Emisní povolenky a české peněženky: Zdraží nám život, nástřely se ale liší o desetitisíce
ETS2 A ČESKÉ DOMÁCNOSTI
Plán Evropské unie zavést od roku 2027 emisní povolenky pro domácnosti (tzv. ETS2) dál vyvolává v Česku ostré dohady. Zatímco někteří ekonomové varují před dramatickým růstem životních nákladů, jiní přinášejí střízlivější výpočty.
Hlavní ekonom Deloitte a bývalý poradce prezidenta David Marek odhadl dopady povolenek při současných cenách podstatně mírněji než někteří jeho kolegové.
Povolenky ETS 2 a domácnosti? S použitím dat ČSÚ o spotřebě energií v domácnostech by při současné ceně povolenky v průměru měly vzrůst náklady domácností o 2 910 Kč ročně. V případě pohonných hmot by dodatečné náklady činily ročně 3 340 Kč u benzínu, resp. 3 650 Kč u nafty.
— David Marek (@David_Marek) July 24, 2025
„S použitím dat ČSÚ o spotřebě energií v domácnostech by při současné ceně povolenky v průměru měly vzrůst náklady domácností o 2 910 Kč ročně. V případě pohonných hmot by dodatečné náklady činily ročně 3 340 Kč u benzínu, resp. 3 650 Kč u nafty,“ uvedl Marek na síti X.
Výrazně pesimističtější scénář představil ekonom Lukáš Kovanda, podle nějž povolenky zásadně změní dosavadní životní styl mnoha domácností.
„Emisní povolenky pro domácnost jsou vlastně nové daně, které se začnou k cenám pohonných hmot a vytápění bytů a domů připočítávat za necelý rok a půl. Běžné české domácnosti zdraží život o 83 000 Kč ročně, pokud tedy má být plněn program Fit for 55, resp. Green Deal. Stane se tak do roku 2030,“ tvrdí Kovanda.
Podle něj je cílem systému právě „zdražit dosavadní způsob života, aby se pořízení tepelného čerpadla nebo elektromobilu náhle jevilo jako cenově výhodná alternativa“. Upozorňuje přitom, že dopad bude největší na venkovské a středně příjmové domácnosti, zatímco chudším lidem mají pomoci kompenzace z výnosů povolenek.
Vláda a sociální partneři žádají revizi
Obavy ze skokového zdražení sdílejí i zaměstnavatelé a odbory, které podporují snahu vlády změnit systém ETS2. „Velmi podporujeme to, co koná současná vláda, že tvoří v Evropě silnou koalici zejména průmyslových zemí, které by měly revidovat systém,“ uvedl šéf Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj. Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula označil současný stav za „tristní“ a vyzval k podrobné analýze dopadů.
Česko již spolu s dalšími 17 státy požádalo Evropskou komisi o úpravy systému – například omezení výkyvů cen povolenek či posílení možnosti jejich dodatečného uvolňování na trh. Původní český návrh na úplné zrušení nebo odklad zavedení ETS2 však podporu nezískal. Přesto je iniciativa resortu životního prostředí zatím poměrně úspěšná.
Co ukazují první obchody na burze?
Na lipské burze EEX se už obchodují kontrakty na budoucí povolenky. Cena se nyní pohybuje kolem 77 eur za tunu emisí, což podle analytiků může znamenat zdražení pohonných hmot o čtyři až šest korun za litr. Podle Kovandy je ale nutné počítat s tím, že cena poroste ještě výrazně výše, pokud má EU stihnout své klimatické cíle.
Debata tak dál osciluje mezi relativně mírnými dopady v řádu tisíců korun ročně, které spočítal Marek, a dramatickými scénáři v desítkách tisíc korun, jak je vykresluje Kovanda. Shoda panuje jen v jednom: zavedení povolenek zdraží fosilní paliva i vytápění a bude vyžadovat určitou míru kompenzací.