Trumpův nákup Panamského průplavu ztroskotal. Číňané asi ještě zvýší kontrolu

PANAMSKÝ PRŮPLAV

Trumpův nákup Panamského průplavu ztroskotal. Číňané asi ještě zvýší kontrolu
Čína by brzy mohla získat ještě větší vliv na Panamský průplav poté, co zkrachovala navrhovaná dohoda mezi americkou společností BlackRock a hongkongskou CK Hutchison. Foto: wikimedia commons, Stan Shebs
1
Ekonomika
  • mar
Sdílet:

Čína by brzy mohla získat ještě větší vliv na Panamský průplav poté, co zkrachovala navrhovaná dohoda mezi americkou společností BlackRock a hongkongskou CK Hutchison, která už zpočátku vyvolala napětí s Pekingem, uvedla tento týden televize Fox News. Americký prezident Donald Trump už po svém nástupu do úřadu otevřeně hovořil o tom, že Spojené státy musí získat zpět kontrolu nad Panamským průplavem. Ten postavili Američané a později byl předán Panamě. Terminály na obou pobřežích ale přešly pod kontrolu hongkongské společnosti CK Hutchison magnáta Li Kcha-šinga.

Trumpovu výzvu vzala na jaře za své nejvlivnější investiční společnost světa, BlackRock a přiměla nejbohatšího občana Hong-Kongu Li Kcha-šinga, aby převedl kontrolu nad desítkami mezinárodních přístavů – včetně zmíněných dvou v Panamě – na konsorcium zahrnující BlackRock. Dohodu uvítal Donald Trump, podle kterého se tak sníží čínský vliv na kanál. „Čína provozuje Panamský průplav a my jsme ho nedali Číně – dali jsme ho Panamě – a bereme si ho zpět,“ prohlásil nedávno Trump.

Peking však s prodejem nesouhlasil a obvinil magnáta ze zrady. Li Kcha-šing a jeho rodina fungovali celá desetiletí na pomezí mezi Pekingem a Západem a situaci výhodnou pro obě strany plně obchodně zužitkovali. Čína nejprve využila nutnosti posoudit transakci antimonopolním úřadem v Hong-kongu a později začala prosazovat, aby se do obchodu zapojil i čínský státní přepravní gigant Cosco, čímž signalizovala svou touhu po přímém podílu na provozu kanálu, nikoli pouze nepřímém prostřednictvím hongkongské společnosti Hutchison.

Uprostřed rostoucího tlaku z Číny a hrozby antimonopolního vyšetřování společnost CK Hutchison v pondělí oznámila, že exkluzivní vyjednávací okno se společností BlackRock vypršelo. Společnost však zároveň signalizovala svou otevřenost k rekonfiguraci dohody.

Původní dohoda v hodnotě 23 miliard dolarů zahrnovala převod vlastnictví 43 přístavů ve 23 zemích – včetně dvou klíčových panamských přístavů nacházejících se na obou koncích průplavu v Balboa a Cristobalu. Společnost CK Hutchison provozuje oba od roku 1997.

Podle pozorovatelů Čína už magnáta Li Kcha-šinga a jeho byznys nepotřebuje a nad řadou světových přístavů tak může brzy získat přímou kontrolu.

Pokud k tomu dojde, Cosco by se – prostřednictvím této širší konsolidace – stalo „zdaleka dominantním vlastníkem a provozovatelem přístavů na celém světě,“ řekl v rozhovoru pro Fox News Dane Chamorro, vedoucí oddělení globální analýzy rizik v poradenské firmě Control Risks. „To je v souladu se skutečností, že Čína je největší obchodní ekonomikou světa, největší výrobní ekonomikou a největším stavitelem lodí,“ uvedl Chamorro.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články