Muskova Tesla v Evropě dál krvácí. Mezi elektromobily sílí čínské značky, ale i Škoda Auto
PRODEJE ELEKTROAUT
Navzdory tomu, že prodeje elektromobilů v Evropské unii poslední dobou stoupají, americká automobilka Tesla zažívá historický propad. Zatímco čínské značky, jako je BYD, a tradiční evropští výrobci, mezi nimi i Škoda Auto, své pozice posilují, značka Elona Muska je v krizi. Může za to sílící konkurence, Muskova politická angažovanost i měnící se očekávání zákazníků.
Podle aktuálních údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) se v dubnu prodalo v EU celkem 558 tisíc bateriových elektromobilů, což je meziroční nárůst o 26,4 procenta. Elektromobily tak dosáhly podílu 15,3 procenta na trhu. Přesto Tesla zaznamenala meziroční propad registrací o 52,6 procenta. Zvláště dramatický pokles se odehrál v Německu (–45,9 procenta), ve Francii (–59,4 procenta), ve Švédsku (–80,7 procenta) nebo v Nizozemsku (–73,8 procenta).
„Zatímco prodeje Tesly výrazně klesají, čínští výrobci naopak zaznamenávají prudký růst,“ uvedl německý úřad KBA. Čínská BYD v dubnu zvýšila prodeje v Německu více než osminásobně, na 1 566 vozů.
Tesla v Evropě padla i v žebříčcích. V dubnu ji podle údajů JATO Dynamics předběhla BYD a automobilka se propadla až na páté místo. Nejprodávanějším elektromobilem byl český model Škoda Elroq, který se s téměř 8000 registrovanými kusy umístil na prvním místě. Celkově Škoda Auto prodala 13 598 bateriových elektromobilů – meziročně o 214 procent více.
Politika jako brzda prodejů
Za pádem Tesly podle analytiků nestojí jen technické nebo cenové faktory, ale i image samotného Elona Muska. Ten se nedávno veřejně přihlásil k podpoře krajně pravicové německé strany Alternativa pro Německo (AfD) a stal se blízkým spojencem Donalda Trumpa.
„Některé zákazníky odrazuje politická angažovanost Muska a jeho často kontroverzní výroky,“ uvedla agentura Reuters. Podle ní je v některých zemích patrný i organizovaný bojkot jeho firem. „Zákazníci dnes nehodnotí jen výkon a cenu vozu, ale také hodnoty, které značka reprezentuje,“ shrnul jeden z analytiků oslovených agenturou.
Vítězové: Čína a Škoda
Studie PwC potvrzuje, že trh s elektromobily nyní ovládá Čína. Ta podle ní stojí za více než 60 procenty světových prodejů čistě elektrických vozů. „Trhu vládne Čína, jejíž automobilky díky akcelerujícímu výzkumu a vývoji a maximálnímu zacílení na zákazníka expandují i na zahraniční trhy včetně těch evropských,“ uvedl Pavel Štefek z PwC. „Zhruba 62 procent současné výrobní kapacity Číny je dnes nad absorpční kapacitou čínského trhu a může být použito pro export.“
Na evropské scéně se začíná prosazovat zejména čínská BYD, která se v dubnu dostala mezi deset nejprodávanějších značek elektromobilů v EU. Její registrace meziročně vzrostly o 169 procent. „Pro evropský automobilový trh je to zlomový okamžik,“ komentoval situaci Felipe Muñoz z JATO Dynamics.
Daří se ale i domácím výrobcům – především značce Škoda Auto. Model Elroq se stal nejprodávanějším elektromobilem v Evropě, osmou příčku obsadil Enyaq. Český trh sice zůstává v absolutních číslech malý, ale v prvním čtvrtletí zaznamenal více než dvojnásobný meziroční nárůst prodejů.
Odborníci očekávají, že trend elektrifikace bude dál sílit. Do pěti let by mělo po světě jezdit 68 milionů elektrifikovaných vozů – z toho 30 milionů čistě na baterie. Evropská komise mezitím připravuje akční plán na podporu domácího autoprůmyslu, který ale zatím není dost konkrétní, aby zpomalil čínskou expanzi.
Tesla mezitím spoléhá na modernizovaný Model Y, který se v Evropě začne prodávat až v létě. „Bude trvat několik měsíců, než se ukáže, zda nová verze dokáže zvrátit současný trend,“ uvedl automobilový analytik pro Reuters.