciálem zvítězit, to už i vzhledem k moratoriu veřejné průzkumy nemohly zachytit. Průzkumy pak také dlouhodobě upozorňovaly, že v neprospěch Andreje Babiše hraje jeho nepřijatelnost pro většinu respondentů.
Samotnou kapitolou jsou letos volební predikce. Ty se objevovaly už i v předchozích volbách, v těch letošních však zažily „boom“ a přinesly velmi přesné výsledky již při menšině sečtených volebních okrsků a s velkým náskokem oproti sčítání hlasů. A to v prvním i druhém kole prezidentské volby. Jak popsal pro deník Echo24 šéf agentury STEM Martin Buchtík, jejich predikce spolu s agenturou STEM/MARK pro CCN Prima News ukazovala už při 15 % sečtených okrsků výsledek s nejvyšší odchylkou zhruba 1,1 procentního bodu. Model v tomto případě fungoval na základě toho, jak ve volbách v předchozích letech volili lidé v konkrétních okrscích. Na základě podobnosti volebního chování pak lze zjednodušeně řečeno odvodit, že v dosud nesečteném, ale podobném okrsku, bude výsledek vypadat stejně, jak popsal pro deník Echo24 Buchtík.
Nejinak tomu bylo u druhého kola. Velmi přesné výsledky přinesl například v obou kolech také model společnosti Blindspot Solutions, který pracuje s umělou inteligencí. Jasno bylo s přesností na desetiny procenta už po několika desítkách minut. „Blindspot přišel s modelem, který je postavený na základě AI (umělé inteligence), většina ostatních modelů je postavená na nějakých statistických počtech. Ten model vytvoří a vymyslí člověk, pak ho aplikuje,“ dodal Martin Buchtík.