Fenomén rodičovského taxi hýbe Německem. „Nechte své děti jít pěšky do školy, prospěje jim to“

ŠKOLY V NĚMECKU

Fenomén rodičovského taxi hýbe Německem. „Nechte své děti jít pěšky do školy, prospěje jim to“
Podle výzkumu ADAC až pětina německých rodičů vozí své děti do školy autem. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Téměř každý pátý německý školák na prvním stupni jezdívá pravidelně do školy na zadním sedadle rodičova auta. Ukázal to aktuální průzkum motoristické organizace ADAC, která oslovila tisíc rodičů dětí ve věku od 5 do 15 let. Podle výsledků 19 procent rodičů své děti vozí denně, dalších devět procent alespoň obden. To se setkalo s kritikou jak z okolí škol, tak i celospolečensky. Lidé žijící v okolí škol si stěžují na kolony v ulicích a častější nehody. Německý deník Bild zase píše, že kdyby děti chodily víc samy do školy, tak se víc naučí samostatnosti, posílí to jejich bezpečnost i dopravní ohleduplnost.

Hlavní důvody převozu dětí autem překvapivě nesouvisí přímo s obavou o jejich bezpečnost. Čtyřicet procent rodičů "taxikářů" uvedlo, že školu míjejí cestou na vlastní schůzky, 30 procent má školu přímo na cestě do práce. Třetina rodičů nechce děti vystavovat špatnému počasí a 22 procent doufá v úsporu času. Pouze 12 procent dotázaných se odvolalo na obavy o bezpečí svého dítěte. S průzkumu nicméně vyplynulo, že většina dětí oslovených rodičů by cestu do školy pohodlně zvládlo po svých.

Podle šéfky ADAC Christiny Tillmannové by proto děti měly cestu do školy víc zvládat samostatně: „Děti se dopravnímu provozu nenaučí na zadním sedadle. Kdo jim důvěřuje, že zvládnou cestu do školy samostatně, posiluje jejich bezpečnost, samostatnost a v konečném důsledku i vzájemný ohled v dopravě.“

Fenomen „elterntaxi“ čili "rodičovského taxi" přitom vyvolává časté konflikty. Kritici – zejména místní obyvatelé – si stěžují na zácpy, hluk i zvýšené riziko nehod. U jedné ze soukromých škol dokonce rodiče luxusními vozy způsobili kilometrové kolony, zatímco školní autobusy jezdily poloprázdné.

Některá města už hledají řešení. V Cuxhavenu například vznikly takzvané „zachytné zóny“, kde mohou rodiče krátce zastavit a děti pak poslední úsek cesty absolvují pěšky. Cílem je zvýšit bezpečnost u škol a zároveň podpořit samostatnost žáků.

KOMENTÁŘ: Zapomenutá válka: Čína, Japonsko a paralely s dnešní Ukrajinou

Debata se vede i na úrovni spolkových zemí. Bádensko-Württembersko zvažuje jako první v Německu zákaz elterntaxi, případně jejich výrazné omezení. Jednou z možností je i zavádění „školních ulic“, které by byly v době začátku vyučování dočasně uzavřeny pro automobilovou dopravu.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články