Audi SQ5: Silný benzinový šestiválec jako vzácnost

AUTO

Audi SQ5: Silný benzinový šestiválec jako vzácnost
Jedním z nových modelů, které stojí na platformě pro použití spalovacích motorů, je i nová generace oblíbeného SUV Audi Q5. Foto: Audi
4
Auto
Sdílet:

Jedním z nových modelů, které stojí na platformě pro použití spalovacích motorů, je i nová generace oblíbeného SUV Audi Q5. V rámci nabídky verzí stojí na vrcholu „potravního řetězce“ model SQ5, vybavený zážehovým vidlicovým šestiválcem s výkonem 367 koní. V rámci důkladného testu jsme ho vytáhli do rakouských hor.

Audi Q5 je stále nové auto – v současné třetí generaci bylo představeno 2. září 2024 s tím, že o pár týdnů později přišla i druhá karosářská verze zvaná tradičně Sportback. Co určitě zaujme na první pohled, je vzhled, který decentním způsobem posunuje klasické, snadno rozeznatelné linie prémiového německého výrobce. Samozřejmostí je použití supermoderní nové platformy PPC pro vozidla se spalovacími motory a mezi zajímavosti patří například fakt, že vůz je montován v udržitelné továrně v Mexiku.

I když nás v budoucnosti čekají také plug-in hybridní verze, aktuálně je Audi Q5 nabízeno s trojicí mildhybridních verzí, využívajících vždy spalovací motor. Základem je dvoulitrové TSI s výkonem 204 koní nabízené s pohonem přední nápravy, ale také s pohonem všech kol quattro. Oblíbená motorizace 2.0 TDI se shodným výkonem přichází pouze v provedení s pohonem všech kol. Vrcholem je aktuálně třílitrový šestiválec EA839 přeplňovaný jedním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Jeho celkový výkon dosahuje 367 koní a 550 Nm, což v praxi znamená, že SQ5 s ním dokáže zrychlit na stovku za 4,5 sekund a vyvinout maximální rychlost 250 km/h. Doplníme, že to vše při nemalé hmotnosti 2040 kg.

Z hlediska dynamiky je Audi SQ5 samozřejmě více než důstojné, zejména ve sportovním režimu, kdy se víceméně zbavíte jinak výrazné prodlevy plynového pedálu. Motor má slabou reakci v nízkých otáčkách, nejlépe táhne uprostřed. Pohon všech kol přináší bezchybnou trakci, zatímco adaptivní vzduchové odpružení zase rychlé reakce na změny kvality povrchu a přenosy síly v zatáčkách. V praxi je vlastně i elektromechanické řízení s posilovačem závislým na rychlosti docela příjemné, ovšem bez dostatečné zpětné vazby, což je v dnešní době bohužel standard. Většina z nás se shodla, že nám v tomto ohledu vadí nekulatý volant – upřímně nechápeme, proč někdo experimentuje s tvarem hlavního ovládacího prvku, je to zcela zbytečné.

Když už jsme u interiéru, tak ten je samozřejmě v duchu tradic značky velmi pěkně zpracovaný a víceméně všude nabídne důstojné materiály. Nejsme zrovna fanoušky nového virtuálního kokpitu, ocenili bychom rychlejší mechanické ovladače alespoň základních funkcí. Otravné asistenční systémy se dají rychle vypnout kombinací přímé volby a páčky vedle volantu. Moderní konektivita s sebou ale nese, jak to u mnoha nových aut, ať už běžných, nebo prémiových, bývá, i problémy: například trvá dost dlouho, než systém připojí již známý telefon.

Co se týče interiéru, ten je sám o sobě – až na zbytečně technicistní řešení s celou řadou zbytečně velkých displejů – vyřešen dobře, nabízí odkládací prostory, moderní způsoby nabíjení, kvalitní sedadla s dobrým vedením těla i dostatek prostoru. Středně velké SUV o délce 4717 mm nabídne pod pátými dveřmi 520 až 1473 litrů zavazadlového prostoru. Celý vůz dokáže jezdit do 8 l / 100 km při běžném ježdění, při ostřejším používání, k němuž silný motor vybízí, je to o cca 4 l / 100 km více.

Audi SQ5 je kvalitně postavené, jen bohužel stále následuje obecný koncept samých displejů, jejichž funkčnost či intuitivnost je často minimálně sporná. Přesné řízení, stabilita, odhlučnění, jízdní vlastnosti, pohon všech kol, komfort pokročilého podvozku s pětiprvkovými nápravami, převodovka – to vše odpovídá prémiovému německému SUV a zaslouží pochvalu.

Cena odpovídá také: zatímco běžné Q5 začíná na částce 1 482 900 Kč, vrcholné SQ5 pořídíte od 2 122 900 Kč s tím, že na další statisíce přijdou některé z dlouhého seznamu příplatků (v případě testovaného vozu dosáhla cena až na 2,8 milionu korun). V rámci konkurence v podobě BMW X3 a Mercedesu GLC jsou to ale přiměřené částky.

 

Plusy: motor, podvozek, jízdní vlastnosti, stabilita

Minusy: přílišná digitalizace interiéru, nekulatý volant

Sdílet:

Hlavní zprávy

Krach vydírání Ruskem

KOMENTÁŘ

Výsledek letošních voleb do Sněmovny je myslím dobrou příležitostí oprostit se od přehnaných očekávání vkládaných do politiky. Demokratická politika není ...

00:33

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články