Toyota a mlčící většina nevěří v dominanci elektromobilů. Akcie Tesly padají volným pádem

GREEN DEAL

Toyota a mlčící většina nevěří v dominanci elektromobilů. Akcie Tesly padají volným pádem
šéf Tesly Elon Musk Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
  • mar
Sdílet:

Od 1. ledna vstupuje v USA v účinnost legislativa, která v rámci přechodu na tzv. zelenou ekonomiku zavádí dotace pro nákup amerických elektromobilů. Paradoxně ale akcie společnosti Tesla směřují k největšímu měsíčnímu, čtvrtletnímu i ročnímu propadu za dobu své existence. Jen za úterý odepsaly 11 procent a od začátku prosince jsou levnější o 44 procent, uvádí ČTK. Přitom v polovině prosince se nechal slyšet šéf Toyoty Akio Toyoda, že zůstává pevně přesvědčen, že elektrická vozidla nebudou v příštích letech dominovat a že si to také myslí mlčící většina v automobilovém průmyslu.

Výprodej akcií Tesly zrychlil v úterý, kdy se jich investoři začali ve velkém zbavovat. Svědčí o tom rovněž objem obchodů, který byl proti průměru více než dvojnásobný, ukazují statistiky. Akcie firmy Tesla se tak zařadily za akcie americké společnosti Meta Platforms, majitele Facebooku, jejíž akcie si mezi nejhodnotnějšími technologickými společnostmi vedou letos nejhůře.

Akcie Tesly se na rekordu ocitly loni v listopadu, kdy se dostaly nad 400 dolarů za kus. V úterý jejich cena spadla zhruba na 109 dolarů. Z loňského maxima už tak akcie Tesly odepsaly kolem 73 procent a jen od začátku letošního roku jsou slabší o 69 procent. To je více než dvojnásobný propad ve srovnání s indexem Nasdaq Composite, v němž je zastoupeno mnoho firem z odvětví vyspělých technologií. Z konkurenčních amerických automobilek akcie Ford Motor zatím letos odepsaly 46 procent, akcie General Motors pak 43 procent.

Podle některých analytiků je hlavní příčinou fakt, že Tesle vyrůstá konkurence, k tomu se potýká s problémy při výrobě ve Spojených státech i v zahraničí, zatímco šéf Tesly Elon Musk věnuje až příliš mnoho času firmě Twitter, kterou koupil na podzim.

Nicméně objevují se názory, že o elektromobily nebude ve Spojených státech takový zájem, jak iniciátoři Green Dealu předpokládají. Od nového roku vstupuje v účinnost legislativa, která umožňuje Američanů dotace až 7500 dolarů na nákup amerického elektromobilu do konce února, v dalších měsících se má dotace snižovat.

Je to ale sotva dva týdny, kdy odbornou veřejnost znovu překvapil ředitel největší automobilky světa Akio Toyoda, když v Thajsku podle italského ekonomického deníku Il Sole 24 Ore prohlásil, že nevzdory široce medializované a zákony tlačené elektromobilitě existuje v automobilovém průmyslu mlčící většina, která má za to, že elektrická auta nejsou jediným správným řešením, ale bojí se mluvit. Také sám Toyoda za sebe i automobilku uvedl, že elektromobil není konečným řešením pro automobil. „Lidé v automobilovém průmyslu jsou dnes z velké části mlčící většinou, a právě tato mlčící většina si klade otázku, zda jsou elektromobily skutečně jedinou možností. Místo toho si ale myslí, že jde o současný trend, a proto nemohou tento koncept vyjádřit nahlas. Dokud nebude správná odpověď zcela jasná, rozhodně bychom se neměli omezovat pouze na jednu možnost,“ řekl šéf Toyoty u příležitosti představení konceptu nového pick-upu Hilux v Thajsku. Podle Toyody je nejlepší cestou vpřed vyvinout řadu různých technologií pohonu, včetně hybridních verzí, plug-inů a také vozů na vodíkový pohon. To se podle něj částečně děje, i když se největší výrobci automobilů pevně zavázali k plně elektrické budoucnosti.

Toyoda řekl. že se svým názorem naráží na bariéry u zúčastněných stran a národních vlád, jednání označil za komplikovaná, nicméně dodal, že začínají získávat více podpory nejen mezi hráči v automobilovém průmyslu, ale také mezi zástupci médií, a je proto optimistický, že ke změně názorů na elektromobilitu dojde.

 

 

 

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články