Investice Rivianu je pro Volkswagen „hřebíčkem do rakve“. Akcie padají a elektromobily se neprodávají
ELEKTROMOBILY
Německá automobilka Volkswagen investuje až pět miliard dolarů (zhruba 116 miliard Kč) do amerického výrobce elektromobilů Rivian. Hodlá s tímto konkurentem Tesly vytvořit společný podnik, který bude sdílet architekturu a software pro elektromobily. Obě firmy to uvedly v úterý ve svém společném sdělení. Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy se jedná o "spolunocležnictví ze zoufalství". Krok totiž přichází v době, kdy se zostřuje konkurence mezi výrobci elektromobilů a západní země přistupují k uvalení cel na jejich čínský dovoz.
ČTĚTE TAKÉ: Konec měsícům dohadů. Střelbu na filozofické fakultě bude vyšetřovat poslanecká komise
Akcie Rivianu po oznámení vzrostly po skončení obchodování zhruba o 50 procent. To by podle agentury Reuters mohlo zvýšit tržní hodnotu společnosti o téměř šest miliard dolarů, pokud se zisky udrží i ve středu. Zároveň má však firma Rivian letos vykázat ztrátu až tři miliardy dolarů (téměř 70 miliard Kč).
"Rivian by bez nynějšího 'napojení na kapačky' Volkswagenu nejspíše skonal. Vždyť jeho akcie se od konce roku 2021 propadly o více než 90 %," míní Kovanda.
Volkswagen podle dohody investuje do výrobce elektrických nákladních vozů a sportovně-užitkových vozů (SUV) jednu miliardu dolarů. Ve druhém kroku vloží do podniku další čtyři miliardy dolarů do roku 2026. VW díky partnerství získá okamžitý přístup k softwaru společnosti Rivian, který bude moci německá automobilka používat ve svých vozech.
Akcie Volkswagenu však klesají. Po oznámení spolupráce spadly na letošní minimum, které se přibližuje minimu víceletému.
Rivian byl založen v roce 2009, zatím se mu ale nepodařilo dostat z červených čísel. V prvních třech měsících roku 2024 vykázala společnost čistou ztrátu více než 1,4 miliardy dolarů. V současnosti se potýká s klesajícím zájmem o elektromobily v USA.
Firmy si spolupráci poměrně úzce vymezily, půjde o software, řídicí počítače a síťovou architekturu. Klíčové je, že Volkswagen přejde ve druhé polovině desetiletí u nových vozů na technologie a software společnosti Rivian.
Čtěte také: Dánsko chce být první zemí v Evropě, která uvalí uhlíkovou daň na zemědělce
To by podle agentury DPA mohlo automobilovému gigantu ušetřit mnoho peněz ve srovnání s tím, kdyby technologii vyvíjel ve vlastní režii. Generální ředitel společnosti Rivian RJ Scaringe na úterní telefonické konferenci zdůraznil, že další oblasti, jako jsou baterie nebo technologie pohonu, nejsou součástí partnerství.
"Bez rozšiřování výroby elektroaut by Volkswagen čelil velkým pokutám. Jeho vlastní software pro elektroauta ale není dost konkurenceschopný, což mu snižuje prodeje a brání tedy v požadovaném rozšiřování výroby elektroaut," řekl Kovanda.
Podle analytiků společnosti Bernstein, jež spadá pod křídla francouzské banky Société Générale, investice Volkswagenu do Rivianu představuje "hřebíček do rakve" pro jeho snahy o rozvoj vlastního palubního softwaru. Volkswagen už loni investoval 700 milionů dolarů do čínské automobilky Xpeng s cílem získat pokročilejší software. "Zřejmě to ale fakticky, z hlediska německé automobilky, byly peníze hozené do černé díry," uvedl Kovanda.
"Otázkou je, kolik ještě peněz Volkswagen vůbec rozházet může," uvažuje Kovanda. Prodej jeho elektromobilů totiž v prvním čtvrtletí po Evropě meziročně klesl o 24 %. "Trh s elektroauty totiž celosvětově ochabuje, neboť řidiči čelí vysokým cenám elektřiny, stále vysokým cenám nových elektroaut a nedostatečně rozvinuté nabíjecí infrastruktuře," uvádí na závěr Kovanda.
Automobiloví giganti typu VW čelí rostoucí konkurenci čínských výrobců elektromobilů, kteří expandují do celého světa. Evropská unie začátkem tohoto měsíce varovala, že zvýší cla na dovoz čínských elektromobilů až o 38 procent. Plán přišel měsíc poté, co Spojené státy oznámily, že zvýší cla na čínské elektromobily z 25 procent na 100 procent. Kanada tento týden uvedla, že zvažuje podobný krok.