Americká cla proti Mexiku a Kanadě postihnou automobilky v Evropě. Bojí se hlavně Stellantis a Volkswagen
CLA VS. EVROPSKÉ AUTOMOBILKY
Cla, která od úterý zavedly Spojené státy na dovoz zboží z Kanady a Mexika, dolehnou z evropských automobilek hlavně na Stellantis a Volkswagen. Uvedla to agentura Bloomberg, která se odvolává na své odhady. Podle nich cla v letošním roce sníží evropským automobilkám zisky celkem o 5,88 miliardy eur (147 miliard korun), z toho zdaleka nejvíce právě dvěma zmíněným.
Automobilky využívají Mexiko jako výrobní základnu, z které pak auta vyvážejí na americký trh. Auta nebo jejich díly se ale do USA dovážejí i z Kanady. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa zatížila dovoz z obou zemí 25procentním clem. Automobilka Volkswagen podle agentury DPA kvůli novým clům na dovoz z Mexika zkoumá možné úpravy svých aktivit v USA. "Jako reakci na nová cla aktivujeme rozsáhlý nouzový plán, abychom ochránili své obchodní aktivity, dodavatelské řetězce, prodejce a spotřebitele," cituje DPA z vyjádření divize Volkswagen of America, která sídlí v americkém státě Virginia.
Firma podle vyjádření přijímá okamžitá opatření k zabezpečení zásobování v USA a zároveň zkoumá "nezbytné úpravy výroby a dovozu". Cílem je podle firmy zachovat co nejvíce pracovních míst. Automobilka rovněž vyzvala ke zrušení cel.
"Důrazně vyzýváme vládu USA, aby přehodnotila své rozhodnutí o zavedení cel, které již má dopad na americká pracovní místa, hospodářský růst a rodiny v celé zemi," uvedla. Cla podle ní mají "zničující vliv na automobilový průmysl" a škodí americkým prodejcům i spotřebitelům. Součástí koncernu Volkswagen je rovněž Škoda Auto, která však na automobilovém trhu ve Spojených státech nepůsobí.
PODCAST: Sókratés dnes: Zničte své názory i svou pověst, osvobodíte se a začnete myslet
Stellantis, pod který patří značky jako Jeep, Ram, Chrysler a Dodge, může letos do USA dovézt z Kanady a Mexika zhruba 417.000 automobilů, napsal v úterý analytik Michael Dean z Bloomberg intelligence. Pokud nebudou zavedena žádná zmírňující opatření, pak může letos kvůli clům zisk Stellantisu klesnout o 3,44 miliardy a zisk Volkswagenu o 1,77 miliardy eur, odhaduje analytik.
"Existuje pouze omezený prostor k tomu, aby šly tyto dodatečné náklady přenést na kupující, když se v USA zvyšují slevy, které v průměru dosahují 2000 dolarů (46 800 Kč), a když je tam silná konkurence a nadměrné kapacity," napsal Dean. "Podle nepravděpodobného scénáře, kdy by se celý ten poplatek přenesl na kupující, by se ceny zvýšily o 6000 až 10 000 USD (140 000 až 234 000 Kč)," dodal.
Kvůli dopadům amerických cel na evropské automobilky v úterý výrazně oslabily právě akcie Stellantisu. Na burze v Miláně klesly o více než šest procent a dostaly se nejníže od začátku loňského prosince. Prioritní akcie Volkswagenu ve Frankfurtu nad Mohanem odepsaly přes čtyři procenta, ztrácely ale také akcie německých automobilek BMW a Mercedes-Benz Group.
Mezinárodní ratingová agentura S&P Global tento týden upozornila i na dopady plánovaných 25procentních cel na dovoz zboží z Evropské unie do Spojených států. Datum jejich zavedení Američané zatím neoznámili. Pokud budou avizovaná cla platit, pak nejvíce dolehnou na Českou republiku, Slovensko a další země v regionu, uvedla agentura. Značný vliv bude mít právě německý automobilový sektor, který je s ekonomikami některých středoevropských zemí silně provázaný.