Bankovní identita roste rekordním tempem. Použily ji už čtyři miliony lidí

Bankovní identita roste rekordním tempem. Použily ji už čtyři miliony lidí
Bankovní identitu už použily čtyři miliony lidí. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
  • Jan Hrdlička
Sdílet:

Za velmi krátkou dobu se bankovní identita stala součástí našeho života. Přihlašujeme se s ní na úřady, registrujeme u přijímaček na školách, ale třeba i u nákupů. Je nejrozšířenější z takových nástrojů, dokáže zprostředkovat mnohé a roste skutečně solidním tempem.

Bankovní identitu už použily čtyři miliony lidí. S Bank iD loni uskutečnili 15 milionů transakcí v portálech státní správy a 4 miliony ověření na firemních webech. Celkově má bankovní identitu dostupnou 6 milionů občanů u deseti bank.

Obchody bez prodavačů

Znamená to, že během asi tří let se Bank iD stala jednou z hlavních forem ověřování. Využívat ji může jak Čech, tak u vybraných bank i cizinec. „V tuto chvíli spolupracujeme s víc než 400 subjektů. Jsem rád, že se digitalizace čím dál víc prosazuje v oblastech, kde doposud nebyla, jako jsou například bezobslužné prodejny v menších obcích. V loňském roce bylo otevřeno 30 nových prodejen s bezobslužným režimem a přes bankovní identitu lidé uskutečnili 100 tisíc nákupů. Z bezobslužných prodejen se stává řešení pro český venkov, jelikož personální náklady představují až 75 procent nákladů pro provozovatele, což v tomto případě odpadá,“ vysvětluje jednu z výhod Marek Růžička, výkonný ředitel Bankovní identity, a. s.

Jednou z relativních novinek je právě možnost nakoupit si v prodejnách, které se obejdou bez lidské obsluhy. Obchodníkům se díky tomu daří obsluhovat i místa, kde by provoz byl případně příliš nákladný. Stačí se při vstupu prokázat přes mobilní aplikaci, do které se člověk zaregistruje právě prostřednictvím bankovní identity.

První automatickou prodejnu s potravinami v Česku otevřela na jaře 2022 ve Strakonicích skupina COOP. Do budoucna jich podle předsedy Asociace českého tradičního obchodu Pavla Březiny má přibývat: „Máme rozvojový plán přiblížit se do konce letošního roku až ke stovce.“

Dalším místem, kde Bank iD pomáhá, jsou žádosti o převod vlastníka vozidla nebo o vydání doplňkové registrační značky přes Portál dopravy. Doposud lidé mohli tímto způsobem žádat například o výměnu řidičského průkazu, zjišťovat jeho platnost, informace o vlastněných či provozovaných vozidlech nebo stav bodového konta. Od 1. ledna tohoto roku mají řidiči možnost nastavení notifikací o stavu bodového konta formou SMS nebo e-mailu. Podání žádosti je možné přes přes bankovní identitu.

Podobně je na tom prokázání věku kupujícího při nákupech v internetových obchodech. Většina e-shopů na trhu totiž nedostatečně ověřuje věk při prodeji produktů, u kterých je to zákonem vyžadováno. Tento problém se týká především prodeje tabáku, alkoholu, nikotinových sáčků a pyrotechniky. Podle Státní zemědělské a potravinářské inspekce 77 procent on-line prodejců tabákových výrobků a nikotinových sáčků neplní své zákonné povinnosti.

Čistě jako prostředník a způsob ulehčení slouží nově Bank iD také u on-line přihlášek na střední školy. Žáci si letos poprvé vybírají tři střední školy. Systém žáky na základě jejich výsledků přijímacích zkoušek automaticky rozřadí podle jejich preferencí. To by měla být úleva pro rodiče 106 tisíc deváťáků.

„Statistiky žádostí o jednorázový příspěvek na dítě ukázaly, že přes 82 % žádostí bylo podáno elektronicky. Podobný trend lze očekávat také u letošních přijímacích zkoušek. Elektronický systém usnadní administrativu školám a možnost přihlašování pomocí bankovní identity by měla zjednodušit celý proces a eliminovat stres rodičů. Je důležité zmínit, že některé banky zřídí bankovní identitu i těm rodičům, kteří z nejrůznějších důvodů nemají bankovní účet,“ vysvětluje Jan Blažek, předseda představenstva Bankovní identity, a. s.

Bankovní identita pro všechny

Podle Blažka tvoří nejpočetnější skupinu lidí používajících bankovní identitu ti v produktivním věku: „Což je dáno ním, že tato skupina je digitálně zdatná a zároveň nejvíc využívá on-li služby státu a firem. Svoji digitální identitu nejčastěji využívají pro přístup k datovým schránkám, ke zdravotním pojišťovnám, k Portálu občana, ale i k finančním službám,“ upřesňuje.

Druhou skupinou jsou firmy, které takto nahrazují kontakt s klientem. „Buď mám pobočku, která funguje osm hodin denně, anebo portál, který běží dvacet čtyři hodin denně a sedm dní v týdnu. To je hlavní důvod, proč dnes společnosti chtějí bankovní identitu zapojit. Jde o kanál, který jim umožní vzdálenou obsluhu a získání klienta. Vědí, že dostanou ověřené informace o tom, s kým jednají. To tu doposud nebylo,“ dodává Blažek.

Vyzdvihuje také jednoduchost, s jakou může člověk kontrolovat své osobní údaje a současně se prokazovat, kde je třeba. „Ono to jde spojit. Člověk si běžně nevzpomene, kolikrát kde ukazoval občanku, ale když se přihlásí do bankovní identity, zjistí přesně, kdy a co poskytoval. Má aspoň nějaký ucelený přehled,“ uzavírá Blažek.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz