Vánoční Prahou až 50 km/h pádil nezajištěný vagon. Zastavil po sedmi kilometrech
MIMOŘÁDNÁ ŽELEZNIČNÍ UDÁLOST
Noční Prahou se řítil nezabezpečený vagon, který se rozjel v Malešicích, projel Libní a zastaven byl až ve Vysočanech. Během nečekané cesty, kvůli špatnému zabezpečení, dosáhl až 50 km/h. O události informovala v závěrečné zprávě Drážní inspekce, upozornil na ni server Zdopravy.
Nečekaná událost se stala krátce před Štědrým dnem 2023. A to o půlnoci z 21 na 22.12. „Nedostatečné zajištění odstaveného drážního vozidla A-RJ 61 81 28-90 032-0 proti ujetí strojvedoucím posunového dílu, který jej nad rámec svých pracovních povinností vyvěsil od zbytku soupravy na 6. staniční koleji železniční stanice Praha-Malešice, a dále nezajištění tohoto drážního vozidla proti ujetí dispečerem/posunovačem, který mj. plnil povinnosti vedoucího posunové čety,“ popisuje inspekce důvody nehody.
K rozjezdu vozu, který nebyl zabezpečen po přesunu, přispělo i selhání brzdného systému. „Vlivem netěsností brzdového zařízení docházelo k postupnému vyprazdňování jeho brzdových válců. Po jejich vyprázdnění se samovolně drážní vozidlo uvedlo do „neslyšitelného“ pohybu ve směru spádu ke zhlaví směr Praha-Běchovice/Praha-Libeň,“ uvádí se ve zprávě.
Trať z Malešic do Libně má sklon 11 promile. Vůz po pomalém a „neslyšitelném“ rozjedu nakonec dosáhl rychlosti až 49,8 km/h a během asi dvaceti minut ujel přibližně sedm kilometrů, než díky stoupání na trati zastavil ve stanici Praha-Vysočany.
Zaměstnanci železnice se vůz pokusili zastavit už v Libni. Zarážky na trati však vůz vlivem vysoké rychlosti odmrštil. Během divoké noční jízdy naštěstí nikdo nebyl zraněn ani nedošlo ke škodám na majetku.
Podle inspekce za událostí stála chyba zaměstnanců v Malešicích, ale zpráva upozornila i na pomalou reakci výpravčích v Malešicích. Naopak zpráva oceňuje práci výpravčího v Libni, který varoval ostatní stanice v okolí a řídil cestu vagonu přehazováním výhybek.
V závěrečné zprávě pak inspekce konkrétně nikoho z nehody přímo neobvinila, uvedla však, že strojvedoucí a posunovači byli o chybě informováni na školeních.